کد خبر: ایران-جزء-اولین-کشورهای-دریافت-کننده-و
۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۵۱

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از تینا نادری روابط عمومی برنامه در انتهای الوند، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت روز شنبه 24 آبان ماه در برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» درباره تعطیلات ساعتی صنف ها و واکسن کرونا گفتگو کرد. به گفته او ایران جزء کشورهایی است که در صورت تایید واکسن تولید شده، آن را دریافت خواهد کرد.

با توجه به اینکه تعداد مبتلایان افزایش شده آیا  امکان استفاده از بیمارستان‌ها یا نقاهتگاه‌های سیار وجود دارد؟

امیدواریم به این مرحله نرسیم، اما تجربه ما و کشورهای دیگر نشان داده که بیماران مبتلا به کرونا به اکسیژن نیاز دارند که در شرایط نقاهتگاه قابل فراهم کردن نیست و تا جایی که بتوانیم از این روش استفاده نخواهیم کرد.

با توجه به انتقاداتی که در مورد تعطیلی ساعت 6 عصر مطرح شده، از نظر شما آیا این تعطیلی اثر بخش خواهد بود؟

هیچ اقدام منفردی وجود ندارد که تمام مشکلات را حل کند. تعطیلی ساعاتی از شبانه روز خصوصا ساعت اوج یک تجربه موفق جهانی است که در اکثر کشورها اجرا شده است. در مورد تاثیرگذاری هر اقدامی حداقل به یک هفته نیاز دارد. در مورد کاهش بستری دو الی سه هفته و در مورد کاهش مرگ حدود چهار هفته زمان می‌خواهیم. توجه کنید که گاهی موارد بستری و مرگ در حال اوج گیری و صعود است و اقداماتی باید در جهت جلوگیری از صعود آن انجام شود.

از نظر شما تعطیلی در ساعت 6 بعد از ظهر باعت ازدحام مثلا در استفاده از مترو یا وسایل نقلیه عمومی نمی شود؟

بخشی از اقدامات ممکن است در صدی نتیجه خوب ندهد. مردم نیز باید ساعت خودشان را تنظیم کنند. ما در شرایط غیر کرونا هم شاهد آن بودیم که صبح‌ها حرکت به سمت تهران یا مرکز شهر بسیار زیاد بود. این تعطیلی ممکن است مقداری موجب تراکم شود اما نفی آن نیز بسیار بیشتر از روند قبلی خطرناک است.

با توجه به گفته خودتان که مرگ و میر کرونایی ممکن است دو برابر شود وزارت بهداشت به عنوان مرجع برای کاهش این مرگ و میر ها چه برنامه ای را در نظر دارد؟

این پیش بینی مهم ترین موضوع در شرایط کرونایی است. اما مهم‌ترین عملی که در این شرایط می‌توان پیش گرفت، تعطیل کردن است. البته موارد دیگر مثل بهداشت فردی، استفاده از ماسک و تست و قرنطینه کردن بیماران و مبتلایان نیز تاثیرگذار است. تعطیلات به این شرط می‌تواند تاثیرگذار باشد که مردم به سفر، دید و بازدید و دورهمی و حتی پارک نروند و از تردد جلوگیری کنند.

آیا امکان تعطیلی شهر های بزرگ صحیح است؟

روسای دانشگاه‌ها در نامه‌ای مشترک این پیشنهاد را مطرح کردند. البته این پیشنهاد همراه با منع سفر، منع خروج و منع تردد خواهد بود ولی تا تصمیم‌گیری نهایی نشود و توسط رئیس محترم ستاد مقابله با کرونا یا دکتر رئیسی اعلام نشود صرفا گمانه‌زنی است.

در مورد تست‌های تشخیص سریع کرونا در چه مرحله ای هستیم؟

در وضعیت بسیار خوبی هستیم. دانشمندان و تولیدکنندگان اقدامات بسیار خوبی انجام دادند و امیدواریم محصولات تولید شده تا هفته بعد وارد سیستم بهداشتی و درمانی شود. این تست سریع همان ته حلق است  که با تست خون و سرم تفاوت دارد و دارای حساسیت بسیار بالایی است. نتیجه تست نیز در کمتر از 25 دقیقه مشخص می‌شود. همچنین سامانه‌هایی طراحی شده که به تمام مراکز اطلاع رسانی می‌کند و اگر کسی تستش مثبت شد، نمی‌تواند سوار قطار یا هواپیما شود.

آیا امکان خرید واکسنی که به تازگی تولید شده و گفته می شود از هر 10 نفر 9 نفر را ایمن می‌کند، برای کشور وجود دارد؟

ما همراه 140 کشور دیگر متحد شدیم و ستاد مبارزه با کرونا مبلغی را پرداخت کرده است. سازمان بهداشت جهانی این واکسن را برای 20% مردم جهان تولید کرده که ایران جزء آنها است. همچین اعلام شده شرکت دیگری نیز با همین تکنولوژی واکسنی را معرفی خواهد کرد اما علی‌رغم حضور این دو واکسن در کشورها، ممکن است ما چند سالی درگیر این بیماری باشیم و هیچ راه حلی به جز مراقبت منظم و همیشگی نیست.

برنامه در انتهای الوند به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحیایی از حدود ساعت 7:20 روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha