کد خبر: اگر-مصوبه-کمیسیون-تلفیق-به-دولت-هم-می‌
۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۰۴
تصویب و یا رد لایحه بودجه حق مجلس است اما برخی مصاحبه ها و تخریب ها را انتظار نداشتیم!

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری،حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهارداشت: تلاش ما طی یکسال گذشته این بود که در پایان فعالیت این دولت، به دو آرزو دست یابیم که نخستین آن، عبور از مشکلات اصلی بیماری کرونا و دیگری عبور از مشکلات تحریمهای ظالمانه بود.

رئیس جمهور بالا بردن ارزش پول ملی را یکی از اهداف لایحه بودجه برشمرد و گفت: در بودجه وقتی علامت می‌دهیم که ارز 11500 تومان تعیین شده ، همه دنیا می‌فهمند درآمد ارزی خیلی بیشتر از امسال را برای سال آینده پیش‌بینی کردیم. وقتی در بودجه می‌گوییم فروش نفت باید 2 میلیون و 300  هزار بشکه باشد، این پیام را همه دنیا می‌گیرند و همه می‌فهمند یعنی چی؟ ما پیام‌های مهمی را در بودجه دادیم و متأسفانه بعضی‌ها به این پیام‌های مهم توجه نکردند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه "می‌خواستیم مردم آینده بهتری را مد نظر داشته باشند، تولید حرکت بهتری داشته باشد و جهش تولید را سال آینده هم ادامه دهیم"،  گفت: ما نمی‌خواستیم در معادن کاری کنیم که دیگر برای سرمایه گذار با توجه به مالیات های سنگین به صرفه نباشد و معدنش را تعطیل کند.

وی افزود: نمی‌خواستیم کاری کنیم که برای محصولات پتروشیمی، فولاد و همه جا، مشکلاتی پیش بیاید و بازار سرمایه دچار مشکل شود و نمی‌خواستیم قیمت سوخت را برای صنایع مهم کشور، 5 برابر کنیم. آیا 5 برابر کردن قیمت سوخت صنایع تولیدی، ایجاد درآمد شد؟ این کار را ما هم بلد بودیم اما  این یعنی گران کردن و تورم. تورم که شاخ و دم ندارد، با تصمیمات کمیسیون تلفیق مجلس روشن است که چه می شد و ما نگران همین بودیم.

رئیس جمهور اظهارداشت: همان چیزی که بیشتر از آن نگران بودیم به سرمان آمد. می‌ترسیدم مصوبات کمیسیون تلفیق را دائماً صدا و سیما تبلیغ کرده و به مردم بگوید و  بازار و اقتصاد را خراب کند و آخرش آن مصوبه نیز تصویب نشود و همین هم شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه کمیسیون مجلس مصوبه‌ای را تصویب کرد که خود مجلس نیز آن را رد کرد و به نظرم اگر این مصوبات کمیسیون تلفیق به دولت هم می آمد، رد می‌کرد"، گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق ربطی به لایحه دولت ندارد و  زمین تا آسمان، فرق می‌کند. اینها همه را بهم ریختند و یک چیز دیگر نوشتند. ممکن است نظرشان بوده کاری به آن ندارم، ولی آثارش اگر تصویب می‌شد، بسیار خطرناک بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نمی خواستیم بودجه رانتی درست کنیم، به موضوع مالیات ورود خودروهای لوکس از مناطق آزاد اشاره کرد و گفت:  این 17 هزار میلیارد تومان از مالیات خودروهای لوکس را بلد بودیم که بنویسیم اما این کارها را نکردیم برای اینکه نمی‌خواستیم رانت بوجود بیاید. معیشت مردم برای ما خیلی مهم است.

دکتر روحانی افزود: در دولت معتقدیم ارز 4200 تومانی ممکن است به تدریج و یا یک زمانی تغییر کند اما این دیگه شعار نیست که شما یک دفعه بگویید نباشد.  بعضی‌ها می‌آیند مصاحبه هم می‌کنند و دچار حیرت هستم. طرف 4200 را برای آن جنس حساب و ضرب می‌کند و می‌گوید این قیمت در بازار گران‌تر است! طرف که جنس می‌آورد مگر 4200 می‌دهد. اصلاً شما می‌دانید همین نقل و انتقال ارز چقدر خرج دارد. شما می‌دانید هزینه همین نقل و انتقال با این تحریمها،  10 الی 15 درصد است، شما می‌دانید هزینه حمل و نقل و حقوق گمرکی چقدر می شود. این 4200 تومان را با قیمت جنس در بازار محاسبه می کنید؟!

رئیس جمهور اظهارداشت: نمی‌خواهم بگویم بعضی جنس‌ها در بازار به غلط گران است و باید نظارت دقیق‌تری کنیم  و این حرف درستی است اما آن طرف را بگویید یک مرتبه تغییر می‌خواهید بدهید، مردم با چه مشکلی مواجه می‌شوند؟ ما تنها راه‌حلی که دیدیم این بود که 4200 را به تدریج تغییر دهیم و این کار را کردیم و به تدریج برنج، شکر و حبوبات را خارج کردیم. جنس‌ها را به تدریج و حساب‌شده خارج کردیم نه یک مرتبه  و در یک لحظه چرا که واقعاً نگران معیشت مردم و نگران درآمدهای توهمی بودیم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه "به نظر من آنچه که کمیسیون تلفیق تهیه کرده بود، نه با واقعیت منطبق بود، نه متناسب با معیشت مردم و نه منطبق با شکستن تحریم‌ها بود"، گفت: رد مصوبه کمیسیون تلفیق حق مجلس بود که نپسندید و رد کرد. اگر مصوبه کمیسیون تلفیق به دولت هم می‌آمد، اینجا هم رد می‌شد، منتها با آراء بالاتر از مجلس رد می‌شد.

وی افزود:  اما بعد از اینکه مجلس شورای اسلامی این را نپذیرفت، باید چه کار کنیم. عین این ماجرا را پارسال هم داشتیم یعنی پارسال در سال 98 بودجه‌ای بود و رفت در کمیسیون تلفیق بحث شد و تصویب شد و در صحن علنی رد شد.

رئیس جمهور گفت: رئیس مجلس و مجلس چه کار کرد؟ رئیس مجلس آمد گفت حالا که صحن علنی گزارش کمیسیون تلفیق را رد کرده است، پس برگردد کمیسیون تلفیق تا اصلاح کند و این کار را کرد و برگشت کمیسیون تلفیق اصلاح کرد و لایحه هم تصویب و تمام شد اما چرا امسال نشد؟

دکتر روحانی تصریح کرد: اینکه دولت دو مرتبه بیاید اصلاحیه بنویسد از کجا درآمد، نه در آیین‌نامه است و نه در جایی خبر داریم و نه رویه مجلس بوده است. از پارسال تا حالا مگر رنگ آسمان عوض شد، زمین مگر تغییر کرد؟ تنها اسم مجلس فرق کرده، آن مجلس دهم بود و این مجلس یازدهم است. مجلس همان مجلس است و قانون و آیین‌نامه، همان قانون و آیین‌نامه است.

رئیس جمهور اظهارداشت: امروز نیز دولت رسما به مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کند که طبق رویه و روال و استنباط ما، ان‌شاء الله آنچه بوده به کمیسیون تلفیق برگردد و آنجا بررسی مجدد و ان‌شاء الله تصویب شود و به یک نقطه مطلوب برسیم. امروز نظرمان را به مجلس اعلام می‌کنیم چون پارسال همین داستان بوده، قبل از آن در مجلس سابقه دارد که رویه اینچنین بوده است.

دکتر روحانی خطاب به قوای سه گانه، مردم و رسانه ها گفت:  الان شرایطی نیست که سردارانی در میدان جنگ و در برابر دشمن باشند و خدای ناکرده یک عده‌ای علیه سردارانی که در این میدان جنگ مبارزه می‌کنند، پشت دشمن سنگر بگیرند. همه باید یاری و کمک کنند. ما در این جنگ اقتصادی روزهای سختی را می‌گذرانیم.

رئیس جمهور اظهارداشت: اگر کسی این شرایط را باور نکرده است، پس باید در افکار و مطالعات خودش تجدیدنظر کند. مگر می‌شود، جنگ و جنون ترامپ را انکار کرد. بعضی‌ها ناراحت هستند ترامپ سرنگون شده است و در جلسات خصوصی این را می‌گویند که اگر این آدم مجنون می‌ماند، بهتر بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه جنون و قانون شکنی ترامپ را که نمی‌شود انکار کرد، گفت: جنگ تحمیلی را نمی‌شود انکار کرد و به نظرم انکار دشمن ننگ و به ضرر کشور است. تعجب می‌کنم عده‌ای مشکلات را می‌بینند و می‌دانند که بخش بزرگ مشکلات برای تحریم‌ است، اما یک کلمه و یک جمله علیه آمریکا حرف نمی‌زنند.

رئیس جمهور ادامه داد: بعضی‌هایشان مدعی ضدآمریکایی بودن هستند، اما وقتی چیزی گران می‌شود یک فحش به آمریکا نمی دهند، چون فحش خدشه‌دار می‌شود؛ فحش ویژه دولت است. فقط باید علیه دولت و مخصوصاً شخص رئیس جمهور فحش داد. چرا باید این کار را بکنیم! دنبال چه هستیم! چه هدفی داریم! دکتر روحانی اظهار داشت: ما داخل یک کشور هستیم، یک هدف، یک دولت و یک ملت هستیم. باید به اهداف‌مان برسیم و در این شرایط سخت تحریم، از تحریم فرصت بسازیم. البته تحریم مشکلات درست می‌کند. این شرکت‌های دانش‌بنیان که دیروز اعلام شد عدد آنها به 5 هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان رسیده، در آغاز دولت 50 شرکت بودند. امروز 5700 شرکت دانش بنیان داریم که مداوم تلاش می‌کنند. اینها از فرصت تحریم استفاده می‌کنند. اگر این تحریم نبود شاید بعضی از عزیزان خیلی انگیزه نداشتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کرونا یک معضل و مشکل دیگر برای ما بود که در عین حال توانست برای ما فرصت ایجاد کند، تصریح کرد: امروز چقدر از افراد در ساخت واکسن، دارو و تجهیزات تلاش می‌کنند. همه اینها در فرصت کرونا این کار را کردند. در فرصت کرونا ایثار و فداکاری در میان ملت دیدیم و تمام کارخانه‌های بزرگ و عظیم ما شبانه‌روز تلاش کردند.

دکتر روحانی با اشاره به گسترش پوشش اینترنت و توسعه پهن‌باند خاطرنشان کرد: خدمت مردم شریف ایران می‌گویم اگر کسی در دنیای امروز تصور کند پیشرفت اقتصادی بدون اقتصاد دیجیتال امکان پذیر است، خطا کرده، اگر اقتصاد پیشرفت کند باید بخش دیجیتال و شبکه ملی اطلاعات پیشرفت کند و باید باندهای ما ظرفیت این کار را داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: در همین زمان کرونا که مردم همه در فشار هستند، اگر فضای مجازی نبود، تفریح، تنوع همه اینها اگر تعطیل بود، چه کار می‌کردیم؟ قدردانی کنیم و از این فرصت استفاده و بهره‌برداری کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت در نبرد توامان با کرونا و تحریم، همه توان خود را به کار گرفت تا فشار اقتصادی مضاعف نشود، افزود: در همین یک ماه گذشته، به آمار اقتصادی که مراجعه کنید روند تورم، کاهنده و روند رشد اقتصادی با وجود تورم و همه مشکلاتی که داریم، رو به افزایش است.

رئیس جمهور اظهار داشت: ببینید در این دو ماه چقدر وقت صرف کردیم. دولت، مجلس رفتند، آمدند، کمیسیون برای بودجه، چی شد؟ حاصل جمع صفر شد و در نهایت از بین رفت. یک مقدار دقت کنیم، یک مقدار در این فرصت تلاش کنیم و کاری کنیم که بتوانیم اقتصادمان را به حرکت دربیاوریم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: خطاب به جامعه جهانی و مخصوصا کشورهایی که در برجام حضور داشتند، حال 1+4 یا ممکن است در آینده 1+5 بشود، این را به صراحت می‌گویم، هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد. هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد. اگر 1+4 هستیم 1+4، اگر 5+1 هستیم، 1+5. این 2+5 و 3+5 نمی‌شود. حرفهای ناروا گفته نشود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یک کاری انجام دادیم که محصول تلاش زیادی بود. 10 سال مذاکره شد. تلاش شد، اما نتیجه حاصل نشد. در آغاز دولت یازدهم حدود دو سال تلاش و فعالیت شد، این همه خون جگر خورده شد تا به یک توافق رسیدند. این توافق چیزی نیست که به سادگی به دست آمده باشد. این توافق است، می‌خواهند اهلاً و سهلاً، همه پای تعهد بیایند، نمی‌خواهند هم اهلاً و سهلاً دنبال زندگی خود بروند.

دکتر روحانی گفت: ما کار خودمان را انجام می‌دهیم، اما احساس ما این است که افکار عمومی جهان، سیاستمداران جهان حتی بسیاری از سیاستمداران در خودِ آمریکا معتقدند که برجام می‌تواند برای امنیت، صلح، پیوند جامعه و تعامل جامعه جهانی مفید باشد. ما هم با همین مبنا پیش می‌رویم، اما آمریکایی‌ها باید بدانند آنها تا امروز ناقض قطعنامه 2231 هستند، دائم بحث برجام نکنند. این بحث ایران نیست، این قطعنامه مورد اتفاق شورای امنیت سازمان ملل است. شما هر لحظه که صبر کنید، جرم بالاتری انجام دادید.

رئیس جمهور اضافه کرد: شما قطعنامه 2231 را نقض کردید. به قطعنامه برگردید، به قانون برگردید، به مقررات بین‌المللی برگردید. البته اگر برگشتید ما هم به طور کامل به تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد. ما قطعنامه را نقض نکردیم که بیاییم اصلاح کنیم. ما از برجام خارج نشدیم که برگردیم. 7 تا صندلی بود، ما 6 تا نشستیم، یک نفر از اینها یک دفعه جنون ادواری گرفت و بلند شد و بیرون رفت. حالا یک مقدار عقل پیدا کرده و جنون ادواری تمام شد، می‌خواهد سرِ میز خود برگردد، با بقیه چه کار دارد؟

دکتر روحانی اظهار داشت: اگر هرگونه حسن نیت دیدیم، پاسخ آن حسن نیت خواهد بود. اگر هرگونه اقدامی در مقام عمل دیدیم، پاسخ آن اقدام خواهد بود. اگر تعهد کامل بود از طرف ما هم تعهد کامل خواهد بود. امیدوارم همه ملت‌ها، جوامع بتوانیم در کنار یکدیگر آنچه منفعت جهان است، منفعت منطقه است، منفعت صلح جهانی است، با هم انجام دهیم و به مقصدی که به نفع همه است دست یابیم.

رئیس جمهور در بخش نخست سخنان خود با تبریک تقارن ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و امام خمینی (رض) با ایام پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: روز ولادت دخت نبی مکرم اسلام به حق روز زن خوانده شده است. زن از دیدگاه اسلام مثل مرد است، یعنی جایگاه زنان از لحاظ مقام انسانی از لحاظ مقام قرب به خداوند، از لحاظ رشد کمال انسانی هیچ تفاوتی با مرد ندارد و زنان دارای همان مقام و مرتبه‌ای هستند که مردان هستند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امروز برای خلق حماسه‌های سیاسی زنان همان کار را انجام می‌دهند که مردان انجام می‌دهند. در انقلاب نیز همینطور بود. در روزهای انقلاب این چنین بود و بعد از انقلاب نیز این چنین بود و در صف‌های رای این چنین است. در انتخابات‌ها هم این نقش را زنان ما ایفا می‌کنند.

رئیس جمهور یکی از شاخص‌ها برای انقلاب اسلامی ایران را جایگاه زنان دانست و گفت: این جایگاه یک شاخص بزرگی است که حقانیت این انقلاب را نشان می‌دهد. آ‌ن طور که دشمنان تبلیغ می‌کردند که مثلا این انقلاب، این شرایط دینی، زن ستیز است، معلوم شد همه اینها باطل و بی اساس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha