کد خبر: برآورد-تولید-یک-میلیون-قطعه-لارو-ماهی-س
۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۳
برآورد تولید یک میلیون قطعه لارو ماهی سی‌باس

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسین هوشمند با اعلام این مطلب گفت: با توجه به زیر ساخت های موجود در ایستگاهای تحقیقات ماهیان دریایی پژوهشکده، علاوه بر تولید یک میلیون قطعه بچه ماهی سی‌باس، می توانیم مولدهایی را که برای تولید لارو این ماهی در این مجموعه تحقیقاتی تولید می کنیم در قالب تفاهم نامه و مشاوره های فنی به بخش خصوصی انتقال دهیم.

وی هزینه تولید هر قطعه لارو ماهی سی‌باس را یک هزار تومان برآورد کرد و گفت: برای تولید یک میلیون قطعه لارو ماهی سی‌باس بدون احتساب زیرساخت های موجود، حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هوشمند افزود: این میزان اعتبار را برای هزینه های جاری از جمله جیره غذایی مولدین و لارو، تامین جلبک و آرتمیا در دوره پرستاری و نگهداری نیاز داریم.

وی با بیان این که بخش خصوصی به صورت پراکنده در کشور اقدام به تکثیر لارو ماهی سی‌باس کرده اند، اظهار داشت: این میزان تکثیر در حد انبوه و تجاری نبوده و جوابگوی نیاز پرورش دهندگان نیست. از این رو، طرح مولدسازی ماهی سی‌باس و دستیابی به دانش فنی تولید لارو این گونه ماهی در دستور کار پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور قرا گرفت.

هوشمند ادامه داد: طرح مولدسازی ماهی سی‌باس و انتقال مولدها به بخش خصوصی برای تولید لارو با اهدافی همچون تضمین پایدار تولید ماهی سی‌باس، کاهش هزینه های تولید و بومی سازی تولید مولد اجرا می شود.

وی اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم و صرفه جویی ارزی را از دیگر اهداف طرح مولدسازی این ماهی برشمرد و گفت: قیمت هر قطعه بچه ماهی سی‌باس وارداتی به وزن ۴۰ تا ۵۰ گرم بین ۳ تا ۵ هزار تومان بود، اما امسال با توجه به نوسانات ارزی، این قیمت به ۹ تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور در همین حال پیش بینی کرد در صورت تامین اعتبار، در فاز بعدی میزان تولید لارو ماهی سی‌باس با همکاری این پژوهشکده و بخش خصوصی به ۱۰ ملیون قطعه برسد.

وی افزود: ماهی سی‌باس یک از گونه های قابل کشت در دامنه وسیع در سیستم های آبزی پروری در آب های شیرین و شور است و خوزستان تنها استانی است که این گونه ماهی را در استخرهای خاکی و در مخلوطی از آب شیرین و آب دریا پرورش می دهد.

رشد مناسب ماهی سیبس در پساب نیشکر

هوشمند به امکان پرورش ماهی سی‌باس در پساب های استان خوزستان اشاره کرد و اذعان داشت: در این استان، سالانه ۳ تا ۴ میلیارد متر مکعب پساب کشاورزی داریم و مطالعات و تحقیقات ما نشان می دهد که این گونه ماهی، رشد مناسبی در پساب نیشکر داشته است.

وی درباره سریع الرشد بودن ماهی سی‌باس نسبت به گونه های بومی گفت: از مزیت های این گونه ماهی این است که در فاصله شش ماه از وزن ۴۰ گرم به ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم در استخرهای خاکی می رسد و پرورش آن آسان  و در قفس های شناور در دریا هم امکان پذیر است.

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور درباره بازار فروش این ماهی اظهار داشت: سی‌باس جزو ماهی های خوش طعم اما تازه وارد در بازار است و باید در زمینه بازاریابی آن فعالیت شود.

وی گفت: این پژوهشکده به درخواست بخش خصوصی، کار ترویجی برای بازاریابی این گونه ماهی را انجام داده و دوره های آموزشی در زمینه اقتصاد شیلاتی و بازاریابی، پرورش و بیماری های آن را به صورت وبینار برگزار کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha