کد خبر: برداشت-سالانه-۳-هزار-و-۵۰۰-تن-عسل-از-کند
۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۹
برداشت سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن عسل از کندوهای استان همدان

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ‏، عبدالحمید قدرتی با بیان این که استان همدان در غرب کشور نیز موقعیت خوبی دارد چراکه در بخش کشاورزی محصولات خوب و مرتبط با زنبورداری که در افزایش کیفیت عسل مؤثر هستند کشت می‌شود، افزود: در شهرستان بهار گیاه کلزا، در منطقه رزن رازیانه و گشنیز و دیگر مناطق استان نیز گیاهان خوبی کشت می‌شوند که تولید عسل در استان را افزایش داده است.

وی با تأکید بر اینکه زنبورعسل واسطه بین دامداری و کشاورزی است، عنوان کرد: سالانه به‌طور متوسط از هر کندو ۱۰ کیلو عسل برداشت می‌شود هرچند امسال در منطقه نهاوند برخی زنبورداران توانستند به دلیل تولید گیاه گشنیز میزان برداشت خود از کندوها را به ۳۰ کیلو افزایش دهند.

این مسئول با بیان اینکه وضعیت زنبورداری در استان همدان مطلوب بوده و می‌توان باوجود ظرفیت‌های موجود تعداد خانواده زنبورداران را افزایش داد مطرح کرد: در ماه‌های گذشته زنبورداران با کمبود شکر روبه‌رو بودند که اگرچه بخشی از این مشکل توسط جهاد کشاورزی و سازمان صمت برطرف شده است اما لازم است برای رفع این مشکل که ممکن است آسیب جدی به این صنعت سودآور در استان ایجاد کند، برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان با اعلام اینکه بستر فعالیت برای علاقه‌مندان به این عرصه در استان فراهم است از برگزاری دوره‌های آموزش زنبورداری خبر داد و گفت: برای آموزش و تأمین دام مورد نیز در این صنعت بخش خصوصی در استان همدان آماده فعالیت و سرمایه‌گذاری است به همین منظور نیز دوره‌های آموزشی اسفندماه امسال در این بخش به همت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.

وی بابیان اینکه به افراد متقاضی فعالیت در این صنعت ۳۰ میلیون تومان تسهیلات در قالب خرید کالاهای موردنیاز این حرفه پرداخت می‌شود، مطرح کرد: این طرح به ابتکار استان همدان برگزارشده و اعتبار آن نیز از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با کارمزد ۴ درصد تأمین می‌شود.

این مسئول اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ خانواده زنبوردار در استان همدان فعال هستند که برای برخی از آنها زنبورداری شغل اصلی و برای برخی نیز شغل دوم محسوب می‌شود.

کمبود شک و سخت بودن روند اخذ مجوز صادرات مهمترین چالش زنبورداران

قدرتی با اعلام اینکه سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن عسل از کندوهای استان همدان برداشت می‌شود که عموماً در خود استان مصرف می‌شود اظهار داشت: تولیدات برخی استان‌ها مانند کرمانشاه و اصفهان نیز در استان همدان به فروش می‌رسد چراکه مصرف عسل در استان همدان بالاست.

وی قاچاق عسل تولیدشده در همدان را نتیجه طولانی و سخت بودن اخذ مجوز لازم برای صادرات دانست و گفت: عسل تولیدشده در همدان در کشورهایی مانند عراق و ترکیه به‌صورت قاچاق به فروش می‌رسد چراکه افراد ترجیح می‌دهد به‌جای پیمودن مراحل سخت صادرات، این محصول باکیفیت را به‌صورت قاچاق به فروش برسانند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان همچنین نوسانات بازار را دلیل افزایش قیمت عسل در بازار دانست و افزود: این محصول با ۶۰ درصد افزایش قیمت روبه‌رو بوده است و هم‌اینک باقیمت ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

برپایی فروشگاه اکسیر برای عرضه تولیدات عسل ۱۵ استان در همدان

وی از برپایی فروشگاه اکسیر در همدان خبر داد و بیان کرد: در این مرکز که شعبه‌ای از فروشگاه اکسیر در تهران به شمار می‌آید عسل‌های تولیدشده و باکیفیت ۱۵ استان باقیمت هر کیلو ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان را عرضه می‌شود.

مدیر طیور، زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز بابیان اینکه بیش از ۷۵ درصد محصولات غذایی جهان به گرده‌افشانی وابسته است اظهار داشت: برای افزایش بهره‌وری در اراضی زراعی - باغی و مراتع، وجود زنبورها بسیار الزامی است.

وی با تشریح وضعیت استان در بخش زنبور داری اعلام کرد: استان همدان با دارا بودن ۳۴۷ هزار کندو زنبورعسل، ۲ هزار و ۴۸۱ زنبورستان توانسته ۲ هزار و ۵۳۸ شغل را در این بخش به وجود آورد.

این مقام مسئول تصریح کرد: استان همدان سالیانه پذیرای ۲۰ تا ۳۰ هزار کلنی زنبورعسل مهاجر از استان‌های دیگر کشور است که ۳ ماه در سال را در این استان سپری می‌کنند.

قراگوزلو گفت: استان همدان به علت داشتن گونه‌های مختلف گیاهان در مراتع، مزارع و داشتن باغات متنوع زمینه مناسبی برای فعالیت حرفه زنبورداری است.

همدان نخستین مرکز آموزش تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل کشور

وی بابیان اینکه در حال حاضر همدان دارای ۸ واحد بسته‌بندی به ظرفیت ۱۰۳۰ تن در سال است افزود: در استان همدان کارگاه کندو سازی به ظرفیت ۱۷۰۰۰ کندو در سال، دو کارگاه موج آج کنی به ظرفیت ۴۰ تن، ۵۰ فروشگاه عرضه عسل و تجهیزات و تعداد ۷ تعاونی زنبورداری در استان همدان فعال هستند.

مدیر طیور، زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۷ واحد پرورش ملکه با تولید ۸۰۰۰ عدد ملکه در سال در استان فعال هستند، عنوان کرد: اولین مرکز آموزش تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل در استان و کشور در استان وجود دارد.

وی اعلام کرد: مصرف سرانه عسل در جهان ۲۵۰ گرم و سرانه مصرف عسل در کشور نیز ۱۰۱۷ گرم است درحالی‌که این میزان مصرف در همدان ۱۲۳۶ گرم است.

خروج تک‌محصولی بودن زنبورستان‌های الوند راهی برای افزایش ثروت در همدان

قراگوزلو همچنین از تشکیل ستاد گرده‌افشانی استان،‌کمیته کوچ و تغذیه زنبورعسل جهت تقویت این قسمت در استان خبر دادو مطرح کرد: ما به دنبال خروج تک‌محصولی بودن زنبورستان‌های الوند هستیم تا بتوانیم تولیدات خود را افزایش دهیم.

وی توجه به زنجیره تولید عسل را یکی از راه‌های افزایش درآمد زنبورداران برشمرد و بیان کرد: استان همدان با توجه به پتانسیل‌های موجود (داشتن واحدهای پرورش ملکه مراکز تلقیح مصنوعی زنبورعسل،‌واحدهای پرورش، کارگاه موم، آج کنی، کارگاه‌های بسته‌بندی، کارگاه‌های ساخت کندو، کارخانه تهیه خوراک زنبورعسل) بستر مناسبی را برای تشکیل زنجیره تولید عسل دارد که با تشکیل این زنجیره درآمد زنبورداران نیز بیشتر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha