کد خبر: اوبراین-همچنان-معتقد-است-نیروهای-آمری
۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۸:۵۰
اوبراین همچنان معتقد است نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش خواهند یافت!
  به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترامپ، اوبراین روز جمعه ادعای خود مبنی بر اینكه ایالات متحده نیروهای خود را در افغانستان به 2500 نفر در اوایل سال آینده كاهش می‌دهد، تکرار كرد و اظهارات مقام ارشد ارتش این كشور را كه این گمانه زنی است، رد كرد. رابرت اوبراین در اظهار نظرهای منتشر شده در وب برای موسسه آسپن افزود که توییت اخیر ترامپ در مورد آوردن همه نیروهای آمریکایی از درگیری 19 ساله تا کریسمس نشان دهنده یک آرزو بوده و یک برنامه واقعی نیست. اظهارات اوبراین آخرین سخنان به ظاهر متناقض درباره افغانستان است که طی چند هفته گذشته توسط مقامات ارشد دولت ترامپ بیان شده است. اظهارات روز جمعه اوبراین اولین باری نبود که وی گفت ایالات متحده نیروهای خود را در افغانستان به 2500 نفر تا ژانویه کاهش خواهد داد. او ابتدا این کار را در 7 اکتبر، در یک سخنرانی در لاس وگاس انجام داد.

مارک میلی در برابر اوبراین

ژنرال ارتش مارك ميلی، رئيس ستاد مشترك ارتش روز يكشنبه در هنگام مصاحبه با NPR در سوالی در مورد اين اظهارات، پاسخ رد كرد. میللی به NPR گفت: رابرت اوبراین یا هر شخص دیگری می‌تواند هر طور که صلاح می‌داند حدس بزند. من قصد ندارم حدس و گمان انجام دهم. اما اوبراین روز جمعه ادعای خود را تکرار کرد و بدون اینکه نامی از ژنرال ببرد گفت: ما در ماه آینده در حدود 5000 نیرو خواهیم داشت و در اوایل سال آینده به 2500 نیرو خواهیم رسید. توسط برخی پیشنهاد شده است که این حدس و گمان است. من می‌توانم به شما تضمین کنم که این طرح رئیس جمهور ایالات متحده است.

مخالفت در ارتش ترامپ

ساعاتی پس از سخنرانی 7 اکتبر اوبراین، به نظر می‌رسید که ترامپ مشاور امنیت ملی خود را با توئیت زیر سوال برد که ما باید تعداد کمی از مردان و زنان شجاع خود را که در کریسمس در افغانستان خدمت می‌کنند داشته باشیم! اوبراین و افغانستان توییت ترامپ این تصور را ایجاد کرد که شخصیت‌های ارشد دولت در مورد سیاست افغانستان در یک صفحه نیستند. اما اوبراین روز جمعه گفت که ترامپ در توییت خود فقط همان آرزو را ابراز می‌کند که هر رئیس جمهور باید هرچه زودتر به جنگ پایان دهد. اوبراین گفت: همه روسای جمهور، همه دستگاه‌های اطلاعاتی، می‌خواهند نیروها تا کریسمس به خانه برگردند. سخنگوی Milley در مورد اظهارات اوبراین اظهار نظری نکرد و گزارشگر را به جای دیگری ارجاع داد. سخنگوی کاخ سفید در این باره توضیحی نداد.

طالبان باید روابطش را با القاعده قطع کند

آمریکا در چارچوب توافق صلحی که در ماه فوریه با طالبان امضا کرد، ایالات متحده در تابستان امسال نیروهای خود را به 8600 نفر کاهش داد اما پیش از آنکه ایالات متحده مجبور به کاهش بیش‌تر شود، این معامله طالبان را ملزم می‌کند تا تمام روابط خود را با القاعده خاتمه دهد و اطمینان حاصل کند که افغانستان را نمی‌توان به عنوان پناهگاهی برای تهدید ایالات متحده و متحدانش استفاده کرد. میلی در مصاحبه NPR خود به این نیازها اشاره کرده و گفت: این یک طرح مبتنی بر شرایط است. ما همچنان به نظارت بر این شرایط ادامه می‌دهیم. به تازگی در 22 سپتامبر، سفیر زلمای خلیل زاد، مذاکره کننده اصلی آمریكا با طالبان، به كنگره گفت كه طالبان هنوز شرایط لازم در توافق صلح را برآورده نكرده‌اند. اما اوبراین در اظهارات خود روز جمعه هیچ اشاره‌ای به این شرایط نکرد.

اوبراین: رئیس جمهور یک جدول زمانی تعیین کرده است!

اوبراین گفت: رئیس جمهور برای خروج نیروها یک جدول زمانی تعیین کرده است. تنها شرایطی که مشاور امنیت ملی در اظهارات روز جمعه خود به آن اشاره کرد، شرایطی است که ممکن است نیروها را زودتر از موعدی که وی بیان کرده به خانه بیاورد، نه شرایط موجود در توافق صلح که ممکن است آن‌ها را در افغانستان نگه دارد. او ادامه داد: اگر شرایط این اجازه را بدهد، ما دوست داریم مردم را زودتر بیرون ببریم و من فکر می‌کنم این تمایل رئیس جمهور است. اوبراین حتی احتمال همکاری نیروهای آمریکایی در عملیات ضد تروریسم با طالبان علیه دولت اسلامی خراسان (داعش- K)، شاخه محلی گروه دولت اسلامی (داعش) را اعلام کرد. وی گفت: ما نشانه‌هایی از دشمنان خود در طالبان داشته‌ایم كه آن‌ها می‌خواهند شاهد مبارزه با تروریسم در افغانستان باشند. من فکر نمی‌کنم آن‌ها بیش از ما جنگ با ISIS-K را دوست داشته باشند، بنابراین من فکر می‌کنم آنجا فرصت‌هایی وجود دارد.    

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha