کد خبر: بازار-سرمایه-متاثر-از-تصمیمات-سیاسی-اس
۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷
بازار سرمایه متاثر از تصمیمات سیاسی است/اراده سیاسی برای کنترل تورم وجود ندارد

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، سیدحسین رضوی‌پور در برنامه یه روز تازه گفت: برای تعریف ساده اقتصاد مقاومتی از یک مثال ساختمانی استفاده می‌کنیم. زمانی که قصد ساختن ساختمانی را داریم، رنگ در و دیوار، نوع پنجره، شیرآلات و خیلی از موارد دیگر ممکن مهم باشد اما اهمیت مقاومت ساختمان، فندانسیون و مقاومت در برابر آسیب‌ها بیشتر است. اقتصاد مقاومتی هم نوعی رویکرد به اقتصاد است و سطح رفاه مردم، توسعه، زیرساخت‌ها در اقتصاد مهم است اما مقاومت در برابر تکانه‌ها نکته مهم است. اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم‌سازی اقتصاد ملی در برابر تکانه‌ها است تا با تکانه‌های بیرونی آسیب چندانی نبیند و در کنار رفاه و امنیت اقتصادی باید به پایداری زیرساخت‌های انقلابی نیز بپردازیم.

رضوی‌پور اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی برای هر کشوری بنا بر ریسک‌های مختلفی تعریف می‌شود که در آن اقتصاد وجود دارد و اگر در یک منطقه قطبی ساختمان‌سازی کنیم، مهم‌ترین نکته مقاومت ساختمان در برابر حرارت است. ساختمان باید در برابر ورود سرما به داخل مقاوم باشد و در حالی که یک خانه در ژاپن باید در برابر زلزله مقاوم باشد و هر اقتصادی در برابر یک سری از موارد آسیب‌پذیر است و مقاوم‌سازی هم در برابر ریسک‌ها باید باشد.

وی افزود: تأثیر سیاست‌های بین‌المللی بر بازار ارز به واسطه مواضع سیاست‌های روسای جمهور سایر کشورها به اقتصاد به معنای عدم ایمنی اقتصاد در ایران است و در برابر تورم نیز آسیب‌پذیر هستیم. در نتیجه اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های داخلی نیز ایمن نیست و بازار سرمایه نسبت به تصمیمات سیاسی داخل کشور به شدت تأثیرپذیر است.

مدیرکل سازمان اداری و استخدامی کشور تأکید کرد: بیانیه گام دوم برنامه چهل‌ساله دوم انقلاب است که برعهده جوان‌ترها است. مقاومت اقتصادی نیز یکی از ارکان این بیانیه است و تجربه چهل‌ساله در گام اول انقلاب اسلامی سپری کردیم که با فرازوفرودهای فراوانی همراه بود و در خیلی از زمان‌ها از همین روند آسیب دیده‌ایم و زمان تغییر نگاه به اقتصاد است تا از ظرفیت نیروهای جوان تحصیل‌کرده و خوش‌فکر که ظرفیت و ایده دارند، استفاده کنیم و با مقاومت اقتصاد، آینده اقتصادی بهتری را برای کشور رقم خواهیم زد.

رضوی‌پور خاطرنشان کرد: در نگاه اول تأثیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در معیشت مردم مشخص نیست. همانگونه که شیرآلات لوکس یک خانه مشخص هستند اما فندانسیون قوی خانه به چشم نمی‌آید. اگر حادثه یا زلزله‌ای باشد، فندانسیون خانه آن زمان خودش را نشان می‌دهد. اقتصاد مقاومتی هم در زمان تکانه‌ها خودش را نشان می‌دهد و اهل خانه آن زمان نسبت به اقتصاد مقاومتی آگاه می‌شوند.

وی افزود: در زمینه اقتصاد مقاومتی خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم و این سیاست‌ها خیلی کم محقق شده‌اند و در برابر تکانه‌ها خیلی آسیب‌پذیر هستیم و خیلی از کارها باید انجام می‌شد که محقق نشده‌اند. اقتصاد را برای افرادی که به دنبال کار اقتصادی هستند، پیش‌بینی‌پذیر نکرده‌اید؛ برای این کار باید تورم مدیریت شود. مدیریت تورم کار عجیب غریب و پیچیده‌ای نیست و تورم دورقمی در خیلی از کشورها وجود ندارد و فرمول این کار را هم می‌دانیم اما اراده سیاسی برای این راهکارها وجود ندارد و همه به این رقم از تورم عادت کرده‌ایم.

مدیرکل سازمان اداری و استخدامی کشور اظهار داشت: برای کنترل تورم باید در سیستم بانکی خلق پول، بدهی دولت به بانک‌ها و کسری بودجه دولت را کنترل کنیم و زمانی که به حوزه سیاسی ورود می‌کنیم؛ حاضر به کاهش هزینه‌های دولت نیستیم. همه از دولت انتظار حقوق و پرداخت بیشتر دارند و این امر به معنای ریاضت اقتصادی نیست و باید فهم درستی از موضوعات اقتصادی داشته باشیم.

رضوی‌پور در پایان گفت: افزایش ۴۰ درصدی حقوق در شرایطی خوب است که منجر به افزایش ۴۰ درصدی تورم نشود و اگر متوجه نشویم که انتظارات ما چه هزینه‌هایی ایجاد می‌کند، شرایط به خوبی پیش نمی‌رود و مالیات تورمی نظم اقتصادی را بر هم می‌زند و همه از دولت انتظار پیدا می‌کنند.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha