کد خبر: ایران-به-رغم-تحریم-ها،-یکی-از-معدود-کشور
۳۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۳۸
ایران به رغم تحریم ها، یکی از معدود کشورهای سازنده واکسن است

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر علیرضا رییسی در هجدهمین آیین پویش ره سلامت، مراسم افتتاح پروژه ICERP تجهیزات خریداری شده از محل تسهیلات بانک جهانی، گفت: بلافاصله پس از انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا در جهان، وزیر بهداشت در حوزه آزمایشگاه برای یک کمیته فنی که شامل انستیتو پاستور، آزمایشگاه مرجع، هیات امنای ارزی و دیگر افراد و سازمانهای ذیربط بود، ابلاغ زد.

وی افزود: زمانیکه کرونا در کشور مطرح شد، ما تحت تاثیر تحریم ها در تامین کیت مشکل داشتیم و با ظرفیت ۱۰ تست در روز با روش پان کرونا در انستیتو پاستور بر اساس تجربه ای که از سارس داشتیم، کار را آغاز کردیم. بعد از آن همکاران و دانشمندان داخلی در انستیتو پاستور تست ها را اختصاصی تر کردند. به تدریج ظرفیت تست به ۵۰ تست در دو آزمایشگاه انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران رسید. بعد از آن سازمان جهانی بهداشت مقداری کمک کرد و در ۱۹ فوریه تعداد آزمایش ها به ۲۰۰ تست و پس از تامین کیت، در ۱۵ می ظرفیت تست در کشور بین ۲۰۰۰ تا ۲۰ هزار تست بود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا یادآور شد: از یک آزمایشگاه که در انستیتو پاستور راه اندازی کردیم، در حال حاضر به ۳۶۳ آزمایشگاه در سطح کشور رسیده ایم که ۲۲۱ آزمایشگاه مربوط به بخش خصوصی و ۱۰۹ آزمایشگاه هم مربوط به بخش دولتی وابسته به وزارت بهداشت و ۳۳ آزمایشگاه نیز در سایر مراکز فعالیت می کنند. در حال حاضر در سراسر کشور ظرفیت بالای ۱۰۰ هزار تست در روز را داریم و می توانیم به بالای ۲۰۰ هزار تست در روز هم برسیم و خوشبختانه امروز در این زمینه به خودکفایی رسیده ایم.

دکتر رییسی ادامه داد: بر اساس اهداف استراتژیکی که تعریف کردیم، فقط توسعه مراکز آزمایشگاهی کافی نیست و حتما نیاز است که همه آزمایشگاه ها زیر نظر یک مدیریت و رهبری کار کنند. یکی از اهداف استراتژیک ما، رهبری آزمایشگاه ها بود و این مراکز باید بتوانند از نظر کیفیت و تبادل اطلاعات با همدیگر کار کنند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بر کیفیت تست ها تاکید کردیم چون متوجه شدیم که مهارت نمونه گیری در انجام تست می تواند یکی از نقاط قوت یا ضعف یک سیستم باشد. بر اساس اهداف استراتژیکی که داشتیم، آموزش هایی برای افرادی که نمونه گیری می کردند، ارائه کردیم. یکی دیگر از اهداف ما، نظارت بر کیفیت منابع انسانی در بخش خصوصی و دولتی بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: نیروهای آزمایشگاه در خط مقدم جبهه مقابله با کووید19 بوده و هستند. در اوایل که همه از این ویروس و بیماری می ترسیدند، همکاران در آزمایشگاه ها با این ویروس خطرناک کار می کردند. بر این اساس نیاز بود که پروتکل های بسیار ایمن داشته باشیم تا این افراد محافظت شوند. بنابراین ایمن بودن آزمایشگاه ها اهمیت ویژه ای برای ما داشت.

وی تصریح کرد: اقدام دیگری که به صورت موازی پیش بردیم، این بود که قسمت تحقیق و توسعه آزمایشگاه ها همزمان کار می کردند و به هیچ عنوان منتظر خارج از کشور نبودیم و این‌هم یکی از اهداف استراتژیک ما بود که بتوانیم خودکفا و بی نیاز شویم. در این راستا شرکت های دانش بنیان هم به سمت ساخت کیت های مولکولی، آنتی بادی و آنتی ژن رفتند.

دکتر رییسی اظهار داشت: یکی از اهداف ما این بود که انجام تست باید هدفمند و هوشمند باشد. اینکه بدانیم از چه گروه هدفی می خواهیم تست بگیریم و به چه منظوری می خواهیم چنین کاری کنیم. شعار ما این بود که صرف انجام تست به درد ما نمی خورد، بلکه باید از نتیجه تستی که میگیریم به اهداف استراتژیک یعنی کنترل اپیدمی برسیم.

وی تاکید کرد: برای افزایش و گسترش ظرفیت آزمایشگاه ها، تحت تاثیر تحریم ها بودیم و این یکی از مشکلات ما بود. ما هنوز در زمینه دسترسی به تکنولوژی تحت تحریم هستیم آن هم در کشوری که جزو معدود کشورهای دنیا است که واکسن می سازد این خیلی عجیب است چون تولید واکسن در ایران، فقط یک کار ملی نیست بلکه یک کار بین المللی برای دنیا است. حتما نیاز داریم با توجه به جهش هایی که در ویروس اتفاق افتاده سریعا بتوانیم ردیابی کنیم و بدانیم که این ویروس چه تغییر رفتار و ژنتیکی دارد و این در ساخت واکسن، تاثیرگذار است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: یکی از چالش های ما، اتصال آزمایشگاه ها و ایجاد بانک اطلاعاتی بود که حل شد و الان یک کرونا هاب در وزارت بهداشت داریم. بحث لجستیک و مسائل مالی هم مهم است که ما را دچار چالش می کند. ما از کره جنوبی کیت خریدیم و قرار بود از ترکیه به ایران ارسال شود که در آخرین لحظه جلوی آن را گرفتند.

دکتر رییسی یادآور شد: پروژه ICERP یکی از معدود پروژه هایی است که ظرف یکسال آغاز شده و پایان یافته است که این بسیار مهم است. ما بر اساس این برنامه، ۴۳ آزمایشگاه با تعداد‌ آزمایش متوسط به بالا را در ۳۱ استان راه اندازی می کنیم که در این زمینه باید ۴۵ PCR ستاپ، ۹۰ تست اکسترکشن، ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار  کیت اکسترکشن و... داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha