ایستگاه برج میلاد تهران شهریورماه افتتاح می شود/ ساخت خط ۱۰ در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت، علی امام مدیرعامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به موضوع آزادسازي ۹۱۰ میلیارد اوراق مشاركت و تشريح اقدامات سال 1399 مترو تهران، اظهار داشت: سال گذشته 5 ایستگاه خط از 6 متروی تهران به بهره برداری رسید که این اقدام برای ما بسیار ارزنده بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد افتتاح ایستگاه امام حسین (ع) و ایستگاه کیانشهر بودیم، افزود: در انتهای سال ۹۸، ۱۰ کیلومتر از خط 6 متروی تهران در سه نوبت به بهره برداری رسیدند.

مدیرعامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) به افتتاح چند ایستگاه در خط ۷ متروی تهران اشاره کرد و گفت: در این خط، ۸ و نیم کیلومتر شرقی حدفاصل ایستگاه بسیج تا مهدیه با 3 ایستگاه وارد مدار بهره برداری شد.

امام در ادامه با اشاره به سرانجام اوراق مشارکت سال ۹۷ متروی تهران بیان داشت: اوراق مشارکت مترو هزار و 300 میلیارد تومان و تحت دو بانک عامل،  آینده با نرخ ۹۱۰ میلیارد و بانک صنعت و معدن با ۳۹۰ میلیارد تومان بود.

وی اضافه کرد: اواخر مهر ماه سال گذشته 390 میلیارد تومان توسط بانک صنعت و معدن به حساب شهرداری تهران واریز شد اما ۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده به حساب شهرداری واریز نشد چراکه شهرداری به عنوان وثیقه بیش از ۱۰۰ ملک به این بانک معرفی کرد اما اغلب آن مورد تایید بانک آینده قرار نگرفت.

مدیرعامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با تاکید بر این موضوع که نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان در وثیقه بانک قرار گرفت و ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان واریز شد، تصریح کرد: پس از گذشت مدت زمانی شهرداری به این نتیجه رسید که این فرآیند نتیجه قابل قبولی نخواهد داشت به همین دلیل با همراهی بانک مرکزی مجوز ضمانت نامه بین بانکی در وجه بانک آینده را دریافت کردیم.

امام عنوان کرد: امیدواریم که تا اول هفته آینده این مجوز صادر شود تا بتوانیم تا آخر هفته پول خود را آزاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های این شرکت برای بهره برداری و افتتاح ایستگاه های متروی تهران بیان کرد: اولویت نخست ما تکمیل خطوط نیمه تمام خط 6 و 7 است. این دو خط نزدیک به ۶۴ کیلومتر مساحت دارند که هنوز نتوانسته ایم آنها را وارد مدار بهره برداری کنیم.

به گفته مدیرعامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ، افتتاح ۶ ایستگاه با ۷ کیلومتر مسیر حداقل برنامه است که حدفاصل دانشگاه تربیت مدرس تا شهید ستاری در خط 6 را شامل می‌شود.

امام با بیان اینکه ۵ ایستگاه در خط ۷ و یک ایستگاه اقدسیه در خط 3 امسال افتتاح می شوند، تصریح کرد: ایستگاه اقدسیه در آبان ماه افتتاح می شود. همچنین نخستین ایستگاه جدید امسال مربوط به برج میلاد در خط ۷ است که در شهریورماه به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین به افتتاح ایستگاه شهید نواب صفوی در خط ۷ اشاره کرد و گفت: ایستگاه شهید محلاتی و آهنگ نیز از دیگر ایستگاه های مورد بهره برداری در سال جاری هستند.

مدیرعامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به اضافه کردن قطارهای جدید بیان داشت: در تیرماه 2 رام باقی مانده وارد شبکه می شود و پرونده ۷۰ واگن مترو بسته خواهد شد. همچنین 3 پست برق را در برنامه آتی خود داریم که مربوط به قلعه مرغی، پست برقی شرق خط ۷ و خط ۶ است.

امام با تاکید بر این موضوع که ساخت خط ۱۰با ۴۰ کیلومتر طول از جهات مختلف برای ما اهمیت زیادی دارد، افزود: اگر دولت بدهی‌های خود را به شهرداری پرداخت کند می توانیم به منظور توسعه خطوط مترو تهران و حومه اقدامات موثری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه متروی تهران حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی با سود و جریمه دارد، گفت: اگر تعهدات قانونی دولت احصا شود می توانیم مشکلات خود را برطرف کنیم اما متاسفانه قانون حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی توسط دولت تاکنون مورد توجه نبوده است.

مدیرعامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در پاسخ به این سوال که اخیرا رییس شورای شهر اعلام کرده طی سه سال گذشته حتی یک کیلومتر مترو در شهر تهران ساخته نشده است، گفت: صحبت‌های ایشان به درستی عنوان نشده است. احتمالا آقای هاشمی منظورشان ساخت یک کیلومتر در خط جدید بوده است.

امام ادامه داد: به دلیل منابع مالی محدود پروژه ی جدیدی در خطوط مترو نداشته‌ایم و منابع خود را برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ در نظر گرفته ایم.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس طرح جامع مصوب ریلی تا ۲۱ سال آینده باید ۴ خط جدید در تهران راه‌اندازی کنیم، خاطرنشان کرد: برای هر کیلومتر خط حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است که البته این هزینه بر اساس نرخ ارز در سال ۹۸ در نظر گرفته شده است.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha