بازگشایی مراکز جدید برای بستری بیماران کرونایی/ مردم بیماری کووید 19 را جدی نمی‌گیرند!

دکتر داوود یادگاری‌نیا متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به شرایط فوق قرمز در شهر تهران اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از بیمارستان‌های تهران به خاطر افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 پر شده است و در حال بازگشایی مراکز جدید برای بستری بیماران هستیم.

وی افزود: بخش‌هایی از بیمارستان‌ها که در گذشته به خاطر کاهش موارد بیماری بسته شده بودند مجبور شدیم به خاطر کووید 19 مجدد آنها را باز کنیم؛ همچنین برای پذیرش بیمارانی که نیاز به بستری شدن دارند در حال بازگشایی این بخش‌ها هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه بهترین راه جلوگیری از افزایش کروناویروس، پیشگیری است، گفت: متاسفانه تعدادی از مردم هنوز هم بیماری کووید 19 را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع باعث شده که اگر فردی در خانواده به این بیماری مبتلا شد موارد ابتلا در آن خانواده شدت گیرد و همه اعضای خانواده نیز درگیر این بیماری شوند.

یادگاری نیا ادامه داد: هنوز هم عده‌ای پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و همین موضوع باعث شده تا شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 در جامعه باشیم.

فصل سرماخورگی هنوز آغاز نشده است

وی بیان داشت: عده‌ای که علائم کوچک سرماخوردگی دارند آن را جدی نمی‌گیرند و بر این باورند که سرماخورده‌اند درحالی که احتمال دارد به کووید 19 مبتلا شده باشند. هنوز فصل بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا شروع نشده و یا شدت نگرفته است.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه به جز کووید 19 بیماری ویروسی دیگری در کشور و جهان شایع نیست، افزود: هر بیماری که همراه با تب، گلودرد، سرفه شروع شود حتما باید آن را به حساب کووید 19 گذاشت مگر اینکه خلاف آن با آزمایش و تست مشخص شود.

علائم کووید 19

یادگاری‌نیا گفت: هر فردی که علائمی مانند تب، سرفه و گلودرد دارد حتما باید خود را قرنطینه و از اعضای خانواده جدا کند؛ همچنین این فرد نباید به هیچ عنوان در جامعه حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: تنها با رعایت مسائل بهداشتی می‌توانیم مانع از افزایش کووید 19 شویم. متاسفانه با ابتلای یک فرد در خانواده، تمام اعضای خانواده درگیر بیماری می‌شوند. عده‌ای از افراد به طور عمدی یا سهوی بیماری خود را عنوان نمی‌کنند و باعث می‌شوند دیگر اعضای خانواده هم با کووید 19 درگیر شوند.

افزایش مرگ و میر در کشور

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه از مردم درخواست داریم که این بیماری را جدی بگیرند، گفت: متاسفانه شاهد افزایش موارد مرگ و میر در کشور هستیم و اگر ترس مردم از بیماری کووید 19 در جامعه از بین برود، نگرانی در این خصوص افزایش پیدا می‌کند و باعث تشدید بیماری و موارد افزایش بیماری در کشور خواهیم بود.

یادگاری‌نیا اظهار کرد: مردم بسیار زیاد باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در صورتی که یک فرد به بیماری مبتلا شد حتما به پزشک مراجعه کند تا اینگونه زنجیره انتقال بیماری قطع شود.

استفاده از ماسک ضروری است

وی با اشاره به اینکه در شهر تهران و دیگر شهرهایی که شرایط آنها بسیار خطرناک است مردم باید از ماسک استفاده کنند، افزود: تاکید دارم که استفاده از ماسک بسیار ضروری است در غیر این صورت هر روز آمار مبتلایان افزایش پیدا خواهد کرد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha