کد خبر: اولویت-های-اپیدمیولوژیک-کرونا-در-منطق
۱۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۲۱

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «حمید سوری» با بیان اینکه موارد زیادی از ویروس جهش یافته در کشور گزارش شده و این تعداد در حال افزایش است، گفت: همچنین در روزهای اخیر شاهد افزایش آمار جانباختگان کرونا در کشور و سه رقمی شدن آمار بودیم.

او افزود: امکان شیوع و ابتلای کرونای جهش یافته در خوزستان از اواسط دی امسال پیش بینی شده و ضمن انجام اقدامات عملیاتی، رعایت دستورالعمل ها نیز افزایش یافته است؛ با این حال همچنان نگرانی از شیوع بیشتر ویروس جهش یافته در کشور وجود دارد، چرا که سرعت انتشار آن بالاتر بوده و فاصله بین ابتلا تا شدت بیماری در آن کاهش یافته است.

دکتر سوری با بیان اینکه استان خوزستان و تعدادی از استان های نزدیک و همجوار آن بیشتر درگیر این ویروس هستند، اضافه کرد: در سایر نقاط کشور نیر به صورت پراکنده، مواردی از ابتلا گزارش شده است.

او با اشاره به آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور، ادامه داد: از دیگر اقدامات مهار این بیماری، ممنوعیت سفر به استان هایی است که وضعیت نگران کننده دارند و یا استان هایی که مسافرت به آنها زیاد است که این موضوع در روزهای آینده، با جزییات بیشتر اعلام می شود.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید۱۹ خطاب به اعضای کمیته اپیدمیولوژی با تاکید بر افزایش بررسی مسایل مربوط به کرونا و گسترش اقدامات عملیاتی در این زمینه، گفت: بازدید از استان ها از منظر اپیدمیولوژی، به تحلیل بهتر مسایل می انجامد و نتیجه این بررسی ها می تواند گزارشی جامع برای ارایه به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مقامات کشوری باشد.

دکتر سوری افزود: باید بتوانیم تفسیر درست و بهتری از نظارت ها داشته باشیم؛ چرا که کارهای خوبی انجام شده و امیدواریم تجربیات به دست آمده در کلان منطقه پنج و سایر مناطق برای استفاده در سراسر کشور به اشتراک گذاشته شود.

او در ادامه با اشاره به اهمیت دستیابی به نتایج درست و کاربردی این اقدامات و بررسی ها برای ارائه به وزیر از سوی دانشگاه ها و کلان منطقه، گفت: وزیر بهداشت به اطلاعات و پیشنهاداتی که از سوی دانشگاه ها ارایه می شود توجه ویژه ای دارد.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید۱۹ شرایط حاضر را حساس و نگران کننده خواند و افزود: با توجه به ترددهای خارج از کشور در شهرهای جنوبی فارس، اگر کنترل صورت نگیرد، کانون های شیوع و ابتلا خواهد بود و باید به این موارد توجه شود.

یک سال تلاش کمیته اپیدمیولوژیک کرونا برای مدیریت بهتر بیماری در استان و کلان منطقه ۵ کشور

مسوول کمیته علمی اپیدمیولوژیک کرونا در کلان منطقه پنج نیز در این وبینار با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته، تهیه گزارش های اپیدمیولوژی به صورت ماهیانه و انتشار در فضاها و کانال های مجازی؛ پخش ۸۸ هزار دقیقه برنامه تلویزیونی با حضور اساتید به صورت روزانه از صدا و سیمای مرکز فارس و پیگیری مباحث اپیدمیولوژیک در طی  ۲۷۶ نشست ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز را بخشی از این تلاش ها برشمرد.

دکتر «علیرضا میراحمدی زاده» با تبیین شرایط این کلان منطقه، جمعیت تحت پوشش را حدود ۹ میلیون و پانصد هزار نفر اعلام کرد و گفت: پیرو ابلاغ وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی و با دستور دکتر لطفی رییس کلان منطقه پنج، مقرر شد دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی این کلان منطقه، نمایندگان خود را برای عضویت در کمیته اپیدمیولوژی منطقه معرفی کنند.

او با اشاره به راه اندازی دومین آزمایشگاه تشخیصی کرونا در شیراز، پس از تهران، افزود: در حال حاضر با حمایت و تلاش مجموعه دانشگاه و افزایش ظرفیت آزمایشگاه های تشخیصی مولکولی کرونا، ظرفیت انجام روزانه بیش از ۱۱ هزار تست وجود دارد که این موفقیت و افزایش این توانمندی به میزان بالاتر از میانگین کشور، از سوی مسوولان کشوری مورد تقدیر قرار گرفته است.

دانشیار اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز پایین بودن میانگین مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ در استان فارس نسبت به متوسط کشوری را دستاوردی دیگر در این زمینه برشمرد.

دکتر میراحمدی زاده با اشاره به اجرای طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» و نتایج مثبت این طرح، افزایش تست ها را منجر به شناسایی بهتر و بیشتر موارد ابتلا به کرونا عنوان کرد و  فعالیت مراکز ۱۶ ساعته را یکی از زمینه های مدیریت بهتر این بیماری دانست.

نقش سامانه های اطلاعاتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مدیریت کرونا در فارس

مسوول اداره آمار و اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این وبینار با معرفی سامانه های ایجاد شده در شیراز در زمینه مقابله با کروناویروس، از آغاز مبحث توسعه و تحول در زمینه آمار و اطلاعات از دو سال پیش خبر داد و گفت: در این راستا سامانه داشبورد مدیریتی دانشگاه برای بررسی و تحلیل بهتر آمارها ایجاد شده و به داشبوردهای روز دنیا، متصل است.

دکتر «محمد حبیبی» اهدف از ایجاد این سامانه را ایجاد بستری روزآمد برای تصمیم گیری در نشست های مدیران ارشد دانشگاه بر اساس سیستم پشتیبان تصمیم گیری(DSS ) عنوان کرد و افزود: به کمک این داشبورد، تمام اطلاعات کلی مربوط به آمار کرونا در قالب نمودارها و ترندها به ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا ارائه می شود.

او تحلیل، ارزیابی و تفسیر آمارهای کرونا از سوی اپیدمیولوژیست ها و ارائه به ریاست دانشگاه و اعضای ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه را از دیگر مزایای این سامانه برشمرد.

رییس حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در ادامه با معرفی سامانه coronalab دانشگاه به عنوان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته گفت: با ایجاد این سامانه تمام اطلاعات و فرآیندهای الکترونیک مربوط به آزمایشگاه ها در سامانه داشبورد قابل نمایش است و ضمن ثبت داده های آزمایشگاه ها از سراسر استان به صورت الکترونیک در این بستر، امکان بررسی و تحلیل نیز وجود دارد.

دکتر «عبدالحسین مدنی»، دکتر «سید علی موسوی زاده» و دکتر «مریم مرزبان» نیز در این وبینار به ترتیب گزارش وضعیت کرونا در استان های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر و اقدامات و فعالیت های انجام شده در این استان ها را به حاضران ارایه دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha