کد خبر: اهمیت-مراقبت-بیماران-مبتلا-به-دیابت-در
۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «عبدالرسول همتی» افزود: افراد مبتلا به دیابت به دلیل اختلال در سیستم ایمنی مستعد ابتلا به عفونت هستند.

او ادامه داد: مبتلایان به دیابت از جمله گروه های پرخطر هستند که در صورت ابتلا به ویروس کرونا می توانند دچار بیماری شدید شوند و این مساله اهمیت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را در این بیماران نشان می دهد.

معاون بهداشت دانشگاه بیان کرد: یکی از ارکان مهم پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ در بیماران مبتلا به دیابت، مراقبت و کنترل مطلوب قند خون است، کنترل قند خون علاوه بر کاهش خطر عفونت به کاهش شدت آن نیز کمک می کند. در این میان مراقبت گروه های پرخطر  یعنی سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای دیگر  مانند پرفشاری خون، بیماری قلب و کلیوی اهمیت بسیاری دارد.

دکتر همتی توصیه کرد: بیماران به مراقبت و کنترل صحیح قند خون خود اهمیت دهند و با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی و در ساعات کاری خلوت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

او تاکید کرد: تنها در صورت کنترل مطلوب قندخون و تایید پزشک فواصل مراقبت های حضوری می تواند افزایش یابد و در این فاصله باید خودمراقبتی بیماران و پیگیری تلفنی از سوی مراقب سلامت یا بهورز انجام گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه افزود: با توجه به شرایط کنونی، بهتر است بیماران در صورت امکان، دستگاه فشارسنج و دستگاه اندازه گیری قند خون (گلوکومتر) در منزل داشته باشند و قندخون و فشارخون را در منزل کنترل و نتیجه را به صورت هفتگی به مراقب سلامت خود اطلاع دهند.

دکتر همتی ادامه داد: علاوه بر این موارد، رعایت اصول تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و پرهیز از استرس و خواب کافی در افراد مبتلا به دیابت موجب تقویت سیستم ایمنی می شود، بنابراین توصیه می شود بیماران به تغذیه و مصرف کافی پروتئین، سبزی و میوه توجه کنند و یک رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشند.

او یادآور شد: تزریق واکسن آنفلوانزا در ابتدای فصل پاییز برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha