کد خبر: با-واکسن-های-خریداری-شده-از-سبد-مشترک-کو
۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۱۳

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، «پرویز اسماعیلی» در گفتگو با برنامه «ویزا» رادیو ملی کرواسی (HRT) همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ؛ گفت: ایران در مبارزه با کرونا مانند همه کشورهای جهان نبود؛ بلکه بخاطر تحریمهای غیر انسانی ترامپ از دسترسی سریع به دارو و حتی واردات اقلام مورد نیاز برای مقابله با کووید-19 هم محروم بود. تعداد زیادی از مردم و حتی پزشکان ما بخاطر همین مساله جان خود را از دست دادند.

وی در ادامه افزود: ایران از روزهای نخست شیوع کرونا جزو آسیب دیده ترین کشورهای منطقه بوده است. اما علیرغم مسدود بودن دسترسی به دارو، بخاطر زیرساخت های قدرتمند بهداشتی و توانمندی های علمی، در شناسایی و ثبت موارد بیماری بهترین عملکرد را در منطقه داشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی با اشاره به این که روند آمار ابتلا و مرگ قطعیِ ناشی از بیماری کرونا در ایران نشان دهنده سه پیک بیماری است، گفت: این سه مرحله ی کنترل و صعود مجدد بیماری، بخوبی نشان دهنده روند نرمال، شفاف و بالنسبه مطلوب گزارش بیماری در ایران بوده است. به همین دلیل مدیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که به آمار ایران و توانایی بهداشتی ایران برای مبارزه با کووید-19 اعتماد دارد.

اسماعیلی همچنین افزود: روش به خاک سپردن قربانیان هم بر اساس دستورات شرع اسلام و با حضور محدود خانواده هایشان بر اساس پروتکل های بهداشتی انجام شده و می شود. لذا ادعای دفن دسته جمعی قربانیان دروغ است.

وی عنوان کرد: به نظرم سوء استفاده سیاسی از شرایط کشورها در مبارزه با این ویروس خطرناک، غیر انسانی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی گفت: برنامه واکسیناسیون در ایران از ماه‌ها پیش در دولت و وزارت بهداشت تدوین شده است و مطابق این برنامه و از زمان تایید اولین واکسن های تولیدشده در جهان در سازمان غذا و داروی ایران؛ مذاکره و تلاش برای خرید مستقیم از شرکت‌ها آغاز شد. با واکسن های خریداری شده از سبد مشترک کوواکس احتمالا از اواسط فوریه تا بهار (بعد از مراحل صدور مجوز مصرف) واکسیناسیون را آغاز می کنیم. ادامه خرید واکسن هایی از مبداء اروپا، روسیه، هند و چین نیز در دست بررسی است. امروز محموله اول واکسن اسپوتنیک وی روسیه به ایران می رسد.

اسماعیلی در ادامه افزود: همچنین ایران یکی از قوی ترین کشورهای منطقه در تولید واکسن است. تا کنون واکسن های تولیدی 3 شرکت ایرانی وارد آزمایش بالینی شده اند و در صورت کسب نتایج مطلوب، روند واکسیناسیون عمومی تکمیل و به آن سرعت خواهیم داد. یک واکسن نیز به صورت مشترک توسط متخصصان کوبایی و ایرانی در روند تکمیل است.

وی گفت: برنامه ایران این است که تا پایان سال 2021 با واکسیناسیون عمومی به ایمنی نسبی شهروندان خود در برابر کووید-19 برسیم. گرچه احتمال موج جهش یافته ویروس را هم باید در نظر گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha