کد خبر: با-روسای-کمیسیون-های-تخصصی-مجلس-یازدهم
۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۴۰
با روسای کمیسیون های تخصصی مجلس یازدهم آشنا شوید

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از  خانه ملت، مجلس یازدهم با روحیه ای انقلابی و انگیزه ای بالا برای رفع مشکلات مردم، در هفتم خرداد سال 99 آغاز به کار کرد و در گام نخست خود، با همدلی و همراهی قدرتمندانه اعضای هیات رئیسه را برای اجلاسیه اول مشخص کردند، سپس برای تحقق شعار کارآمدی و تخصص گرایی، نسبت به انتخاب اعضای هیات رئیسه کمیسیون های تخصصی اقدام کردند.

در هفته جاری، تکلیف اعضای هیات رئیسه اکثر کمیسیون های تخصصی مجلس مشخص شد و تنها ترکیب هیات رئیسه سه کمیسیون قضایی و حقوقی و اصل 90 باقی مانده است که پس از تعیین اعضای آن، انتخابات هیات رئیسه برگزار می شود. البته باید گفت که رئیس کمیسیون اصل 90 در صحن علنی مجلس و با رای مستقیم نمایندگان انتخاب می شود و سپس نواب، سخنگو و دبیران آن در اولین نشست کمیسیون از سوی سایر اعضا تعیین می شود.

از آنجایی که نمایندگان مجلس یازدهم با شعار انقلابی و کارآمدی، با اقبال مردمی روبه رو شده اند، نیم نگاهی به سابقه علمی و تجربی روسای کمیسیون های تخصصی در اجلاسیه اول خواهیم داشت.

***

در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، برای عهده دار شدن ریاست علیرضا منادی سفیدان نماینده مردم تبیریز، اسکو و آذرشهر و احمد نادری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس بود که در نهایت با رای سایر اعضا، منادی سفیدان با 11 رای کرسی ریاست کمیسیون آموزش مجلس را به نام خود کرد.

منادی سفیدان، در ادوار هشتم و نهم مجلس حضور داشت و در دوره نهم عضو هیات رئیسه بود. او در مجلس هشتم به عضویت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در آمد و در مجلس نهم در کمیسیون آموزش و تحقیقات بود. این نماینده مجلس چندین سال ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی را بر عهده داشته و همچنین معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی را در کارنامه کاری خود دارد.

***

در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، رقابت بین حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم، وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه، فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان و مهدی سعادتی نماینده مردم بابل بود که در نهایت ذوالنوری با 11 رای سکاندار این کمیسیون مجلس در اجلاسیه اول شد.

مجتبی ذوالنوری سابقه حضور در مجلس دهم را دارد، او در اجلاسیه چهارم مجلس دهم ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را بر عهده داشته است. این نماینده مردم مدرک کارشناسی زبان انگلیسی برای استفاده در فعالیت های تبلیغی دارد. او دوره دافوس (دانشگاه آموزشی فرماندهی  و ستاد) که ویژه فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح است را با موفقیت سپری و موفق به دریافت مدرک رسمی آن شده و از طریق کنکور سراسری موفق به اتمام دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم دفاعی در دانشگاه امام حسین (ع) شده است.

***

در کمیسیون انرژی فریدون عباسی نماینده مردم کازرون، حبیب آقاجری نماینده مردم ماهشهر و حجت الاسلام مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان برای ریاست این کمیسیون رقابت کردند که در نهایت فریدون عباسی بر این کرسی تکیه زد.

فریدون عباسی دوانی دانش آموخته دکتری مهندسی هسته‌ای از دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران بوده است.

***

مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ ریاست کمیسیون اجتماعی را با 12 رأی موافق کسب کرد، در این کارزار احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان، رقیب او محسوب می شد.

عیسی زاده در کارنامه خود مواردی چون نمایندگی مردم میاندوآب در ادوار هشتم و دوره نهم مجلس شورای اسلامی، عضویت در کمیسیون اجتماعی، نایب رئیسی کمیسیون اجتماعی، عضویت در کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی و عضو ناظر هیات عالی گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش را دارد.

***

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور درمجلس بدون رقیب به تصدی ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را با 22 رأی کسب کرد.

او در ادوار نهم و دهم نیز نماینده مردم کرمان در مجلس بود، در دوره نهم عضو کمیسیون اقتصادی، کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت و تدوین آیین نامه داخلی بود. پور ابراهیمی مدرک دکتری مالی دارد و عضو هیات عملی دانشگاه تهران است.

***

در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در اجلاسیه اول دوره یازدهم، حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین و سید شمس الدین حسینی نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد برای تصدی ریاست این کمیسیون رقابت کردند و در نهایت حاجی بابایی با 16 رأی برای مدیریت کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات انتخاب شد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی سابقه نمایندگی در ادوار پنجم، ششم، هفتم، هشتم، دهم مجلس شورای اسلامی را دارد. او وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و کابینهٔ محمود احمدی‌نژاد بود. او در دوران نمایندگی‌اش عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و نیز در کمیسیون‌های برنامه، بودجه و محاسبات، تلفیق، اصل نود و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته‌است. این نماینده مجلس در دوره دهم رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی بوده است.

***

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان با 10 رأی ریاست کمیسیون بهداشت و درمان را برای اجلاسیه اول مجلس یازدهم بر عهده گرفت، برای این کرسی عبدالحسین روح الامینی نمایده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، سید مسعود خاتمی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار و سید جلیل میرمحمدی نماینده مردم میبد و تفت نیز کاندیدا بوده اند.

او در دوره هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بوده‌استاو جراح و متخصص چشم فلوشیپ ویتره ورتین فارغ‌التحصیل سال ۱۳۶۵ از دانشگاه شهید بهشتی، استاد پایه ۴۱ و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

***

در کمیسیون صنایع و معادن  عزت‌الله اکبری تالارپشتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، رضا تقوی پور نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و الله‌وردی دهقانی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر برای سکانداری کمیسیون کاندیدا شدند که در نهایت اکبری تالارپشتی با 9 رأی بر کرسی ریاست کمیسیون صنایع و معادن تکیه زد.

اکبری تالارپشتی نماینده حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ در دورهٔ پنجم و هشتم مجلس شورای اسلامی بوده‌است. او در دوران نمایندگی است رئیس کمسیون صنایع و معادن و رئیس فراکسیون سرمایه گذاری خارجی مجلس شورای اسلامی بود.

***

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد با 10 رأی ریاست کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در اجلاسیه اول مجلس یازدهم را برعهده گرفت. برای ریاست این کمیسیون  حمیدرضا کاظمی نماینده پلدختر و  احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر نیز کاندیدا بوده اند.

 جوکار که در مجلس نهم عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی بود، پس از آن معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران را بر عهده داشته است و دکترای «تهدیدات امنیت ملی» از دانشگاه دفاع ملی دارد.

***

در کمیسیون عمران محمدرضا رضایی‌کوچی نماینده مردم جهرم و اقبال شاکری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای تصدی ریاست این کمیسیون در کارزار انتخابات رقابت کردند و در نهایت رضایی کوچی با 20 رأی بر کرسی ریاست تکیه زد.

رضایی کوچی در دوره های هشتم، نهم و دهم نماینده مردم جهرم وخفر بود که در تمام این ادوار در کمیسیون عمران عضویت داشت  اما در دوره دهم مجلس شورای اسلامی رییس این کمیسیون بود. محمدرضا رضایی کوچی دانش‌آموخته رشتهٔ پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و پیش از ورود به مجلس به عنوان شهردار جهرم و مدیر پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت می‌کرد.

***

ریاست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در اجلاسیه اول مجلس یازدهم با 18 رأی بر عهده سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل گذاشته شد. ساداتی نژاد مجلس دهم نیز وکالت مردم این منطقه را برعهده داشت.

آخرین مدرک تحصیلی او، دکترای رشته هیدرولوژی از دانشگاه دولتی مسکو است. در سوابق ساداتی نژاد، ریاست دانشگاه کاشان، معاون اداری مالی دانشگاه تهران و معاونت پارلمانی وزارت علوم و تحقیقات در دولت دهم به چشم می‌خورد.

در انتخابات ریاست کمیسیون کشاورزی محمدجواد عسکری نماینده مردم داراب و زرین‌دشت و غلامرضا نوری قزلچه نماینده مردم بستان آباد نیز کاندیدا بوده اند.

***

برای تصدی بر کرسی ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس مرتضی آقاتهرانی و سیدرضا تقوی نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر پردیس با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت آقاتهرانی با کسب 9 رأی سکان هدایت کمیسیون فرهنگی در اجلاسیه اول مجلس یازدهم را برعهده گرفت.

این نماینده مردم تهران در ادوار هشتم و نهم مجلس عضو کمیسیون فرهنگی بود. آقا تهرانی تحصیلات مقدماتی علوم حوزوی را در مدرسه حقانی قم و زیر نظر شهیدان گرانقدر، قدوسی و بهشتی به ‏اتمام رساند. تحصیل در مؤسسات باقرالعلوم، در راه حق، امام ‏خمینی (ره) و اخذ فوق‌لیسانس روانشناسی در قم، فوق‌لیسانس فلسفه غرب و دکترای فلسفه ‏عرفان از دانشگاه بینگ همتون آمریکا، کارشناسی ارشد مطالعات اسلامی از دانشگاه لگ گیل ‏کانادا بخش دیگری از کارنامه درخشان علمی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس است.‏

با تعیین تکلیف اعضای هیات رئیسه کمیسیون های  قضایی و حقوقی و اصل 90، قطار قانونگذاری و نظارت مجلس یازدهم تکمیل می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha