کد خبر: با-وجود-شیوع-سریع-کرونا؛-چرا-ماسک-نمی-زن
۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۸
با وجود شیوع سریع کرونا؛ چرا ماسک نمی زنیم؟!
محمدسیاح: به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ در هفته های اخیر براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت و درمان میزان ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کووید 19 در ایران رشد قابل توجهی داشته است در حالیکه قبل تر آمارها رو به کاهش داشت یکباره سیر صعودی به خود گرفت و آمارهای دو رقمی کشته از بالاترین حد خود رسید و حتی 200 کشته در یک روز را رد کرد. میزان شناسایی افراد جدید مبتلا شده به این بیماری هم از در طول 24 ساعت از سه هزار نفر گذشت. این آمارها می توانست کمتر و کمتر شود اما با کاهش آمار ابتلا و همچنین مرگ، پیام های اشتباهی که درباره ضعیف شدن این ویروس منتشر و به در بین مردم دست به دست شد، از جمله دلایلی بود که خیلی از مردم با دست کم گرفتن قدرت بیماری زایی این ویروس دست از اجرای پروتکل های بهداشتی و درمانی برداشتند. کاهش رعایت ملاحضات و پروتکل های بهداشتی و درمانی پیشگیرانه ای که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا توصیه کرده بود باعث شد تا این بیماری به شکل بسیار شدیدتر شیوع یابد و آمارهایی را به جای بگذارد که امروز وزارت بهداشت نسبت به آن ابراز نگرانی شدید کرده است. از زمان شیوع کروناویروس تا امروز راه های زیادی برای پیشگیری از این بیماری مطرح شده است، پوشیدن دستکش، استفاده از مواد ضدعفونی، کاهش تردد، عدم حضور در اجتماعات، رعایت فاصله اجتماعی و نهایتا زدن ماسک. همه این توصیه ها مورد تاکید مقامات بهداشتی و درمانی هستند اما با تغییر وضعیت جامعه و برگشتن مردم به اجتماع، رعایت همه این ضوابط شاید امکان پذیر نباشد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی که مرجع درمانی و توصیه های بهداشتی است اعلام کرد با توجه به اینکه نمی توان همه توصیه های بهداشتی پیشگیری از کووید 19 را به صورت کامل اجرا کرد بهترین کار؛ استفاده از ماسک در همه جا و همه زمان ها است. با وجود شیوع سریع کرونا؛ چرا ماسک نمی زنیم؟! از این ستاد ملی مبارزه با کرونا و دولت با توجه به شیوع شدید و افزایش ناگهانی آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از بیماری کووید 19، استفاده از ماسک را در تمامی اماکن عمومی اجباری کردند. با این وجود عده هستند که هنوز اعتقادی نه به رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی و درمانی دارند و نه اعتقادی به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و نه ماسک زدن! این افراد که متاسفانه تعدادشان هم کم نیست با نزدن ماسک و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی هم جان خودشان را به خطر می اندازند و هم احتمال ابتلای دیگران را به بیماری افزایش می دهند. براساس گزارشاتی که از این بیماری منتشر شده در بسیار از افراد این ویروس علائمی بالینی کم و خفیف و بعضا غیر علائم وجود دارد و فرد به شکل ناقل می تواند باعث آلوده شدن صدها نفر بویژه در محل های شلوغی مانند حمل و نقل عمومی شود که صدها و هزاران نفر در روز در آن تردد دارند یا ممکن است با آلوده شدن به ویروس خانواده و اطرافیان خود را در معرض خطر قرار دهند. بسیاری از کسانی که از استفاده از ماسک امتناع می کنند یک بهانه دارند و آن هم این است که بیماری ضعیف شده و کاری به ما ندارد در حالیکه بسیاری از کسانی که در روزهای اخیر جانشان را از دست داده اند جوان بوده و بیماری زمینه ای خاصی هم نداشتند.

نمی توانم با ترس از کرونا زندگی کنم

فرامزر کمالی جوانی 33 ساله است که از زدن ماسک امتناع می کند و به خبرگزاری سلامت درباره ای چرایی نزدن ماسک می گوید: «به نظرم ویروس ضعیف شده و خیلی از اخباری که درباره این بیماری گفته می شود صحت ندارد. نمی گویم که هیچ پروتکلی را نباید رعایت کرد ولی نمی توان همیشه با ترس از کرونا زندگی کرد و به فعالیت پرداخت.» او ادامه می دهد: «کار من یدی است و گاها حواسم نیست و دستم را به چشم و گوش و دهانم می زنم؛ تا امروز اتفاقی نیفتاده بعد از این هم نمی افتد. به نظرم چه ماسک بزنیم و چه نزنیم اتفاقی که باید میفتد.» باورهای غلط یا بی اهمیت جلوه دادن بیماری کووید 19 شاید در اثر کم کاری رسانه های رسمی و پرکاری رسانه های نامعتبر فضای مجازی باشد، هرچه هست باعث شده تا مردم نسبت به این بیماری کم توجه شوند و به نوعی ترسشان از این بیماری بریزد و خود را در برابر آن ایمن بدانند. با وجود شیوع سریع کرونا؛ چرا ماسک نمی زنیم؟!

هوا گرم است ماسک نمی زنم

حمید زمانی نیز جوانی 34 ساله نیز معتقد است کووید دیگر ترسی ندارد و اضافه می کند: «اوایل که این بیماری همه گیر شد ترسناک بود اما الان دیگر نمی ترسم، برایم مهم نیست که مریض شوم یا نه. با ماسک زدن هم نمی توان جلوی بیماری را گرفت.» او می گوید: «من روزانه بیشتر از 12 ساعت بیرون از خانه هستم و در هر جایی ممکن است که به این بیماری مبتلا شوم، مخصوصا با این گرمای هوا ماسک زدن برایم سخت است و احساس خفگی می کنم. ترجیح می دهم بدون ماسک به کارهایم برسم.» نزدن ماسک نه تنها خود افراد بلکه دیگران را نیز با خطر جدی ابتلای به بیماری کووید19 روبرو می کند. همانگونه که در سایر کشورهای درگیر با این بیماری قوانین سختگیرانه ای برای رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی وضع شده و مردم ملزم به رعایت آن هستند، در کشور ما هم مردم برای حفظ سلامت خود و دیگران باید قوانین را درست اجرا کنند. حتی اگر برخی از افراد سعی در فرار از رعایت پروتکل های بهداشتی دارند باید آنها را ملزم به اجرا کرد. آمار مبتلایان و فوتی های بیماری کووید 19 در حال رشد است و این وضعیت نه تنها کادر درمانی را خسته و فرسوده کرده بلکه باعث شده تا آسیب های اقتصادی زیادی به کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی وارد شود. رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه زدن ماسک می تواند از سرعت شیوع و انتقال بیماری بکاهد. زدن ماسک بزرگترین کمکی است که می توانیم به کادر درمان کنیم تا با کاهش آمار ابتلا و فوتی ها از زحمات آنها تشکر کنیم و فرصت احیای سیستم درمانی کشور را فراهم کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha