کد خبر: باید-برای-پاندمی-چهارم-کرونا-آماده-باش
۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۲۱
باید برای پاندمی چهارم کرونا آماده باشیم

دکتر داوود یادگاری نیا فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت پایین بودن آمار فوتی ها علی رغم بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا، اظهار کرد: در حال حاضر یک ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شده و بیماری خیلی شایع نیست.

وی افزود: ممکن است در بعضی از استان‌ها شیوع بیماری بالا باشد اما در بعضی از شهرها هم آمارها ثابت شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی بین آمار مبتلایان به کووید 19 و فوتی های ناشی از این بیماری وجود دارد یا خیر، گفت: بالا رفتن آمار مبتلایان دلیلی بر افزایش تعداد فوتی ها نیست، در پیک قبلی علت فوت بسیاری از بیماران به دلیل حال بد این افراد بود.

دکتر یادگاری نیا ادامه داد: هم اکنون بسیاری از بیماران شرایط بهتری دارند و تعداد موارد بیماری کاهش پیدا کرده و همچنین تعداد موارد بستری در آی سی ها نیز به نسبت ماه های گذشته کمتر شده است.

وی اضافه کرد: مراقبت بهتر شده و فرم‌های شدید بیماری نیز کاهش یافته است و همه این دلایل باعث شده که میزان مرگ و میر خیلی بالا نباشد و دو رقمی باقی بماند.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: در پیک قبلی بیماری به دلیل اینکه آی سی یو ها پر بود از مریض های بستری بدحال و فرم شدید بیماری، به همین دلیل تعداد فوتی ها هم بالا بود اما هم اکنون تعداد بیماران بدحال در آی سی یوها کمتر شده است. تراکم در آی سی یوها در همه گیری دوره سوم بیماری بسیار سنگین بود و بیماران فوق بدحال در بیمارستان ها بستری بودند.

دکتر یادگاری نیا تاکید کرد: هم اکنون در آی سی یوها بیماران متوسط بستری هستند و مریض های بدحال زیادی نداریم و به همین دلیل مرگ و میرها نیز کمتر شده است. بدون شک با توجه به مراقبت بیشتر و بهتر شدن سیستم بهداشتی و آرام تر شدن شرایط برای درمان، موارد فوتی ها هم کم خواهد بود.

وی بیان کرد: سوش هایی که در گردش هستند به نبست گذشته کمتر شده و همه ی این موارد می‌تواند روی روند فعلی تاثیرگذار باشد.

احتمال شیوع موج چهارم کرونا

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها احتمال شروع موج چهارم بیماری کووید 19 وجود دارد یا خیر، گفت: کروناویروس، ویروس بسیار ناشناخته و عجیبی است به همین دلیل نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که پاندمی چهارم یا همه‌گیری چهارم بروز پیدا می کند یا خیر اما باید برای این همه گیری آماده باشیم.

دکتر یادگاری نیا افزود: روند بیماری در روزهای اول که بیشتر شده اما هنوز در یک روند ثابت مانده است. باید کاملا آمادگی داشته باشیم چراکه احتمال وارد شدن به مرحله چهارم بیماری وجود دارد. احتمال دارد تعداد زیادتری به این بیماری مبتلا شوند و عوارض هم بیشتر شود به همین دلیل باید برای هر موضوعی آماده باشیم.

وی تاکید کرد: این احتمالات به این معنا نیست که قطعاً مرحله چهارم اتفاق می‌افتد یا خیر، اما به هر حال باید آماده باشیم.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha