کد خبر: ایده‌های-مولانا-برای-جهانیان-گره‌گش
۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۳۷
ایده‌های مولانا برای جهانیان گره‌گشا است

به گزارش  گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر سالارآملی در این آیین با بیان اینکه امید است، این همایش‌ها سبب ارتقای سبک دانش در ایران شود، اظهار کرد: شخصیت مولانا و نفوذ این فرد در دنیا فراتر از مرزها است.

وی افزود: اگرچه کتاب های مولانا به زبان فارسی نگاشته شده، اما این آثار به دیگر زبان های دنیا ترجمه و در دسترس جهانیان قرار گرفته و هنوز بعد از ۷۰۰ سال قابل ارائه است.

به گفته رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، برگزاری کرسی‌های مثنوی خوانی در کشور نشان دهنده تلاش اساتید زبان و ادبیات فارسی کشور در جهت اعتلای فرهنگ مولوی پژوهی است که جای تقدیر دارد.

دکتر سالار آملی افزود: اندیشه زلال و آسمانی و فراسوی مولانا الهامی برای همگان است که هم عشق دارد و هم آزادگی و اینها شاخصه بزرگمردی مولانا جلال الدین محمد بلخی است.

وی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای ناآرامی ها، استرس و تنش ها است، خاطرنشان کرد: در جهان امروز انواع تبعیض ها وجود دارد که در کنار آن استفاده از ایده های مولانا نه تنها برای ما بلکه برای جهانیان گره‌گشا خواهد بود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان اینکه تلاش شده با کمک فرهیختگان راه گفت‌وگوی اندیشمندان و دانشجویان با مجامع علمی فراهم شود، اظهار کرد: با تقویت کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در دنیا و راه اندازی کرسی‌های ایران شناسی در گسترش این فرهنگ در دنیا تلاش کرده‌ایم.

بازگشت به اندیشه های مولانا راه نجاتی برای بشریت

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در آیین افتتاح سومین همایش بین المللی مولوی پژوهی در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: بازگشت به اندیشه های مولانا راه نجاتی برای بشریت است.

دکتر حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در آیین افتتاح این همایش بین المللی اظهار کرد: در این همایش ایده های ناب و شنیدنی مولانا از سرزمین ایران با رویکردی دیگر بررسی و به جهان عرضه می شود.

وی با تاکید براینکه جهان امروز همچنان تشنه اندیشه های ناب مولانا است، افزود: امروز بازخوانی مثنوی و فهم درست مولانا تنها مربوط به گذشته نیست. مثنوی معنوی امروز راه حلی برای جهان است که ضرورت پرداختن به آن احساس می شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: مثنوی مولانا راه حل های قابل قبولی حتی برای انسان امروز دارد. بازخوانی گفته های مولوی راه حل است، چراکه به کمک آن می توان از تعصب ها، جهل و خرافات و نادانی هایی که دنیای ما را فراگرفته رهایی پیدا کرد.

دکتر ایوبی ادامه داد: مولانا کسانی که تعصب کورکورانه دارند را به میوه خامی تشبیه می کند که به درخت چسبیده است. به گفته مولانا، برای رهایی از خامی و رسیدن به پختگی باید از تعصب ها رها شد و در جایی این وابستگی را به جنینی تشبیه می کند که به دلیل عدم شناخت از جهان بیرون همچنان به جفت وابسته است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با تاکید براینکه مولانا رهایی از ظواهر را امری واجب می داند، اظهار کرد: بازگشت به این اندیشه ها می تواند ناجی بشر باشد و در دنیای امروز که بشر به آینده امیدوار نیست، علم جویی یک کمال است که مولانا بارها به این نکته تاکید کرده و ما نیز نباید از آن غافل شویم.

ضرورت تشکیل شبکه جهانی مولوی پژوهی

دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان نیز در مراسم افتتاحیه سومین همایش بین المللی مولوی پژوهی در این دانشگاه، مولوی را شخصیتی جهانی دانست و اظهار داشت: مولوی شخصیتی چند بعدی است که نمی تواند در بعد خاصی گنجانده شود. مولوی متعلق به جهان است و باید در ابعاد جهانی مورد مطالعه قرار گیرد.

دکتر طالبی ضمن اشاره به قدمت ۷۰ ساله دانشگاه اصفهان اظهار داشت: بیش از ۶۰ سال است که از قدمت دانشکده ادبیات می گذرد و به عنوان یکی از قدیمی ترین دانشکده های دانشگاه اصفهان فعالیت های گسترده ای در عرصه های مختلف ادبی داشته است و در سال های اخیر نیز فعالیت های گسترده ای در ابعاد مختلف از جمله فعالیت های ارزشمند قطب عرفان در این گروه قابل توجه است.

رییس دانشگاه اصفهان مولوی را یک شخصیت جهانی دانست و در ادامه تصریح نمود: عرضه داشته ها و ذخیره های غنی علوم انسانی به جهانیان از سیاست های دانشگاه اصفهان است که بهترین تبلور آن مربوط به بحث مولوی پژوهی است. بدون تردید با اشراف و اذعان به شخصیت جهانی مولوی توصیه می شود که دبیرخانه مولوی شناسی به صورت دبیرخانه دائمی در دانشگاه اصفهان ایجاد و به معرفی ادبیات و عرفان غنی ایران به جهانیان بپردازد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با تشکیل شبکه جهانی مولوی پژوهی بتوانیم داشته های خود را در بعد جهانی عرضه کنیم. دانشگاه اصفهان در سال‌های اخیر همکاری‌های خوبی را با دانشگاه‌های کشورهای دیگر از جمله اتحادیه اروپا آغاز کرده است.

دکتر طالبی با بیان اینکه کشورهای مختلف دنیا از آسیای میانه گرفته تا نقاط دوردست مانند آمریکا، ژاپن و کره نیز مولوی را می‌شناسند و حتی کارهای مولوی شناسی و مولوی پژوهی انجام شده است، تصریح کرد: لازم است که تعامل و ارتباطات علمی در بعد مولوی شناسی را فراهم کرده و در جهت توسعه آن بکوشیم.

وی با بیان اینکه ایران غنی ترین مطالعات و ذخائر شناخت را در اختیار دارد، اظهار کرد: با این شبکه جهانی می توانیم داشته های خود را در جهان به منصه ظهور برسانیم. اتصال این ذخیره ایران به شبکه جهانی به طور قطع موثر خواهد بود و زمینه ای برای توسعه مولوی پژوهی می‌شود.

مولوی چهره درخشان شعر عرفانی فارسی

دکتر زهره نجفی دبیر علمی سومین همایش بین المللی مولوی پژوهی اظهار داشت: از چهره های درخشان شعر عرفانی فارسی جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولوی است که اندیشه های ژرف و گسترده وی در خور نگریستن از زوایای مختلف و پژوهش هایی همه جانبه است.

دکتر نجفی گفت: شعر و ادب فارسی سرشار از نام و آثار شاعرانی است که سخنانشان پس از گذشت قرنها و سالها همچنان تازه است و برای تمام نسل ها و فرهنگ ها شنیدنی است. این گستردگی و غنا در ادبیات جهان بی نظیر است. چنین ادبیاتی شایستگی توجه جدی تری را دارد وبرای معرفی آن به جهان باید هر چه بیشتر کوشش کرد.

وی در ادامه افزود: با توجه به جایگاه دانشگاه اصفهان به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع برتر کشور و وجود زیرساخت‌های مناسب از جمله وجود قطب علمی مطالعات بنیادی و کاربردی ادب عرفانی، پیشینه گروه زبان و ادبیات فارسی در حوزه مطالعات عرفانی و سایر امکانات این دانشگاه بر آن شدیم تا با همکاری کرسی مولوی پژوهی سومین همایش بین المللی مولوی پژوهی را امسال با شیوه ای متفاوت و بستری مناسب در دانشگاه اصفهان برگزار کنیم.

به گفته دکتر نجفی شست‌ها هر هفته روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار می‌گردد به استثنای سه نشست بین المللی که باتوجه به اختلاف ساعت صبح برگزار می‌گردد.

وی افزود این نشست ها در سه حوزه نوآوری های علمی، مطالعات کاربردی و مولوی پژوهی در حوزه بین الملل برگزار می شود و موضوعات آن شامل: حوزه نوآوری های علمی شامل مبانی اندیشه های مولوی، نسخه پژوهی آثار مولوی، مولوی و شمس و نقد و تحلیل شرحهای آثار مولوی، حوزه مطالعات کاربردی مولوی پژوهی در چهار نشست هنر، ادبیات کودک و نوجوان، روان‌شناسی و مشاوره و مطالعات بین المللی مولوی پژوهی در حوزه های ترکیه، چین، شبه قاره، منطقه بالکان و کشورهای عرب زبان می‌باشد.

دکتر نجفی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های این همایش معرفی و تقدیر از پژوهش‌های برتر اخیر در حوزه مولوی پژوهی در قالب کتاب، رساله، مجله و مقاله است که آثار برتر در مراسم اختتامیه معرفی می‌گردد.

گفتنی است سومین همایش بین المللی مولوی پژوهی با همکاری گسترده متخصصان زبان و ادبیات فارسی و اعضای هیئت علمی دانشگاه های مختلف در سه حوزه کلی نوآوری های علمی، پژوهش های کاربردی حوزه مولوی پژوهی و مولوی پژوهی در حوزه بین الملل از ۲۶ آبان تا ۲۶ آذر ماه به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه نیز در روز پژوهش که همزمان با سالروز مراسم عرس مولوی است برگزار خواهد شد.

نوآوری‌های علمی شامل مبانی اندیشه های مولوی، نسخه شناسی آثار مولوی، مولوی و شمس، نقد و تحلیل شرح های آثار مولوی، پژوهش های کاربردی حوزه مولوی پژوهی شامل هنر، ادبیات کودک و نوجوان، روانشناسی و مشاوره و و مولوی پژوهی در حوزه بین الملل شامل مولوی پژوهی در ترکیه، چین، بنگلادش، هندوستان، منطقه بالکان و کشورهای عرب زبان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha