کد خبر: باید-همچنان-محدودیت‌ها-را-رعایت-کرد
۲ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۳۷
باید همچنان محدودیت‌ها را رعایت کرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی  برنامه در انتهای الوند،حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد عالی مبارزه با کرونا امروز  سه‌شنبه 2 دی‌ماه در برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» درباره ادامه محدودیت‌ها به سؤالات مجری برنامه پاسخ داد:

با توجه به گذراندن شب یلدا و محدودیت‌های متفاوت آن‌که از ساعت 20 شروع می‌شد، آیا تأثیری در کنترل بیماری دیده شد؟

با توجه به بررسی‌هایی که توسط نهادهای دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور انجام‌شده این محدودیت‌ها تأثیر بسیار زیادی در کاهش ابتلا و انتقال ویروس شده است؛ زیرا 52% دلایل ابتلا مربوط به دور همی‌های خانوادگی بوده است.

آیا محدودیت‌ها تمدید می‌شود؟

این طرح جامع محدودیت‌ها نتیجه 9 ماه تجربه ستاد مدیریت بیماری و کمیته امنیتی است و جامعیت آن به این دلیل است که 5 حوزه اصلی که نیازمند مداخله و اعمال محدودیت هستند نیز شناسایی‌شده و مبنای کار قرار گرفتند و موقعیت جغرافیایی شهرها متناسب با بستری روزانه بیماران در آن‌ها در نظر گرفته شد و سه وضعیت زرد، نارنجی و قرمز برای شهرها تعریف شد که در هر سه وضعیت این پنج حوزه محدودیت‌ها و التزاماتشان مشخص است و با توجه به روندی که بیماری در شهرها به وجود می‌آورد این محدودیت‌ها نیز اعمال می‌شود.

زمان اجرای این طرح اول آذر بود و الآن حدود یک ماه است که از اجرای آن گذشته و با همکاری خوب مردم و اصناف و اصحاب رسانه ما شاهد این بودیم که سرعت بیماری گرفته شد. اگرچه این وضعیت شکننده است اما امیدوارکننده نیز هست. ما 160 شهر قرمز داشتیم اما امروز همه نارنجی و زرد هستند و امیدواریم که نارنجی به زرد و سپس به سفید تبدیل شود و ما بتوانیم وضعیت بیماری را کنترل کنیم.

به خاطر زمان محدودیت‌ها که از ساعت 21 آغاز می‌شود، معمولاً حدود ساعت 18 ترافیک بسیار سنگینی در سطح شهر تشکیل‌شده که حدود ساعت 21 ادامه دارد، آیا برای آن فکری کرده‌اید؟

چون این طرح استمرار دارد با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط مباحث مرتبط با طرح را برسی می‌کنیم و هر جا اگر لازم باشد پیشنهاد یا اصلاحاتی که امکان عملیاتی شدن داشته باشد را هم به ستاد ملی می‌دهیم. البته همیشه در ماه‌های سرد زمستان ترافیک از سطح نرمال بیشتر می‌شود؛ اما یکی از مباحث این است که وقتی مردم در خودرو شخصی هستند روند بیماری، نسبت به تردد با خودروهای عمومی، بهتر کنترل می‌شود.

در شهرهای دیگر چطور محدودیت‌ها اتفاق می‌افتد؟

از 29 آذر ما شهر قرمز نداریم اما مستحضر هستید که به‌صورت هفتگی وضعیت شهرها را چک می‌کنیم. در شهرهای نارنجی شرکت‌ها و دستگاه‌ها که خدمات رسان هستند، به دو بخش ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند که در بخش ضروری با 50% نیرو و غیرضروری و با یک‌سوم نیرو فعالیت می‌کنند و جلسات در فضای بسته با حداکثر 25 نفر برگزار می‌شود. مدارس و دانشگاه‌ها هم به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و در بحث تردد علاوه بر منع تردد از ساعت 21 الی 4 صبح همچنان ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی بهشهرهای نارنجی و خودروهای شخصی با پلاک بومی بهشهرهای نارنجی ممنوع است و در این صورت هر 24 ساعت 500 هزار تومان جریمه اعمال می‌شود.

ما سرعت انتقال بیماری را با کمک همه افراد جامعه کاهش دادیم، اما با توجه به شروع فصل سرما که سرعت انتقال بیماری در آن بسیار بالاست باید همچنان محدودیت‌ها رعایت کرد.

برنامه در انتهای الوند به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحیایی از حدود ساعت 7:20 روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha