کد خبر: با-بایدن-دیدار-نمی‌کنم-بازگشت-ایرانیا
۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۲۳
با بایدن دیدار نمی‌کنم/بازگشت ایرانیان خارج کشور باید تسهیل شود

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب اولین نشست خبری خود را در کسوت جدید ظهر امروز(31 خرداد) با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار کرد.

حماسه ملت بزرگ ایران در بیست و هشتم خردادماه امسال به‌دنبال حماسه‌های بسیاری که مردم عزیزمان خلق کردند، جلوه ای از حضور با اراده مردم عزیزمان است و پیام مهمی این حضور برای همه این جهانیان داشت. این حضور بامعنای مردم عزیزمان علی رغم شرایط کرونایی انجام گرفت. حضور گسترده علی‌رغم دشمنی و جنگ روانی از طرف دشمنان ملت ایران انجام گرفت. حضور ملت بزرگ ایران علی‌رغم گله‌هایی که از وضع اقتصادی داشتند انجام گرفت.

 پیام این حضور پیام وحدت و انسجام ملی بود. پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر در وضعیت اقتصادی بود. پیام ملت ایران، پیام مبارزه با فساد، فقر، تبعیض و در یک کلمه اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود. پیام ملت ایران پیام پافشاری بر ارزش‌های انقلاب اسلامی بود. پیام تداوم راه امام بزرگوار و شهدای عالیقدر به‌ویژه شهید عزیز و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی بود.  ملت ایران این پیام را بعنوان پیام وفاداری به خون شهیدان و لبیک به پیام رهبری معظم داشتند.

این پیام برای دولت مردمی و برای همه مدیران و مسئولانی که به نام دولت خدمتگزار مردم خواهد بود باید شنیده شود و بر عهدی که با مردم بستیم باید وفادار بود و وفاداری به این عهد، این است که با همه وجود تلاش برای خدمتگزاری به مردم و رفع مشکلات پیش روی و باز کردن گره‌ها داشته باشیم.

اطمینان داریم با توکل به خدا و داشته‌های ملت ایران و با اعتماد به نیروی انسانی متراکم و جوانان غیور این کشور و با ذخایر ارزشمندی که کشور از آن برخوردار است ان شاءالله وضعیت و شرایط به نفع مردم و گشایش در زندگی مردم تغییر پیدا می‌کند.

اولویت ما در این دولت در سیاست داخلی بهبود وضعیت کسب و کار، بهبود شرایط و وضعیت معیشت و بهبود شرایط در دولت و نظام اداری کارآمدی رقم زده خواهد شد. باید یک نظام اداری کارآمد، سالم و قانونمدار توسط نیروهای کارآمد، انقلابی و فساد ستیز شکل بگیرد.

ملت ما نشان داده که مقاومت و ایستادگی در برابر فشارها داشته است. سیاست خارجه دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نمی‌شود.

وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم و اجازه نمی‌دهیم مذاکره برای مذاکره باشد و فرسایشی باشد. هر نشستی باید همراه با نتیجه باشد و آورده ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما:

در روز آغاز کار دولت ما اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فسادزا و به‌نحوی بسترهایی که ایجاد رانت می‌کند باید خاتمه داده شود و زمینه‌های رانت و فساد را از بین ببرند و سازوکارها اصلاح شود و اولین اقداماتی که خواهیم کرد توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود و دست‌اندرکاران بخش های مختلف حضور فعال با مشارکت مردم داشته باشند.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به خبرنگار یورو نیوز:

برجام را باید کشورهای اروپایی و آمریکایی نگاه کنند چگونه اقدام کردند. آمریکا آن را نقض کرد و  اروپا هم به تعهداتش عمل نکرد.  آمریکایی ها باید طبق برجام تمام تحریم‌ها را رفع می‌کردند که نکردند. توصیه‌ام به آمریکایی ها این است که به تعداتشان برگردند و اروپا هم تحت فشار آمریکا قرار نگیرد و به تعهداتش عمل کند. مطالبه ملت ایران این است که به تعهدات خودتان عمل کنید. مردم از دولت مردمی احقاق حق می‌خواهند و ما حق آنها را دنبال می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به خبرنگار مهر:

باید سازوکارهایی که نقدینگی را به مست تولید بر در در دستورکار خواهد بود. ما تولید را پر جاذبه می‌کنیم و اقدامات غیر مولد را بی جاذبه می‌کنیم و این نیاز به سازوکارهایی دارد. دولت برنامه‌ای در جهت رونق تولید دارد. باید یک عدالت مالیاتی ایجاد کرد و مصممیم این کار را انجام دهیم.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به خبرنگار NBC:

آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ملت ایران را رفع کند. آنچه بارها تاکید کردم رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی است. این سوال است که چرا علی‌رغم اینکه دولت ایران به تعهداتش عمل کرده است آنها کوتاهی می‌کنند. آمریکا باید پاسخ دهد چرا در انجام تعهداتش کوتاهی می‌کند. همواره این مورد تاکید بوده که به تعهداتشان عمل کنند.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به خبرنگار شرق:

وضعیت و شرایط و آمار و ارقام در کشور مشخص است و دستگاه‌ها بصورت خاص ارائه آمار دارند  و آمارها از دید ملت ایران و متخصصین و کارشناسان امر پنهانی نیست. مردم عزیزمان باید بدانند در چه شرایطی دولت جدید شروع به کار می‌کنند و ارقام و اعداد پیش روی رسانه‌ها خواهد بود. ما وضع مطلوب و وضع موجود را ترسیم می‌کنیم و تلاش می‌کنیم وضع موجود را به وضع مطلوب نزدیک کنیم و آنچه ملت ما از دولت می‌خواهد عمل به وعده‌ها است. من با ارتباطی که با مردم دارم هفته‌ای یک بار و ماهی یک بار ارتباط با مردم را بعنوان یک نعمت و یک راه برای حل مشکلات حفظ می‌کنیم

این نشست ما نشست آغاز است. رسانه‌ها بعنوان پل ارتباط ما با مردم دغدغه‌‌ها را دنبال کنند تا مردم در جریان پیشرفت کارها و اقدام و عمل قرار بگیرند و محور کار ما اقدام و عمل خواهد بود و بنده را بعنوان خدمتگزار در جریان پیشرفت امور می‌گذارم.

 آیت‌الله رئیسی در پاسخ به الجزیزه:

حقوق بشر محوری‌ترین نکته بود که من دنبال کردم. آنها که اتهام می‌زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم. تمام اقدامات من در مدت مسئولیت در جهت دفاع از حقوق بشر بوده در برابر آنها که اخلال در حقوق انسانها کردند و دست به حرکت‌های داعشی و ضد امنیتی زدند. در دستگاه قضایی بعنوان یک حقوقدان مدعی حقوق انسانها بودم. امروز کسانی که نقض  حقوق بشر می‌کنند باید پاسخگو باشند که چگونه حقوق ملت‌ها را نقض می‌کنند. اگر قاضی از حقوق مردم دفاع کرده، او باید مورد تقدیر  قرار بگیرد که مردم را در مقابله با تهدیدها امنتیشان را حفظ کردید و من افتخارم این است که در کسوت دادستان از حقوق مردم و آسایش آنها دفاع کردم .

امروز هم خود را به دفاع از حقوق بشر موظف می‌دانم.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به جام جم:

من خود را خادم جمهور می‌دانم چه کسانی که به من رای دادند چه کسانی که رای ندادند و چه کسانی که بخاطر شرایط کرونایی پای صندوق حاضر نشدند. نسبت به کاهش هزینه‌های اجتماعی اقدام خواهم کرد و هر امری که سرمایه اجتماعی را افزون کند در دستورکار دولت مردمی خواده بود.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به پرسش خبرنگار راپلی روسیه درباره دیدار با رئیس جمهور آمریکا گفت: خیر!

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به خبرنگار فارس:

ما اعتماد مردم را به بازار سرمایه باز خواهیم گرداند. دولت، بورس را قلک نمی‌کند که کسری بودجه را تامین کند. حتما تلاش می‌کنیم نسبت به سهام خرد تضمین‌های لازم نسبت به عزیزان سهامدار ایجاد کنیم. فعال شدن سازوکارهای نظارتی، فعال شدن  صندوق توسعه و صندوق تضمین از تکانه‌های بورس که موجب ضرر شود جلوگیری می‌کند.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به CNN آمریکا:

من پیشنهاد جدی‌ام به دولت آمریکا این است که سریعا تحریم‌ها را رفع کند و با رفع تحریم‌ها صداقت دارند. ملت ایران از برجام  خاطره خوشی ندارند. دولت آمریکا نسبت به تعهدش به این قرارداد عمل کند و پایبند باشد. مسائل منطقه و موشکی قابل مذاکره نیست. مسئله‌ای که متعهد شدند عمل نکردند چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید شوند.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به AFP فرانسه:

شهادت آیت الله بهشتی جلوه‌ای از سیاه‌دلی منافقین و جنایت هولناک آنها و جلوه‌ای از کشورهای مدعی حقوق انسان است. چرا قاتل شهید بهشتی و شهید رجایی و باهنر امروز به کشورهای غربی پناه بردند؟ مدعیان حقوق بشر چه پاسخی دارند که کشورشان پناهگاه کسانی شده که 17 هزار نفر را به خاک و خون کشیدند. شهید بهشتی شخصیتی جامع بود و از جلوه‌های مهم ایشان اخلاص ایشان  و معنویات و اخلاق ایشان بود.

من بعنوان شاگرد ایشان آنچه بنظرم ایشان را شاخص کرد توجه ایشان به مردم و مردم‌باوری بود. در دنیا همه سیاستمداران اسم مردم را می‌برند اما آنچه امام و شهید بهشتی از مردم می‌گفتند، باور داشتن به مردم بود نه تشریفاتی نگاه کردن به مردم.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به ایسنا:

من در تشکیل دولت وامدار مردم خواهیم بود. کارآمدی، ضدفساد بودن و مرمدار بودن از شاخص های من در تشکیل دولت است. توصیه‌ام به رسانه‌ها این است که گمانه‌زنی نکنید. ما در اختیار شما سامانه‌ای قرار می‌دهیم که با شاخص هایی که اعلام می‌کنیم افرادی که می‌تواند در دولت آتی تاثیرگذار باشد معرفی کنند. محور برنامه دولت مردمی شایسته‌سالاری است.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به ایرنا:

نظارت بر زنجیره تامین و تولید کالاهای اساسی تا مصرف جزو اولویت‌های دولت است. اساس قضیه آن است تامین کالاهای اساسی با دلار را در میان مدت و بلند مدت قطع کنیم و تلاش کنیم به خودکفایی برسیم.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به المیادین:

طرح ما مراجعه به آراء عمومی فلسطینیان است. آنها صاحب فلسطین هستند و رژیم صهیونیستی قبل از احساس ترس از ما باید از ساکنان اصلی فلسطین بترسد و امروز ابتکار عمل در دست مجاهدان فلسطنیی است. جمهوری اسلامی همواره حامی مظلومان است.

درباره مسئله یمن؛ یمن هرچه زودتر باید توسط خود یمنی‌ها تدبیر ومدیریت  شود. دخالت سعودی‌ها در یمن و هجوم‌هایی که به خانه‌‌های یمنی‌ها می‌شود باید متوقف شود. توقف سریع جنگ علیه یمن خواسته جمهوری اسلامی است و اداره یمن برعهده خود یمنی‌ها است.

من اعلام می‌کنم ما روابط با همه کشورها را اعلام کردیم به‌ویژه کشورهای همسایه و اولویت ما ارتباط با کشورها همسایه است. برای بازگشایی سفارت دو کشور، مانعی از سمت جمهوری اسلامی نیست و روابط دو کشور و گفتگو با همه کشورهای منطقه با هیچ مانعی مواجه نیست.

در ابتدای دولت خواهیم گفت همه زمینه‌ها برای بازگشت ایرانیان خارج کشور همچنان که نسبت به ایرانیان داخل کشور موطف می‌دانیم نسبت به خارج کشور هم موظف می‌دانیم و نسبت به آنها مسئولیت داریم. ورود ایرانیان به کشور باید تسهیل شود.

سرمایه‌گذاری توسط  ایرانیان خارج کشور باید در اولویت قرار بگیرد . امنیت برای همگان است و همه سرمایه‌گذاران بدانند امروز جمهوری اسلامی امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری است و دولت آن را تامین می‌کند و ایرانیان خارج کشور بدانند وطن‌شان برای ما  اولویت سرمایه‌گذاری دارد.

ما سامانه‌ای برای ایده‌ها داریم. نخبگان و اصحاب رسانه و کسانی که صاحب اندیشه و خرد هستند و برای سامان دادن به اوضاع اقتصادی واجتماعی و همه حوزه ها ایده‌ای دارند از آن استقبال می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha