کد خبر: ایران-هیچ‌گاه-به‌دنبال-سلاح-کشتار-جم
۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵
ایران هیچ‌گاه به‌دنبال سلاح کشتار جمعی نیست/حقوق بازنشستگان بیش از 7 برابر شده است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور طی سخنانی در جلسه امروز هیئت دولت با اشاره به شهادت شهید بهشتی در هفتم تیرماه 1360 و بسیاری از مسئولان کشور و توطئه دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: البته روز قبل از آن نیز، مقام معظم رهبری در ششم تیرماه در مسجد ابوذر در حالی‌که مشغول سخنرانی بودند، مورد سو قصد قرار گرفتند و ایشان در بیمارستان بستری شدند و در جلسه‌ی حزب نبودند و برخی عزیزان به جلسه‌ی حزب جمهوری در  هفتم‌تیرماه در محل آن حزب و محل انفجار شب نیامدند چون به عیادت مقام معظم رهبری رفته بودند و برخی هم آمده بودند جلوی درب با انفجار مواجه شدند.

وی افزود: این واقعه فاجعه بزرگی بود و توطئه‌ای جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران بود و کشورهای بزرگ غربی در این توطئه طراحی داشته و منافقین نیز به عنوان مزدوران و اجرای دستور آن‌ها وارد عمل شدند. آن‌ها می‌خواستند با این انفجار، مجلس و دولت را از کار بیندازند و قوه قضائیه هم با مشکل بزرگی مواجه شود و کشور از هم بپاشد و با شورش در داخل کشور، نظام را از بین ببرند. حضور، تصمیم، روحیه، قدرت فکری و نفوذ امام(ره) اجازه نداد که این توطئه و نقشه عملی بشود و وقتی امام کنار مردم است، مشکلی قابل حل است؛ ایشان به خوبی آن‌روزها را مدیریت کرد. امام از شهید بهشتی به‌عنوان یک ملت یاد کرد و او مظلوم بزرگ تاریخ است.

رئیس‌جمهور گفت: شهید بهشتی آن‌قدر مظلوم بود که در جلسات خصوصی هم نمی‌شد از او تعریف و دفاع کرد؛ کشور و مردم مدیون زحمات او می‌باشد و او از آن دهه‌ی 1340 به‌دنبال ساختن و تربیت نیرو بود. این راه علیرغم سختی‌ها ادامه یافت و ایستادگی و مقاومت مردم در آن‌روزها با رهبری امام راحل(ره) یک معجزه تاریخی در کشور آفرید و شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران‌شان نه‌تنها مردم را ضعیف نکرد بلکه عزم ملت ما جزم‌تر و مردم ما مقاوم‌تر شد. خداوند نیز در همان سال 1360 که بزرگترین توطئه‌ها علیه ما شکل گرفت، بزرگترین پیروزی‌ها در میدان جنگ و در دفاع مقدس نصیب ما کرد و رفع حصر آبادان، آزادی بستان و طراحی عملیات فتح المبین در همان سال انجام گرفت.

روحانی ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: امیدواریم قوه قضائیه ما با علم، دانش، دقت و در نظر گرفتن احکام الهی و در چارچوب بی‌طرفی کامل عمل کند. قوه قضائیه باید به‌گونه‌ای باشد که آخرین ملجأ است و هرکس ظلمی ببیند به آن قوه برود و بداند که دادگاه عدلی وجود دارد و حق او گرفته می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امیدواریم قوا با یکدیگر همکاری و همراهی داشته باشند و در این سال‌ها دیدیم که وقتی دو قوه‌ی دیگر با دولت فاصله دارند، کار برای دولت و مردم سخت می‌شود و ان شالله شرایط از این جهت بهتر باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات آمریکا در جنگ اقتصادی و تشدید تحریم‌ها، خاطر نشان کرد: جانشینان ترامپ جنایات او را ادامه می‌دهند و ادامه‌دهنده‌ی راه او هستند. وقتی برجام شکل گرفت می‌خواستند اجازه ندهند که برجام زنده بماند و صیونیست‌ها در در رأس این‌ها بودند و اسرائیلی‌ها بیشترین دشمنی را با برجام داشتند، چون برحام را می‌شناختند و آن‌ها بدترین دشمن ما هستند و البته ارتجاع کنار آنان بود و کسانی هم که در آمریکا، ضد ایران بودند همه باهم قاطی شده و از برجام خارج شدند و یک جنگ اقتصادی را علیه ما به راه انداخته و ادامه دادند.

روحانی تصریح کرد: مردم ما پیروزی بزرگی را در این‌مدت به‌دست آورد و البته مردم ما زجر زیادی را تحمل کردند و جنگ بدون مجروح، شهید و ویرانی نیست و تبعات خود را دارد اما ملت ما ایستاد و تسلیم نشد و امروز مسیر مقاومت را ادامه می‌دهد و ملت ما نتیجه این را مقاومت می‌بینند. نتیجه مقاومت مردم این شد که دولت جدیدی که در آمریکا می‌خواست روی‌کار  بیاید، در تبلیغات انتخاباتی گفتند این‌کار ترامپ غلط بوده و مردم‌شان با همین ایده به دولت‌شان رأی دادند و اگر امروز بایدن در اجرای برجام تسامح کند، به رأی ملت خود خیانت کرده و آن‌ها آمدند تا تحریم را بردارند.

وی ادامه داد: بعد نیز تأکید کردند که برجام را قبول داریم و امروز هم می‌گویند می‌خواهیم به برجام بازگردیم ولی مردم ما توقع دارند که این‌کار سریع‌تر اجرایی شود و البته چه آن‌هایی که از آن طرف و آن‌هایی که این‌طرف هستند باید سریعا اقدام کنند و من به مردم می‌گویم که دولت دوازدهم در این مسیر هیچ کوتاهی روا نداشته و با قدرت و دقت از تمام فرصت‌ها و ثانیه‌ها استفاده کرده و مسائلی است که ان‌شاالله حل و فصل شود و مردم ما به حق مسلم خودشان برسند و روشن شود که ما هیچ‌گاه به‌دنبال سلاح کشتار جمعی، سلاح شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای نبوده و نیستیم و نخواهیم بود و تهمت‌ها نیز بی‌اساس و دلیل بوده و برجام سندی است که نشان می‌دهد ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بمباران شیمیایی شهرها در دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: در سال 1366 با بمباران شیمیایی یک شهر مواجه شدیمفالبته بمباران شیمیایی در جنگ وجود داشت یعنی متجاوزان از سلاح‌های شیمیایی در میدان جنگ استفاده می‌کردند و در آنجا خیلی مصدوم شیمیایی شدند و امروز بعد از سال‌ها که دفاع مقدس تمام شده، 69 هزار مصدوم شیمیایی داریم که عده‌ای از آن‌ها شهید شدند و نشانگر آن هستند که چه روزهای سختی را در دفاع مقدس گذراندیم. این‌که یک شهر بمباران شیمیایی شود مسئله عجیبی بود و شهر سردشت را بمباران شیمیایی کردند که عده‌ای شهید و عده‌ای مصدوم شدند. دنیا باید با این جنایت بزرگ تکان می‌خورد؛ بمباران شیمیایی چه در میدان و چه در شهرها جنایت جنگی بود چراکه خلاف مقررات بین المللی است اما به هر حال مردم ما با این مسئله مواجه شدند.

روحانی تصریح کرد: در دولت تاکید کردم و باز هم تاکید می‌کنم که بخش‌های سیاسی و حقوقی دولت توان خود را برای شکایات در مراجع بین المللی و مراجع قضایی علیه کسانی که مواد شیمیایی و امکانات را به عراق دادند و کسانی که از این جنایت و از این امکانات ضدبشری علیه مردم ما استفاده کردند، به‌کار بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت بیان کرد: به کارکنان شرافتمند صنعت نفت قول می‌دهم که مشکل آنها حل خواهد شد و ما این را دنبال می‌کنیم و وزیر نفت دنبال می‌کند و نمی‌گذاریم از نظر حقوق و دستمزدی که باید دریافت کنند، دچار محدودیت شوند؛ اگر در گوشه‌ای محدودیت به دلیل مقررات بودجه آمده و این را برایشان حل و فصل خواهیم کرد.اما برخی کارکنان و کارگران در اختیار پیمانکاران هستند، در مناطق نفتی پیمانکار زیادی فعالیت می‌کنند و این‌ها از کارگرانی استفاده می‌کنند و اگر اینها مشکلاتی دارند به وزیر کار دستور می‌دهم که پیگیری کند و مشکلات آنها را حل و فصل کند. البته این مشکل ربطی به بخش نفت ندارد و ممکن است در مناطق نفتی کار می‌کنند منتها اما بحث کارگر و پیمانکار است و آنها باید حل و فصل کنند و وزارت کار در این زمینه دنبال کند که این مسئله حل و فصل شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اعلام می‌کنم که مشکلی در تولید، انتقال، توزیع و یا صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی نداشتیم و نخواهیم داشت و ان‌شاءالله هیچ مشکلی در این زمینه‌ها نیست. برخی دستگاه‌های ضدایرانی ماهواره‌ای به تبلیغات نادرست می‌پردازند.

روحانی هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: خیلی مهم است که مردم عزیز ما بدانند منشأ فشار و مشکلاتی که در این‌مدت به آن‌ها وارد شده، از کجا بوده است. جنگ اقتصادی و کرونا دو عامل اصلی رنج و مشقت مردم در چند سال اخیر بوده است؛ ممکن است کسی بگوید عامل سومی هم بوده که ممکن است و یا کسی بگوید عامل چهارمی هم بوده که این هم ممکن است اما به مردم عزیز می‌گویم که با تحقیق اقتصادی دقیق که انجام گرفته اگر در این سه سال و نیم جنگ اقتصادی و کرونا نبود، امروز شرایط اقتصادی ما متفاوت بود. مردم بدانند اگر ما این دو عامل را برداریم و آثار ویروس کرونا و ترامپ را بیرون بکشیم، آن‌وقت به اقتصاد ایران نگاه کنیم و محاسبه کنیم که چه وضعیتی داشتیم.

وی ادامه داد: در این صورت بود که باید می‌دیدیم در ماه‌های اولیه سال 1400 قیمت ارز، تورم و رشد اقتصادی چه وضعیتی داشت و این‌ها محاسبه شده و می‌خواهم که این محاسبه منتشر شود و همه بدانند؛ این محاسبه در روزنامه‌ها، صدا و سیما منتشر شود و توضیح داده شود که اگر این دو ویروس نبود، شرایط اقتصادی ما اکنون چطور بود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: اگر این دو ویروس نبود امروز رشد اقتصادی غیرنفتی 4.1، رشد اقتصادی با نفت 3.8، تورم و به‌طور متوسط در این سه سال و چند ماه 11.5 بود؛ امروز تورم متوسط ما در این سه سال 32 است، و اگر این دو ویروس نبود امروز دلار زیر 5000 تومان بود. رشد سرمایه‌گذاری که در این سال‌ها منفی بود، اگر این دو عامل نبود رشد این میزان 4.7 می‌شد و حجم تولید ناخالص کشور 22 درصد بیشتر از حدی بود که امروز داریم؛ نباید عوامل مشکلات را منکر بشویم.

روحانی  اظهار داشت: دولت در حد توان خود به مردم که دارای حقوق ثابت و مزدبگیر بودند کمک کرده و ممکن است کسی بگوید این حد کمک برای جبران همه مشکلات کافی نبوده است؛ از سال 92 تا امروز متوسط حقوق کارکنان دولت 5 برابر شده و متوسط سرانه پرداختی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم 12 برابر شده است. هم‌چنین متوسط حقوق بازنشستگان بیش از 7 برابر شده که البته خیلی سخت و مشکل بود، اینکه می‌گویند دولت چه کاری انجام داده؟ ما در حد توانمان این کارها را انجام دادیم و ممکن است بگویید همین حدی که انجام داده‌اید جبران کامل نشده است، بله ممکن است اما در حد توانمان این کارها را انجام دادیم. حداقل حقوق کارگران نسبت به سال 92، 5.5 برابر شده و نشان می‌دهد نسبت به افرادی که دارای درآمد ثابت حقوق ثابت بودند در حد توان‌مان تلاش و کوشش کردیم.

وی عنوان کرد: با اینکه در ماه پایانی دولت هستیم اما همین امروز و هم روز گذشته بحث داشتیم که تامین ارز، سفارش کالاهای اساسی، حرکت و نقل و انتقال کالاهای اساسی و رسیدن آن را چگونه تنظیم کنیم که خللی در کالاهای اساسی در ماه‌های آینده و خصوصا ماه‌های اولیه دولت آینده ایجاد نشود؛ دولت به مسئولیت خود در این زمینه عمل خواهد کرد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha