کد خبر: برای-کاهش-وزن-20-درصد-خوراکی‌های-روزانه
۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۴۸
برای کاهش وزن 20 درصد خوراکی‌های روزانه را کاهش دهیم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، دکتر حسین رضایی‌زاده در برنامه یه روز تازه گفت: اندک اندک شاهد نشانه‌های بهار هستیم، درخت‌ها در بعضی از مناطق شکوفه زده‌اند؛ اگرچه بعضی از مناطق هنوز سرد هستند اما در بیشتر مناطق شاهد گرما هستیم و این شرایط در طب ایرانی بهار طبی نام دارد. صحبت پیرامون فصل‌ها در طب ایرانی و مزاج فصل‌ها به معنای فصل‌های شمسی موجود در تقویم نیست و هر منطقه خصوصیات فصلی خاصی دارد که باید براساس شرایط آب‌وهوایی آن منطقه رفتار کنیم و اگر گرما و سرمای هوا را تجربه نکنیم و در همه محیط‌ها از کولر و یا دستگاه‌های گرمایشی استفاده کنیم، خصوصیات مزاجی فصل‌ها برای ما شکل نمی‌گیرد. خیلی از شهرها در آسانسور هم دستگاه‌های سرمایشی دارند و شخص باید مواجه صحیح با آب‌وهوا داشته باشد و با طبیعت منطقه روبه‌رو شود و در تابستان عرق کردن و در زمستان سرما یک امر طبیعی هست.

وی افزود: در وضعیت فعلی به سمت بهار طبی می‌رویم و مردم حس و حال بهار دارند و از دیدگاه حکما این روند تدابیری دارد. برای فصل بهار نیازمند مقدمه‌چینی و آمادگی بدن هستیم و در آموزه‌های روایی هم به این موضع اشاره شده است و پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده‌اند، در فصل بهار خودتان را نپوشانید. براساس مقدمات قبلی ما در زمستان خمودگی و پرخوری در روزهای کوتاه و شب‌های طولانی داشتیم و به این واسطه وزن ما افزایش یافته است و براساس طب ایرانی تجمع مواد، بدن باشت یا امتلاء در بدن شکل می‌گیرد. در فصل رویش مهم‌ترین توصیه روزه‌داری طبی یا کاهش وزن است و خوشبختانه امسال در ماه‌های شریف و مقدسی قرار داریم که شرایط مناسبی را برای ما ایجاد کرده است و در این مسیر باید مواد انباشته زمستانه و کم‌تحرکی دوران کرونا را از بین ببریم.

رضایی‌زاده اظهار داشت: برای کاهش وزن باید نخوردن و ورزش را در اولویت گذاشت. برای نخوردن 20 درصد خوراکی‌های روزانه را کاهش دهیم و همه مواد غذایی اعم از چربی، کربوهیدرات، نشاسته و... را بخوریم اما 20 درصد کمتر بخوریم همچنین کاهش یک‌پنجم کالری دریافتی و پیاده‌روی حدود 60 هزار قدم در روز، راهکار مناسبی برای کاهش وزن است. رعایت کاهش وزن، بهار سالم‌تری را برای ما ایجاد خواهد کرد و پاکسازی خوب روند تحول ما را در بهار طبی افزایش می‌دهد. برای کاهش خوراک یک‌پنجم را نادیده بگیریم و در ابتدا از بشقاب خودمان حذف کنیم.

این متخصص طب ایرانی تأکید کرد: حذف وعده غذایی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. وعده غذایی باید باشد اما بهتر است غذای ساده و کم‌کالری مصرف کنیم به طور مثال غذاهایی مثل سوپ ساده، شوربا، اسپیدباج ها (سوپ‌هایی که خوراکی‌های رنگی مثل رب انار به آن اضافه نمی‌شود) و میوه جایگزین مناسب یک وعده غذایی هستند و یک کف دست نان و پرتغال یک وعده غذایی محسوب می‌شود. نان و سکنجبین یک وعده غذایی مناسب است چراکه سکنجبین به دلیل ترکیب خاصش که مضرات سرکه را ندارد، به کاهش وزن کمک می‌کند.

رضایی‌زاده اظهار داشت: در قدیم به غذاهای ساده و کم‌انرژی مزوره (گول زننده) می‌گفتند. یکی از بهترین مزوره‌ها کاهو و سکنجبین هست و تیلیت نان سوخاری با آب انار نیز یک غذای ساده و سبک هست و این نوع غذاها به روند کاهش وزن ما کمک می‌کند این را هم گوشزد کنم که اصل ماجرا کم‌خوری است و دارو تأثیری در کاهش وزن ندارد.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha