کد خبر: ایجاد۱۵۰۰-شغل-با-احیای-موقوفه-بزرگ-خرا
۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰
ایجاد۱۵۰۰ شغل با احیای موقوفه بزرگ خراسانلو در زنجان

به گزارش   گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام مختار کرمی  با بیان این مطلب گفت:هدف این سرمایه گذاری اجرای طرح کاشت گل محمدی است که به صورت فصلی برای یک هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان افزود: واگذاری موقوفات به سرمایه گذاران در راستای احیای موقوفات و افزایش درآمد جهت اجرای نیت واقفین این اقدام صورت می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه امسال اداره کل اوقاف استان زنجان در نظر دارد آن دسته از موقوفاتی که امکان سرمایه گذاری دارند را مورد توجه قرار داده و سرمایه گذاری شود، تصریح کرد: اقتصاد دانان معمولاً معيار سود دهي بالاتر را به عنوان معيار براي بهترين روش سرمايه گذاري انتخاب مي کنند، اما آيا در حوزه وقف از نظر اسلامي مي توان اين معيار را مطرح کرد؟

حجت الاسلام مختار کرمی تصریح کرد: بايد گفت با اينکه ديدگاه اسلام در حوزه اقتصاد بيشتر روي رعايت منافع جامعه و مصرف کننده و حل مشکل بيکاري مي باشد، ولي مسأله افزايش سود نهادهاي وقفي در تعارض با اين رويکرد نيست، اگر در حوزه سرمايه گذاري وقف به دنبال بالاترين نرخ سود در چارچوب کارهاي حلال و مشروع باشيم، زيرا با کاهش سود نهايي موقوفه آسيب اجتماعي هم بالا مي رود، ولي با بالا رفتن بهره وري از وقف عملاً بخشي از مشکلات اجتماعي نيز حل مي شود.

وی ادامه داد: ما در فقه داريم که وليّ يتيم يا قاصر نمي تواند اموال مربوط به آنان را حتي در کار خير مگر در منافع شخصي مربوطه هزينه کند، پس متولي، امين يک موقوفه است و بايد در بهترين روش سود دهي آن را به کار گيرد و نمي تواند به نام دفاع از مصالح جامعه به دنبال سود دهي بالاتر نرود.

حجت الاسلام کرمی خاطرنشان کرد: لذا، ضرورت بازگشت به نهاد وقف به عنوان بازوي مهم اقتصادي مردمي در راه توسعه و پيشرفت جامعه، بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه  حس می شود واوقاف استان زنجان  تلاش می کند برای بهره وری بیشتر از موقوفات، سرمایه گذاری در آنها انجام و عواید حاصله بر اساس نیات واقفان هزینه شود.

وی گفت: با توجه به شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی کشور ولزوم ارتقای بهره وری اقتصادی موقوفات  باید در راستای رفع نیازها در حوزه اشتغال و تحریم ها باشیم. وی ادامه داد: اجرای طرح بهره وری از موقوفات بر اساس سند آمایش و مزیت های هر شهرستان در دستور کارسازمان اوقاف و امورخیریه کشور است که بر اساس پژوهش ها در بخش کشاورزی، دام داری، باغداری و گردشگری اولویت بندی شده است و امیدواریم بزودی شاهد نتایج خوبی در استان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha