کد خبر: بررسی-روند-تحقیقات-و-فناوری-در-حوزه-علو
۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تحولات شاخص های پژوهش در علوم پزشکی طی سالهای اخیر با بیان اینکه اگر به فرآیند تحقیقات طی 40سال اخیر توجه شود، روند رو رشد در این حوزه کاملا مشهود خواهد بود، اظهار کرد: اکنون سالانه بیش از 70 هزار مقاله در کشور چاپ می شود که این مقالات سبب شده است ایران رتبه 14 تا 16 را در بحث تولید در دنیا کسب کند.

وی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته تمام تلاش ما این بود که در حوزه تحقیقات از کشورهایی همچون مصر و ترکیه پیشی بگیریم، مطرح کرد: خوشبختانه امروز و به همت جوانان این امر محقق شده و شاهد روند سریع رشد تعداد مقالات در کشور هستیم که در دنیا بی نظیر است.

دکتر نجفی به مجموعه اقدامات انجام شده در راستای تحقق این موضوع اشاره و خاطرنشان کرد: رشد قابل توجه دانشگاه های کشور از نظر کمی و کیفی طی 40 سال اخیر از جمله این موارد است؛ اکنون بالغ بر 700 مرکز تحقیقاتی در کشور وجود دارد که در سالهای گذشته به تعداد انگشت های یک دست هم نمی‌رسید؛ رشد فزاینده تعداد اعضای هیات علمی هم از دیگر دلایل پیشرفت در حوزه تحقیقات است.

معاون تحقیقات و فناروی وزارت بهداشت با اشاره به وجود 24 شبکه تحقیقاتی در کشور، عنوان کرد: هریک از شبکه های تحقیقاتی بالغ بر 20 مرکز را پوشش می دهند و این شبکه ها در واقع زیرساختی را ایجاد کردند که همه مراکز از سراسر کشور به یکدیگر متصل شده و اقدامات ملی بزرگی را به سرانجام برسانند.

تشکیل کارگروه اخلاق در پژوهش در راستای رعایت تمام استانداردهای بین المللی اخلاق

وی شبکه کوهورت را یکی از شبکه های موفق تحقیقاتی کشور اعلام کرد و گفت: تنها در یکی از مطالعات این شبکه بالغ بر 150 هزار ایرانی شرکت کرده اند و تمام اطلاعات آنها پیگیری می شود که یکی از مطالعات بزرگ کشور است.

دکتر نجفی توجه به اخلاق در پژوهش را هم بسیار مهم دانست و یادآور شد: کارگروه اخلاق در پژوهش در راستای رعایت تمام استانداردهای بین المللی اخلاق در تحقیقات تشکیل شده است، این کارگروه ها تلاش کردند پژوهش استاندارد را طراحی کرده و به دانشگاه ها ارائه دهند و در کنار آن تخلفات پژوهشی هم بررسی شود.

فعالیت 1415 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: 4895 شرکت در حوزه های مختلف سلامت همچون ملزومات پزشکی، تجهیزات پیشرفته  و محصولات مبتنی بر فناوری های پیشرفته فعالیت دارند که 1415 عدد از آنها، دانش بنیان هستند که به نوعی ایده تولید دانش را به فناوری تبدیل می کنند و باعث تجاری سازی آنها می شوند. فروش این شرکت ها از سال 92 که 60 میلیارد بوده در سال 99 به 35 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که بسیار قابل توجه است.

وی تصریح کرد: در حوزه علوم پزشکی هم مجوز10 پارک فناوری صادر شده است که امیدوارم تا پایان سال 10 پارک به پارک استاندارد کلان مناطق تبدیل شوند.

دکتر نجفی در پایان تاکید کرد: اگر به دنبال توسعه قابل توجه کشور هستیم باید اعتبارات بخش تحقیقات و فناوری عادلانه و به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha