کد خبر: بازگشت-طاعون؛-آیا-رقیبی-برای-کروناویر
۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸
بازگشت طاعون؛ آیا رقیبی برای کروناویروس پیدا شده است؟
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از SkyNews، به گفته وزارت بهداشت این کشور، یک پسر 15 ساله در اثر طاعون بوبونیک در مغولستان درگذشت. مرکز ملی بیماری‌های زونا (NCZD) گفت: این نوجوان از استان غربی گوی-آلتای در اثر خوردن گوشت مارماهی جان خود را از دست داده است. در حال حاضر قرنطینه‌ای در پنج منطقه در استان ایجاد شده است که مرز مشترکی با چین دارند. Dorj Narangerel، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نتیجه آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) روز دوشنبه شب نشان داد که طاعون باعث مرگ یک پسر 15 ساله شد.

البته این تنها پرونده طاعون بوبونیک نبود!

این خبر در پی خبری در اوایل ماه جاری آمده است که دو نفر در آزمایشات مثبت این بیماری در استان همجوار، خوود (Khovd) بودند. طاعون بوبونیک NCZD در حال حاضر برای جلوگیری از شیوع این بیماری، یک برنامه ایمن سازی در سطح کشور برگزار می‌کند. سال گذشته، پس از گزارش‌ها مبنی بر اینکه یک زن و شوهر در اثر طاعون بوبونیک پس از از خوردن گوشت ناروت خام کشته شده بودند، قرطینه ایجاد شد.

روسیه در تلاش برای متوقف ساختن افراد برای شکار مارماهی در نزدیکی مرز خود با مغولستان، گشت زنی‌ها را افزایش داده است.

هفته گذشته پس از کشف یک مورد مظنون از طاعون بوبونیک در منطقه خودمختار مغولستان، چین هشداری صادر کرد.

درباره طاعون...

هیچ واکسنی برای بیماری باکتریایی طاعون بوبونیک یا هر نوع دیگر آن وجود ندارد. از طریق کک‌های آن بین حیوانات منتقل می‌شود و انسان می‌تواند در اثر گزش کک یا لمس حیوانات آلوده شود. علائم این بیماری که در قرون وسطی به مرگ سیاه معروف است شامل تب، تورم غدد لنفاوی و احساس ضعف است. مشاوره سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، در صورت عدم درمان چند نوع آنتی بیوتیک، یک فرد بالغ در کمتر از 24 ساعت ممکن است کشته شود.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha