کد خبر: بررسی-منشاء-انتشار-بوی-نامطبوع-در-شهر-پ
۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۱
بررسی منشاء انتشار بوی نامطبوع در شهر پرند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ علیرضا عطائی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رباط کریم با اشاره به اینکه استشمام بوی نامطبوع در شهر ‌پرند از اواخر فروردین ماه و همزمان با ماه رمضان گزارش شد، گفت: با توجه به اینکه در ماه رمضان بیشتر مردم برای صرف سحری بیدار می‌شدند گزارش‌هایی از استشمام بوی نامطبوعی در نیمه‌های شب به ما اعلام شد و این گزارش‌ها روزبه روز بیشتر شدند تا اینکه فرماندار و دادستان رباط کریم تاکید کردند که این موضوع ‌پیگیری شود.

وی ادامه داد:‌ در اولین جلسه هماهنگی که در این زمینه برگزار شد دیدگاه‌های دستگاه‌های مختلف مطرح شد و به‌دلیل اینکه این بوی نامطبوع در ساعات بین نیمه شب تا سحر گزارش می‌شد، این موضوع را از طریق گشت شبانه ‌و با هماهنگی و همکاری اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان تهران، آزمایشگاه اداره‌ کل و مجموعه مدیریت شهری ‌پرند ‌پیگیری کردیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رباط کریم با اشاره به اینکه گشت شب برای شناسایی و بررسی بوی نامطبوع شهر ‌پرند از ۱۱ شب تا ۳ صبح انجام شد، اظهار کرد: نقاط هدف برای نمونه‌گیری مناطقی بودند که گزارش استشمام بوی نامطبوع در آن محدوده بیشتر بود. بیش از پنج نقطه مورد ‌پایش و نمونه‌برداری قرار گرفت و هدف، نمونه‌برداری از آب و گازهای محیطی بود اما با توجه به شرایط جوی یعنی تغییر جهت و سرعت وزش باد نمونه‌برداری از گازهای محیطی دچار اختلال شد.

وی ادامه داد: بیشتر مواقعی که استشمام بوی نامطبوع در شهر ‌پرند گزارش می‌شد جهت وزش باد از سمت جنوب و رودخانه شور به سمت شرق بود اما در شب گشت جهت باد غالب از شرق بود همچنین افزایش شدت باد نیز باعث شد در نمونه‌برداری مشکل ایجاد شود بنابراین گرچه نمونه‌برداری انجام شد اما نتوانستیم به نتیجه مطلوبی در این زمینه دست ‌پیدا کنیم.

عطائی درباره کانون‌های بوی نامطبوع ‌شهر ‌پرند گفت: گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره علت و منشا این بو مطرح شد از جمله آن‌ها فاضلاب، ‌مرکز دفن ‌پسماند، تصفیه‌خانه فاضلاب ‌پرند، خودروهای عبوری ومحموله‌هایی بود که توسط قطارهای باری حمل می‌شدند اما با توجه به ‌پایش میدانی که صورت گرفت بیشترین احتمال برای منشاء انتشار بوی نامطبوع را مربوط به رودخانه شور می‌دانیم چرا که غالبا زمانی که باد از سمت این رودخانه می‌وزید این بو استشمام می‌شد.

به گفته وی، یکی از عواملی که می‌تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع در رودخانه شور شده باشد تخلیه فاضلاب برخی مناطق در این رودخانه است همچنین احتمال دارد به‌دلیل کاهش میزان بارندگی در سال جاری دبی ورودی و جریان رودخانه کاهش ‌پیدا کرده و در برخی نقاط مانداب ایجاد شده است که باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.

وی ادامه داد: از آن زمان خط انتقال ورودی دو فاضلاب را که در رودخانه شور تخلیه می‌شد به تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ‌پرند انتقال دادیم و امیدواریم با اعتباراتی که به شرکت آبفا تخصیص داده می‌شود، مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب ‌پرند نیز تا ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد تا حجم زیادی از فاضلاب به این تصفیه‌خانه منتقل شود.

عطائی در ‌پایان با اشاره به اینکه گزارش‌های استشمام بوی‌ نامطبوع در شهر ‌پرند کاهش ‌پیدا کرده است، درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای رفع این مشکل گفت: برای اینکه بتوانیم اقدام موثری در این زمینه انجام دهیم، ابتدا لازم است به‌طور قطع عامل انتشار بو را شناسایی کنیم اما با توجه به شرایط جوی ‌پیش آمده در شب گشت به نتیجه مورد نظر نرسیده‌ایم. با این حال ما گزارش جمع‌بندی و نتایج آزمایشگاه را دریافت و در جلسه بخشداری ارائه کرده‌ایم و قرار است که در جلسه‌ای که هفته آینده برگزار می‌شود دستگاه‌ها نظرات فنی خود در این زمینه را به‌صورت مکتوب به بخشداری ارائه کنند تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود./ ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha