کد خبر: اولویت-اصلی-مجریان-انتخابات-مشارکت-حد
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۵۱

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ «سیدسعید شاهرخی» روز یکشنبه در جلسه ستاد انتخابات استان همدان، اظهار داشت: بررسی آخرین وضعیت و عملکرد کمیته های ستاد انتخابات در سطح استان و همچنین هیات های شهرستانی، گویای آمادگی مناسب و قابل توجه دست اندرکاران برای برگزاری انتخاباتی پرشور و حداکثری است.

وی با تاکید بر ضرورت تداوم آمادگی مجریان برای برگزاری انتخاباتی قانونمند و حداکثری در استان همدان، تصریح کرد: سوابق و تجارب ارزنده اعضای ستاد انتخابات و انگیزه بالای معتمدان عضو هیات های اجرایی، شرایط و زمینه آمادگی مناسب برای برگزاری انتخاباتی سالم و قانونمند با امنیت بالا را فراهم کرده است.

استاندار همدان به مردم اطمینان داد که در روزهای باقی مانده تا برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ عوامل حوزه های اجرا و نظارت انتخابات در این استان همه توان خود را برای مشارکت حداکثری و پرشور مردم به کار خواهند گرفت.

شاهرخی گفت: بر اساس تعهدی که به مردم داده‌ایم انتخابات پیش رو را  ۱۰۰ درصد قانونمند و سالم برگزار کرده و به عنوان امانتداری صدیق از رای و نظر مردم صیانت خواهیم کرد.

وی گفت: هیات های اجرایی به شکل قانونمند صلاحیت نامزدهای انتخابات(شوراها و میاندوره ای مجلس) را مستند به قانون و مدارک متقن بررسی کردند که تایید صلاحیت اکثریت داوطلبان در این هیات ها، موجب خرسندی است ضمن اینکه زمینه ساز حضور سلایق مختلف برای مشارکت حداکثری و فعالانه مردم نیز خواهد شد.

استاندار همدان گفت: براساس نتایج حاصله از گزارش ستاد انتخابات استان همدان، صلاحیت ۹۵.۵ درصد نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان تایید شده که این نشان از دقت نظر و توجه مجریان انتخابات است.

شاهرخی افزود: همچنین از مجموع ۶۹ داوطلب انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه بهار و کبودراهنگ، صلاحیت ۹۵.۷ درصد نامزدها تایید شده که با رد صلاحیت سه نفر و انصراف پنج نفر دیگر، شمار نامزدهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات این حوزه به ۶۱ نفر رسیده است.

نظر و سلیقه شخصی ملاک بررسی صلاحیت داوطلبان نباشد

استاندار همدان در ادامه تاکید کرد که با توجه به تصریح قانون و وزارت کشور، ملاک اصلی در بررسی صلاحیت افراد باید مُر قانون باشد، یعنی عوامل دست اندرکار حق ندارند براساس سلیقه و نظر شخصی در این زمینه اقدام کنند و تنها ملاک در بررسی صلاحیت افراد، ضوابط قانونی و نظر مراجع چهارگانه است.

شاهرخی افزود: طبق قانون اعلام نظر رسمی چهار مرجع «اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت اسناد» ملاک بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات است.

وی گفت: در فرایند ثبت نام و بررسی صلاحیت داوطلبان، سلیقه، نظر شخصی و دیدگاه های فراقانونی به هیچ عنوان ملاک و معیار نیست و تنها ملاک بررسی صلاحیت، اعمال قانون براساس نظر مراجع چهارگانه است.

وی خواستار تعامل و همکاری نزدیک هیات های اجرایی و نظارت با رعایت حدود قانونی در روند برگزاری انتخابات شد و گفت: هیات نطارت به ما در اجرای قانونمند کارها کمک می کند با این اوصاف در اعمال و اجرای برنامه ها نظر شخصی اعضای هیات های اجرایی و نظارت ملاک نیست و ملاک اصلی برای همکاری این دو مجموعه، قانون است.

امنیت میتینگ های انتخاباتی را فراهم کنیم

نماینده عالی دولت در استان همدان گفت: کمیته امنیتی ستاد انتخابات استان همدان مکلف به برقراری امنیت برای برگزاری نشست ها و میتینگ های انتخاباتی با اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی برای همه گروه ها و سلیقه های نقش آفرین در انتخابات برای تحقق مشارکت حداکثری مردم است.

شاهرخی افزود: شاخص مهم انتخابات در کنار سلامت، قانونمداری و مشارکت حداکثری، امنیت انتخابات است که همه متولیان امر در این زمینه تلاش و کوشش لازم را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه فلسفه هیات بازرسی، نظارت بر روند اجرای قانونی انتخابات است، تاکید کرد: هیات بازرسی به دنبال مچ گیری نیست بلکه یاریگر مجریان و ناظران انتخابات با ارائه به موقع مسائل و گزارش ها خواهد بود.

استان همدان با ۱۰ شهرستان، هفت حوزه اصلی و ۱۹ حوزه فرعی (شامل سه شهرستان و ۱۶ بخشداری) دارای ۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی روستا در ۹۱۷ روستای استان همدان و ۲ تیره عشایری «جمور» و «ترکاشوند» برگزار می‌شود.

در این دوره از انتخابات ۲ هزار و ۹۶۶ نفر به عنوان اعضای شورای روستاها و ۱۷۴ نیز به عنوان عضو شورای شهر و در مجموع سه هزار و ۱۴۰ نفر به عنوان منتخبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان همدان برگزیده خواهند شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خرداد امسال برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha