کد خبر: بازگشایی-مدارس-2
۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳
سردرگمی والدین و دانش آموزان برای بازگشایی مدارس
محمدسیاح: به گزارش خبرگزاری سلامت؛ با شیوع ویروس کرونا و ابتلای شدید و سریع مردم در سراسر جهان باعث شد تا تمهیداتی برای مراقبت بیشتر از مردم توسط دولت ها اتخاذ شود. این تصمیمات براساس پروتکل های بهداشتی و تاکید آن بر کمتر شدن اجتماعات صورت گرفت که تعطیلی مدارس هم به همین دلیل مورد توجه قرار گرفت. در ایران هم وزارت آموزش و پرورش با توجه به دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم به تعطیلی مدارس از ابتدای سال جاری گرفت و قرار شد تا کلاس های آموزشی بهص ورت غیر حضوری و آنلاین برگزار شود. در کنار همه مشکلاتی که در برگزاری کلاس های آنلاین وجود داشت این کلاس ها برگزار شد. منتقدان آموزشی نسبت به کیفیت آموزش آنلاین نکته هایی را داشتند از جمله اینکه شیوع کرونا نشان داد سیستم های آموزشی کشور به چه اندازه آسیب پذیر و در برخی مواقع ناکارآمد است. از طرفی غفلت چندین ساله آموزش و پرورش از آموزش مجازی و آنلاین و استفاده از تکنولوژی در آموزش به خوبی مشخص شد. با همه این مشکلات آموزش آنلاین دانش آموزان از طریق رسانه ملی و سپس از طریق اپلیکیشن شاد آغاز شد و در مراحلی به خوبی هم پیش رفت. با این حال خانواده ها خیلی از این وضعیت راضی نبودند چراکه آنها را هم درگیر آموزش کرده بود و باعث شده بود تا تمام وقت مجبور باشند پای آموزش فرزندانشان بنشینند.

قطعی اینترنت و نقص آموزش

اعظم محمد نیا مادر دانش آموز پایه چهارم ابتدایی در مصاحبه با خبرگزاری سلامت درباره مشکلات این برنامه گفت: «آموزش آنلاین در دوره کرونا ایده خوبی بود اما مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد از جمله اینکه گاها اینترنت قطع می شد یا اپلیکیشن شاد از دسترس خارج می شد، در ضمن ما هم باید با یچه هایمان در زمان آموزش آنلاین می نشستیم تا آنها درس بخوانند!» با این وجود برقرار شدن چنین امکانی نشان داد که می توان برای آموزش ظرفیت های جدیدی ایجاد کرد تا در زمان های بحرانی بدون اینکه کلاسی برگزار شود آموزش ادامه یابد. با این حال در پایان آموزش ها نکته مهمی که برای همه وجود داشت نحوه برگزاری امتحانات بود که حرف های ضد و نقیضی درباره برگزاری از سوی مقامات آموزش و پرورش زده می شد و باعث می شد تا همه در این مورد دچار تردید شوند. سردرگمی والدین و دانش آموزان برای بازگشایی مدارس بعد از حواشی برگزاری امتحانات حالا نوبت به سردرگمی های ناشی از زمان ثبت نام و بازگشایی مدارس است که به بحث اصلی در بین خانواده بدل شده است. بسیاری از خانواده ها در هفته های اخیر به دنبال ثبت نام مدارس هستند که به صورت آنلاین این کار صورت می گیرد. برخی از والدین از این موضوع گلایه دارند که ثبت نام ها هنوز به مرحله آخر نرسیده و مدارس هم در این راستا خوب عمل نمی کنند و آنها نگرانند با شروع سال جدید تحصیلی نتوانند فرزندشان را به موقع ثبت نام کرده باشند. ابراهیم صبری پدر دانش آموز پایه هفتم به خبرگزاری سلامت در این باره گفت: «بعد از برگزاری و اتمام امتحانات ثبت نام در مدرسه را برای سال تحصیلی جدیدانجام داده ام اما هنوز جواب ثبت نام مشخص نشده و نمی دانم فرایند ثبت نام فرزندم در مدرسه تکمیل شده یا نه و چون همه کارها به صورت آنلاین انجام می شود مدرسه فقط می گوید که منتظر اعلام نتیجه باشد که از طریق سایت مدرسه اعلام می شود.» وی ادامه می دهد: «این در حالی است که گفته می شود از احتمالا از شهریور هم مدارس آغاز می شود و حتی این را هم نمی دانیم که با وجود کرونا بچه ها چطور قرار است به مدرسه بروند تا خطری آنها را تهدید نکند.»

15 شهریور یا دیرتر! زمان بازگشایی مدارس

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با اعلام زمان بازگشایی مدارس به تسنیم؛ گفته است: «تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس از تاریخ 15 شهریور ماه است و ما تابع تصمیمات ستاد ملی هستیم. کیفیت برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری و غیرحضوری متناسب با رعایت شرایط پروتکل‌های بهداشتی تعیین می‌شود.» بازگشایی مدارس وی اضافه کرد: «چنانچه موج دوم شیوع کرونا که در آن قرار داریم، تشدید شود و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تغییر کند امکان تغییر زمان بازگشایی مدارس نیز وجود دارد.» همانطور که وزیر هم گفته تاریخ دقیق بازگشایی مدارس هنوز مشخص نیست، شاید 15 شهریور مطرح شده باشد اما با وضعیت امروز کرونا که آمار مبتلایان و فوتی های این بیماری هر روز رکورد جدیدی در کشور می زند این تاریخ ممکن است تغییر کند. از طرفی حتی اگر کلاس ها هم به صورت حضوری برگزار شود باید دید مدارس توانایی برقراری و اجرای پروتکل های بهداشتی و درمانی را دارند یا نه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha