کد خبر: ایجاد-صندوقی-برای-تقویت-اشتغال-و-کارآف
۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۰۵
ایجاد صندوقی برای تقویت اشتغال و کارآفرینی افراد دارای معلولیت

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل بهزیستی کشور، آنطور که مصطفی سراج رییس هیات مدیره صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت در خصوص جزئیات تشکیل این صندوق وهدف ازراه اندازی آن می گوید : این صندوق، به استناد ماده ۱۰ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که در سال ۱۳۹۶ تصویب وبرای حمایت از فرصتهای شغلی افراد دارای معلولیت تشکیل شد تاسیس شد.

وی می افراید: هیات  وزیران در تاریخ 9 مهر ماه 1399 به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اساسنامه صندوق رادر ۱۷ ماده و ۷ تبصره به تصویب رسانند که درتاریخ 29 دی ماه 1399 نیز توسط شورای نگهبان تاییدشد.

سراج، هدف از تاسیس صندوق را، ایجاد وتوسعه، تقویت اشتغال و کارآفرینی وحمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت می داند و تصریح می کند: این صندوق وابسته به سازمان بهزیستی کشوربوده و دارای شخصیت حقوقی و مالی و اداری مستقل است.

به گفته وی، ارکان این صندوق متشکل از اعضای هیات امنا، هیات مدیره، مدیرعامل و بارزس قانونی است.

رییس هیات مدیره صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت یادآور می شود: اعضای هیات امنای این صندوق؛ شامل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس هیات امنا، وزیر اموراقتصاد و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیر هیات امنا و دو نفر از افراد امین دارای معلولیت به پیشنهاد شبکه ملی تشکل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت که مورد تایید رئیس سازمان بهزیستی کشور است هستند.

سراج درخصوص اینکه صندوق به چه میزان از توانمندی و پتانسیل افراد جامعه هدف استفاده خواهد کرد می گوید: دراساسنامه این صندوق پیش‌بینی شده که دو نفر از ۷ نفر عضو هیات امنا، از نمایندگان جامعه هدف باشند تا حضور آنها در راس صندوق علاوه بر تصویب سیاست ها و تعیین خط و مشی صندوق، نظارت لازم را نیز بر فعالیت های صندوق داشته باشند. بنابراین به طور قطع تلاش خواهد شد تا از حداکثرمیزان توانمندی و پتانسیل و ظرفیت افراد جامعه هدف استفاده شود و حتی از مشاوره آنها و افراد صاحب نظردرحوزه اشتغال و کار آفرینی نیز استفاده شود.

وی  در ادامه خاطر نشان می کند : با توجه به عنوان صندوق که حمایت از فرصتهای شغلی افراد دارای معلولیت است، بنابراین همه تشکل ها در فعالیتهای صندوق مشارکت و همکاری دارند و تعیین میزان همکاری بستگی به عوامل مختلفی از جمله؛ تعداد افراد متقاضی شغل، نوع و شدت معلولیت، سطح نیازمندی وشرایط احرازدارد. بنابراین تفاوتی از این حیث برای افراد دارای معلولیت وجود ندارد.

به گفته سراج، در خصوص ایجاد فرصت شغلی برای افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند طبیعی است که وجود تشکل های ناشنوایان می توانند در این زمینه موثرباشد تابه صندوق کمک کند. حتی در خصوص سایر گروه های معلولین نیز این امر صدق می کند.

رییس هیات مدیره صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت درخصوص نحوه اخذ وام به جامعه هدف توسط این صندوق بیان می کند: به طور قطع بهره مندی ازوام و تسهیلات برای جامعه هدف، در چارچوب کلی و شرایط و نحوه بهره مندی همانند سایر صندوق ها و در چارچوب سیاست‌های شورای عالی اشتغال خواهد بود چراکه صندوق در کنار سازمان بهزیستی در راستای ایجاد و توسعه اشتغال فعالیت می کند.

وی با تاکید براینکه وظایف متعددی دراساسنامه این صندوق پیش بینی شده است  ونمی توان درخصوص جزئیات اخذ وام اطلاع رسانی کرد می افزاید: یکی از وظایف صندوق پرداخت وام و تسهیلات است که پس از جذب منابع و بودجه لازم قابل بحث و ارایه است از طرفی، با توجه به اینکه آیین نامه مالی و معاملاتی صندوق و دستورالعمل نحوه پرداختی تسهیلات هنوز به تصویب هیات امنا نرسیده است  بنابراین لازم است درصورت تصویب  این مهم اطلاع‌رسانی شود. البته اداره کل اشتغال سازمان در این زمینه پاسخگو بوده و بعد از اینکه ساز و کار لازم برای صندوق مصوب شد در این زمینه اطلاع زسانی خواهد شد.

وی همچنین در خصوص ادامه پرداخت مستمری افرادی که از وام صندوق بهره مند خواهند شد خاطر نشان می سازد: صندوق در این خصوص تصمیم گیرنده نیست بلکه حوزه معاونت توانبخشی و ریاست  سازمان دراین زمینه تصمیم می گیرند. البته در حال حاضراینگونه نیست که هر فردی که از تسهیلات بهره مند می شود مستمری او  قطع شود بلکه موضوع در کمیته‌های بهزیستی طرح و تصمیم‌گیری می شود بطوریکه در حال حاضرمددجویانی هستند که به دلیل شدت معلولیت، نیازمندی و نوع شغل، علاوه بر برخورداری از تسهیلات از مستمری نیزبرخوردار هستند.

سراج در ادامه به برنامه‌ها آتی صندوق اشاره می  کند و می گوید: این صندوق، علاوه بر برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به دلیل شرایط خاصی که درحال حاضر وجود دارد و ازطرفی با توجه به اینکه پایان دوره کاری دولت فعلی و استقرار دولت جدید در روزهای آتی است، بنابراین اقدامات فوری برای صندوق پیش بینی شده تا انجام شود.

وی تصویب آیین نامه مالی و معاملاتی، ساز و کار اجرایی بانکی وافتتاح حساب، سازمان دهی اولیه نیروی انسانی صندوق وغیره را ازجمله برنامه های آینده این صندوق ذکر می  کند و می افزاید: تلاش می کنیم تا قبل از اتمام فعالیت دولت فعلی بتوانیم نظر مساعد هیات امنا را جلب کنیم  تا مصوبه های  لازم اخذ شود وصندوق رسما بتواند پاسخگوباشد.

سراج تاکید می کند :البته اهداف صندوق در راستای ارتقای توانمندسازی افراد دارای معلولیت و سطح مشارکت اجتماعی اقتصادی جامعه هدف است لذا صندوق می تواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی با شناسایی افراد نخبگان کارآفرین و ظرفیت‌های بالقوه ای که در جامعه وجود دارد و پشتیبانی لازم هم، از نظر اعطای تسهیلات خود اشتغالی و کمک‌های مالی و پشتیبانی و تضمین طراحی اشتغالزایی بویژه برای افراد دارای معلولیت شدید وبسیار شدیدی که تاکنون در جامعه  فرصتی برای آنها فراهم نشده، زیرساخت های لازم را فراهم کند.

وی خاطرنشان می کند: تاسیس این صندوق از خواسته ها و آرزوهای دیرینه جامعه هدف سازمان بوده که خوشبختانه این خواسته جامه عمل پوشیده، بنابراین از همه تشکل‌ها وافراد دارای معلولیت طلب یاری و همکاری داریم و شعار "با افراد دارای معلولیت را به جای برای افراد دارای معلولیت" را در دستور کار صندوق قراردادیم.

وی با بیان اینکه تاسیس صندوق اقدام بسیار مناسبی بوده وآثارو برکات تشکیل آن درماه‌های و سال‌های آتی نمایان خواهد شد، ضمن تشکر ازهمه کارشناسان، تشکل‌ها و افراد دارای معلولیت، دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان که درمحقق شدن این موضوع تلاش کردند اظهار امیدواری کرد که پس از استقرار دولت جدید نیز فعالیت‌های صندوق که در ابتدای کار قراردارد ازحمایت‌های لازم برخوردار باشد تا هرچه سریعتر به جایگاه و سازوکارهای پیش‌بینی شده دست پیدا کند و بتواند پاسخگوی مطالبات جامعه هدف باشد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha