کد خبر: انگ-زدایی-و-حذف-تبعیض-از-کلیدهای-اصلی-مو
۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۹

به گزارش گروا استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر علی حسین پور  با بیان اینکه 11 آذر روز جهانی ایدز و 11 لغایت 17 آذر ماه هفته ملی اطلاع رسانی ایدز با شعار « همبستگی اجتماعی، مسئولیت مشترک Global Solidarity , Shared responsibility» نامگذاری شده است خاطر نشان کرد: درسال جاری، توجه جهانی بر اپیدمی کووید 19 و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است.

دکتر حسین‌پور با اشاره به اینکه رابطه جنسی ناایمن، تزریق معتادان، انتقال مادر به فرزند و انتقال خون شایع‌ترین علل ابتلا به ایدز هستند، بیان کرد: بیشترین موارد شناسایی شده از طریق رابطه جنسی ناایمن (حفاظت‌نشده) بوده، ضمن اینکه آمار ابتلا از تزریق معتادان هم زیاد بوده، اما انتقال مادر به فرزند و انتقال خون کاهش بسیار داشته است.

وی با بیان اینکه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کنترل بیماری‌های غیر واگیردار و عفونی از جمله ایدز با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود. خاطرنشان کرد: به زوجین توصیه می‌شود که قبل از برقراری ارتباط جنسی راهنمایی و مشاوره لازم را از کارشناسان مستقر در مراکز و پایگاه‌های تست ایدز بگیرند تا ضمن برقراری یک رابطه ایمن (حفاظت‌شده)، فرزندی سالم به دنیا آورند.

کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه 20 مرکز و پایگاه تست ایدز در حوزه تحت پوشش این دانشگاه فعال است خاطر نشان کرد: تمامی خدمات مراکز تست ایدز رایگان بوده، ضمن اینکه کلیه اسناد و مدارک هم محرمانه بوده و حتی بدون نام قابل انجام بوده و فقط از طریق کد یا شماره پیگیری فرد قابل انجام است.

دکتر حسین پور خاطر نشان کرد: علی رغم فعالیت ها و اقداماتی که در طول سالیان گذشته انجام شده هنوز چالش های بسیاری وجود دارد که می بایست به آن توجه گردد.

وی هفته اطلاع رسانی ایدز را فرصت مناسبی برای تبیین برنامه ها، جلب مشارکت سیاستگزاران و مسئولان، بیان اقدامات، دستاوردها و چالش های موجود و همچنین تکریم فعالیت های دست اندر کاران برشمرد.

کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد  افزایش تاب آوری سازمانی و افزایش دسترسی به خدمات و اطلاعات در شرایط بحران‏/ خانواده و اچ-آی-وی‏/ رسانه و اچ-آی-وی‏/ جوانان، نوجوانان و اچ-آی-وی‏/ مسئولیت اجتماعی و اچ-آی-وی‏/ نقش سازمانها واچ- آی-وی ونگاه مثبت، زندگی مثبت را از عناوین روز شمار این هفته برشمرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha