کد خبر: اولین-قربانی-ویروس-کرونا-خارج-از-چین
۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷
به گزارش گروه بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت) به نقل از bbc، بیمار مرد چینی 44 ساله‌ای از ووهان در استان هوبئی، مکانی که اولین بار ویروس در آنجا شناسایی شد، بود. با توجه به گزارش سازمان سلامت جهانی (WHO) اینطور بنظر می‌رسد که او قبل از اینکه به فیلیپین برسد، به این ویروس مبتلا بوده است. بیش از 300 نفر بعد از افزایش شیوع این بیماری جان خود را از دست داده  که اکثر آنها اهل هوبئی بوده‌اند و بیش از چهارده هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند. ایالات متحده، استرالیا و بسیاری از کشور‌های دیگر که تعدادشان رو به افزایش است، ورود افارد خارجی از چین را مسدود و ممنوع کرده اند و از شهورندانی که به این ویروس مبتلا شده اند خواسته اند تا تحت قرطینه قرار بگیرند.

ما در باره مرگ این فرد چه می‌دانیم؟

مرد مورد نظر  که اهل ووهان بود، هفته پیش از هنگ کنگ به مقصد فیلیپین به همراه خانم سی و هشت ساله ای که او هم جواب آزمایش ویروسش مثبت بوده سفر کرده بود. به گفته مسئولان، او در بیمارسانی در پایتخت، مانیل بستری شده و سپس در آنجا به ذات الریه شدیدی دچار شد. رابیدرا ابیاسینگ، نماینده سازمان سلامت جهانی در فیلیپین از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند، با اینکه این اولین فوت گزارش شده خارج از چین است، اما این فرد در فیلیپین به این بیماری مبتلا نشده بلکه او در مرکز شیوع این بیماری قرار داشته است. بنابرین برای افراد محلی دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. به گزارش پایگاه خبری محلی رپلر، وزیر بهداشت، فرانسیسکو دوکه سوم گفت که بیمار پایدار بوده و علائم او رو به بهبودی می‌رفته، اما وضعیت وی به سرعت در طی 24 ساعت وخیم تر شد. او همچنین افزود: ما در حال حاضر با سفارت چین همکاری می‌کنیم تا از مدیریت بقایای آنها مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی برای مهار این بیماری اطمینان حاصل شود. این یعنی بر اساس سنت‌های چینی مرد جان باخته سوزانده خواهد شد. وزارت بهداشت نیز در تلاش است تا افرادی که در همان پرواز بوده یا به نوعی با آن مرد و خانم در ارتباط بوده اند را ردیابی کند تا بتواند آنها تحت قرنطینه قرار بدهد. فوت این فرد اندکی پس از اعلام رسمی‌فیلیپین مبنی بر ممنوعیت ورود مسافران از چین، تایید شد. پیش از این اعلامیه تنها افرادی که از هوبئی، جایی که مرکز شیوع بیماری است، می‌آمدند، اجازه ورود نداشتند.

آخرین اخبار از چین

به گفته مقامات، تا پایان روز شنبه، فوت چهل و پنج بیمار دیگر در استان هوبئی تایید شده که همین آمار تلفات این کشور را به 304 نفر رسانده است. در سرتاسر کشور، دوهزار و پانصد و نود نفر دیگر به تازگی به این ویروس مبتلا شده اند. به نقل از کمیسیون بهداشت ملی چین، تعداد تمام افراد مبتلا در این کشور اکنون چهارده هزار و سیصد و هشتاد نفر است. این درحالیست که برآورد‌های دانشگاه هونگ کونگ نشان می‌دهد که تعداد این افراد می‌تواند بسیار بیشتر از آمار رسمی‌ باشد. به گفته کارشناسان، ممکن است بیش از هفتاد و پنج هزار نفر در استان ووهان آلوده باشند. رسانه‌های دولتی اعلام كردند كه شهردار هوانگانگ - شهری شش میلیون نفری در شرق ووهان - هشدار داده است كه تعداد تلفاتی که در روزهای آینده قرار است رخ بدهد ، افزایش خواهد یافت. چرا که پیش از ممنوع شدن سفر به/از ووهان ، تاکنون هفصد هزار  نفر اهل ووهان به این شهر بازگشته اند. رسانه‌های چینی گزارش دادند كه هوانگگانگ اکنون محدودیت‌های شدیدی را در مورد ساكنان وضع كرده است و تنها به  خانواده‌هایی تعیین شده اجازه می‌دهد هر دو روز یكبار خانه خود را برای خرید مواد غذایی و سایر لوازم خانه ترك كنند. مقامات هوبی سال نوی قمری را تا 13 فوریه تمدید کرده اند وهمچنین گفتند  برای جلوگیری از گردهمآیی‌های عمومی‌، ثبت نام برای ازدواج متوقف می‌شود. در همین حال ، کارگران بیمارستان در هنگ کنگ رای داده اند که از روز دوشنبه اعتصاب کنند ، مگر اینکه مرز قلمرو با سرزمین اصلی چین کاملاً بسته باشد. دولت هنگ کنگ با استناد به توصیه‌های WHO برای معرفی اقدامات غربالگری در مرزها ، از انجام این کار خودداری کرده است.

کدام کشورها ورود چین را محدود می‌کنند؟

کشورها در سراسر جهان مرزهای خود را برای افرادی که از چین آمده‌اند بسته‌اند چراکه مقامات برای کنترل سریع شیوع ویروس در تلاشند. آمریكا و استرالیا گفته‌اند كه ورود همه بازدیدكنندگان خارجی  كه اخیراً به چین رفته بودند را ممنوع می‌كنند، جایی که ویروس کرونا برای اولین بار در ماه دسامبر ظاهر شد. سایر کشورها از جمله نیوزلند، روسیه، ژاپن، پاکستان و ایتالیا نیز محدودیت‌های سفر مشابهی را اعلام کرده‌اند. تعداد موارد ابتلا به  ویروس کرونا در سراسر جهان از همه گیری‌های مشابه  مانند سارس پیشی گرفته است که در سال 2003 به بیش از دوجین کشور گسترش یافت. اما میزان مرگ و میر ویروس جدید بسیار پایین تر از ویروس سارس است، بنابرین همین امر مسئولان را نسبت به اینکه این ویروس، به اندازه ی سارس کشنده نیست، مطمئن ساخته است. مسئولان سلامت جهانی با تحریم‌های مسافرتی مخالف هستند. رئیس سازمان جهانی بهداشت در روز جمعه گفت: محدودیت‌های سفر می‌تواند به دلیل منع تبادل اطلاعات و زنجیره‌های تأمین پزشکی و همچنین مشکلات اقتصادی جدی، آسیب بیشتری به همراه داشته باشد. این سازمان همچنین توصیه می‌کند که غربالگری را در گذرگاه‌های رسمی‌ مرزی انجام دهند. هشدار داده است که بسته شدن مرزها می‌تواند به سرعت انتشار ویروس تسریع ببخشد چراکه مسافران به صورت غیر رسمی‌ و غیرقانونی  وارد کشورها می‌شوند. چین نیز  از موج محدودیت‌های سفر انتقاد کرده و دولت‌های خارجی را به نادیده گرفتن توصیه‌های رسمی‌متهم کرده است. با اینکه این مورد اولین تلفات خارج از چین بوده است، همچنان دلیلی برای نگرانی عموم وجود ندارد، به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است بنابرین با رعایت بهداشت فردی، خود و اطرافیانتان را از ابتلا به این ویروس حفظ کنید. مترجم: معین حبیبی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha