بام‌لند، پروژه سودآوری که تقریبا هیچ عایدی برای شهرداری تهران ندارد/علت حمایت از این رانت بزرگ چیست؟!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت و به نقل از شواری شهر تهران، بهاره آروین در دویست و شصتمین صحن علنی شورای شهر تهران طی تذکری به شهردار تهران در خصوص عدم احقاق حقوق شهر و شهرداری در مجتمع تجاری بام‌لند گفت: این پروژه در سال ۹۲ در قالب یک قرارداد BOLT و با دوره بهره‌برداری ۲۵ ساله به شرکتی خصوصی واگذار شده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در پروژه بام‌لند که در حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس واقع شده است، حدود ۶ هکتار زمین با منظر مشرف به دریاچه در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و درواقع زمین به همراه پروانه ساخت آن، آورده شهرداری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اجاره بهره‌برداری از پروژه در سال نخست احداث آن (سال ۹۶) گفت: اجاره‌ای که در سال نخست به‌ازای بهره‌برداری از ۳۷ هزار متر مربع بنای احداثی از سرمایه‌گذار دریافت شده ماهانه کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده است؛ حال آن‌که بخش عمده بهره‌برداری به صورت تجاری بوده و درضمن ۱۷ هزار متر مربع از بنای احداثی مازاد بر قرارداد احداث شده است.

آروین تصریح کرد: این مبلغ ناچیز اجاره قرار است طی دوره‌ای ۲۵ ساله، سالانه به طور ثابت تنها ۱۵ درصد افزایش یابد! با این تفاصیل اکنون که سومین سال بهره‌برداری پروژه است، اجاره ماهانه بابت بهره‌برداری از چندین هزار متر مربع فضای تجاری تنها حدود ۲۲ میلیون تومان است!

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان ساخت: با این حساب، درواقع درآمدی که شهرداری تهران طی ۲۵ سال بهره‌برداری از پروژه بام‌لند کسب می‌کند، در مجموع ۴۴ میلیارد تومان خواهد بود که آشکار است این رقم در مقایسه با درآمد حاصل از این مجموعه تا چه حد ناچیز است.

به گفته او، از سوی دیگر در برآوردهای کارشناسی اولیه، مزایده برگزارشده، قرارداد منعقدشده و نهایتا اجرای پروژه، در مورد کاربری و مساحت عرصه و اعیان پروژه بام‌لند ابهامات و مغایرت‌های فاحش و غیرقابل اغماض وجود دارد.

پروژه بزرگ بام‌لند به‌رغم کاربری فرهنگی سر از دنیای تجارت درآورد

آروین تصریح کرد: این پروژه در ابتدا با کاربری فرهنگی تعریف شده است؛ ولی اکنون تبدیل به یک مجتمع تجاری شده است.

وی افزود: زیربنای پروژه در تعریف اولیه، ۱۴۵۵۰ مترمربع و در قرارداد ۱۷۸۸۰ مترمربع بوده است و اکنون با ۱۰۰ درصد افزایش ساخت، برای آن قریب ۳۷۰۰۰ مترمربع زیربنا احداث شده است. همه این تغییرات در کاربری و افزایش بنا در حالی صورت گرفته است که اثر مالی هیچ‌یک از آن‌ها نه در زمان برگزاری مزایده و نه پس از اتمام ساخت پروژه، در قرارداد اعمال نشده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری هزاران میلیارد ریال برای ساخت دریاچه شهدای خلیج فارس و نگهداری آن هزینه کرده و زمین‌های بایر حاشیه بوستان جنگلی چیتگر را از نظر تجاری ارزشمند ساخته است، اظهار داشت: شهرداری در سال‌های آتی و طی دوره ۲۵ ساله بهره‌برداری از مجتمع تجاری بام‌لند نیز هزاران میلیارد ریال پول شهروندان تهران را برای نگهداری دریاچه هزینه خواهد کرد و این درحالی است که از چند ده هزار متر مربع زمین و بنای تجاری احداث‌شده تقریبا عایدی نصیبش نخواهد شد.

وی تاکید کرد: در این اوضاع اقتصادی که شهرداری تهران در خدمات‌رسانی به شهروندان مشکلات فراوان دارد، جای پرسش جدی است که علی‌رغم اظهارنظر صریح دستگاه‌های نظارتی برای اقدام قانونی در قبال این مجتمع، چرا شهرداری اقدام مؤثری برای فسخ قرارداد انجام نداده یا با تغییر میزان اجاره، مدت زمان بهره‌برداری و نرخ افزایش سنواتی اجاره، درجهت به‌روزآوری قرارداد براساس منطق اقتصادی اقدامی به عمل نیاورده است؟!

آروین خطاب به شهردار تهران گفت: جناب آقای شهردار! چرا هزینه‌های نگه‌داری دریاچه شهدای خلیج فارس از جیب شهر و شهروندان تهرانی پرداخت می‌شود و حدود شش هکتار از بهترین زمین‌های تجاری شهر در اختیار شرکتی قرار گرفته است بدون اینکه منافع مالی برای شهرداری تهران ایجاد کرده باشد؟ دلیل تسامح حمایت‌گونه از استمرار این امتیاز ویژه و اطاله زمان رسیدگی به آن چیست؟؟

وی در پایان خواستار احقاق هرچه سریع‌تر حقوق شهرداری از شهردار تهران شد و اظهار کرد: از شهردار تهران می‌خواهم که تکلیف فسخ یا به‌روز‌آوری مبانی قرارداد هرچه سریع‌تر با حفظ منافع گذشته و آتی شهرداری به نتیجه برسد و اجاره‌بهای هزاران مترمربع زیربنا که مازاد بر قرارداد احداث شده و بیش از سه سال با کاربری تجاری و به رایگان توسط سرمایه‌‎گذار استفاده شده است، در اسرع وقت محاسبه و دریافت شود. این مبلغ اکنون می‌تواند حتی از مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه نیز بیشتر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha