کد خبر: انکار-عجیب-درباره-دپوی-۱۳۰۰-تن-سرم
۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۲۳:۰۷
انکار عجیب درباره دپوی ۱۳۰۰ تن سرم
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت، تخلیه و دپوی ۱۳۰۰ تن سرم در دو ماه اخیر در گمرک و بلاتکلیفی آن با وجود دستور دادستانی، اکنون با انکار سازمان غذا و دارو مواجه شده و "آن را همان سرم های گذشته سال ۱۳۹۵ اعلام کرده است". در حالی که ماجرای سرم های تاریخ گذشته کاملا متفاوت و فقط ۲۵۰ تن بوده است؛ لذا مشخص نیست چرا با وجود اسناد واردات این سرم‌ها در مدت اخیر که عمدتا با درخواست سازمان غذا و دارو بوده، با عدم پذیرش موضوع مواجه شده است و برای تعیین تکلیف آن حتی در صورت عدم تایید ترخیص، اقدام نمی شود؛ ماجرایی که به دلیل بی‌توجهی این سازمان به مکاتبه مستقیم گمرک با وزیر بهداشت منتهی شده است. ماجرا به واردات سرم از نیمه مرداد امسال به دلیل کمبود در داخل کشور برمی‌گردد؛ اقلامی که مقرر شده بود گمرک با تائید وزارت بهداشت فورا و به صورت حمل یکسره ترخیص آن را انجام دهد. اما مدتی نگذشت که گمرک ایران از واردات محموله هایی از سرم خبر داد که بعد از ورود به گمرک تهران با توجه به اینکه هنوز مجوز وزارت بهداشت صادر نشده بود امکان ترخیص آنها را نداشت؛ از این رو به دلیل شرایط خاص این اقلام، در انبار گمرک تخلیه و نگهداری شد تا تکلیف آنها مشخص شود. از سوی دیگر در اوایل شهریور ماه بود که گمرک ایران اعلام کرد حدود ۲۵۰ تن سرم در گمرک است که از سال ۱۳۹۵ دپو شده و اقدامی برای تعیین تکلیف و ترخیص آن صورت نگرفته است در عین حال که حدود ۲۸۰ تن دیگر سرم نیز حدود یکسالی در گمرک مانده بود.

دادستان به ماجرای سرم‌ها ورود کرد

این وضعیت مبهم تا جایی پیش رفت که معاونان دادستان تهران در بازدیدی که از گمرک تهران داشتند، دستور تعیین تکلیف فوری سرم‌ها اعم از محموله های مربوط به سال ۱۳۹۵ و آنچه در مدت اخیر به گمرک آمده و با مشکل در ترخیص مواجه شده بود را صادر کردند. بر این اساس، وزارت بهداشت مکلف شد در خصوص ۲۵۰ تن سرم تاریخ گذشته و همچنین ۲۸۰ تن دیگر ، در فرصت یک هفته‌ای به صورت مکتوب نظر خود را اعلام و نسبت به ترخیص یا عدم ترخیص این اقلام تکلیف را مشخص کند. همچنین در مورد سرم هایی که در یکی- دو ماه اخیر وارد گمرک و به دلیل عدم ارائه مجوز بهداشت، صاحبان کالا نسبت به تخلیه این سرم‌ها در انبارهای عمومی گمرک تهران اقدام کرده بودند، مقرر شد وزارت بهداشت با اعزام نماینده خود به گمرک و بازدید میدانی ظرف ۴۸ ساعت نسبت به تعیین تکلیف این سرم‌ها از جهت ترخیص یا عدم ترخیص اعلام نظر و سرم‌هایی که مجوز وزارت بهداشت دارند فورا توسط گمرک ترخیص شود. در حالی تکلیف برای اقدام کاملا مشخص شد که اعلام گمرک نشان داد تا کنون سازمان غذا و دارو اقدام موثری انجام نداده و خلاف دستور دادستان، نماینده ای به گمرک نفرستاده است.  

غذا و دارو این بار حتی واردت ۱۳۰۰ تن در دوماه گذشته را نپذیرفت!

در عین حال با وجود مکاتبات اخیر گمرک با سازمان غذا و دارو برای مشخص شدن وضعیت سرم های وارداتی اخیر که میزان آن به ۱۳۰۰ تن افزایش یافته ، پاسخی دریافت نشده است، این در حالی است که سازمان مربوطه در واکنش ابتدایی خود در دو هفته گذشته، وجود این ۱۳۰۰ تن سرم را رد نکرده و احتمال اظهار نشدن و عدم هماهنگی برای واردات را مطرح کرد. اما جالب اینجاست که به تازگی رئیس سازمان غذا و دارو این بار  حتی وجود ۱۳۰۰ تن سرم وارداتی در مدت اخیر را منکر شده و گفته که این سرم ها همان سرم های تاریخ گذشته سال ۱۳۹۵ هستند، وی با اطمینان گفته «این ۱۳۰۰ تن سرمی که از آن صحبت می کنند، وارداتش برای سال ۱۳۹۵ بوده و در سال ۱۳۹۹ منقضی شده است، نمیدانم چرا عده ای اکنون یادشان آمده است».

به میان کشیدن ماجرای گمرک بیروت!

شانه ساز البته اظهارات گذشته خود را تکرار و ماجرای چرایی عدم ورود اقلام دارویی و بدون مجوز به گمرک را مطرح است، وی که آمار ۲۵۰ تن سرم تاریخ گذشته را با ۱۳۰۰ تن وارداتی اخیر یکی کرده ،در ادامه این را مطرح کرده که نباید چیزی بدون ثبت سفارش وارد گمرک نشود و حتی از ماجرای گمرک بیروت برای تائید اظهاراتش استفاده و با توصیه ای به گمرک، تاکید کرده  که ورود بی حساب و کتاب اقلام و کالاها با گمرک کار اشتباهی است که بندر بیروت نمونه است و گمرک ما باید حساسیت خود روی این موضوع بیشتر کند. این ۱۳۰۰ تن، آن ۲۵۰ تن نیست! این اظهارات در حالی مطرح می شود که به طور کلی ماجرای سرم های تاریخ گذشته با حجم حدود ۲۵۰ تن  با این ۱۳۰۰ تن سرم وارداتی از مرداد امسال  تا کنون متفاوت است و این سرم ها در قالب بیش از ۴۰ دستگاه کامیون در این مدت وارد و در گمرک تخلیه شده و مستندات ارائه شده از سوی صاحبان کالا نشان داد که با صدور مجوز ثبت سفارش و درخواست وزارت بهداشت برای تامین فوری نیاز داخل از سوی شرکت های وارد کننده وارد شده است. کار به مکاتبه با وزیر کشید از سوی دیگر در حالی سازمان غذا و دارو اظهار بی اطلاعی کرده است و گفته که گمرک این سازمان را در جریان قرار نداده است که در شهریورماه دادستان دستور بررسی وضعیت این اقلام در گمرک را با مستقر شدن نماینده وزارت بهداشت صادر کرده بود، در عین حال در اوایل مهرماه گمرک ایران طی مکاتبه مستقیم با سازمان غذا و دارو خواستار تعیین تکلیف این ۱۳۰۰ تن سرم شده بود. این در حالی بود که با توجه به عدم اقدام سازمان غذا و دارو و بی توجهی به درخواست تعیین تکلیف سرم ها، در روزهای اخیر گمرک ایران به طور مستقیم وارد مکاتبه با وزیر بهداشت شد و با ارائه گزارشی از وضعیت ۱۳۰۰ تن سرم وارداتی در دو ماه گذشته خواستار ورود به تعیین تکلیف این اقلام شده بود. هم گمرک اسناد واردات اخیر بدهد هم غذا و دارو اسناد واردات ۱۳۹۵ به هر صورت مواضع متناقض  سازمان غذا و دارو در نهایت مشخص نکرده که چرا این سازمان برای تعیین تکلیف سرم های دپو در گمرک که وضعیت ورود آنها مشخص است، اقدام نمی کند که همانطور که دادستان تاکید کرده بود، در مورد سرم های وارداتی اخیر تخلیه در گمرک، امکان ترخیص یا عدم ترخیص آنها مشخص شود. مورد دیگری که جای سوال دارد این است که طبق اسناد، سازمان غذا و دارو درخواست واردات را به شرکت ها داده بوده است، در کنار ایراداتی که جریان تجارت ایران وجود دارد، آیا این سازمان خود پیگیر فرایند ورود سرم ها از سوی شرکت هایی که مجوز واردات به آنها داده نبوده است؟! در عین حال اگر معتقد به عدم ورود این سرم هاست، چرا تا کنون نسبت به اعلام و تعیین تکلیف اقدام نکرده است؟ در این شرایط انتظار می رود جهت شفاف سازی ماجرای این ۱۳۰۰ تن سرم، با توجه به اسنادی که از سوی صاحبان کالا مبنی بر درخواست وزارت بهداشت برای واردات این سرم ها ارائه شده و اعلام گمرک در این رابطه، سازمان غذا و دارو نیز مستندات مربوط به واردات آن در سال ۱۳۹۵ را منتشر کند. در عین حال گمرک ایران نیز مستندات ورود و قبض انبار در ماه های اخیر را اعلام و به اطلاع عموم برساند تا مشخص شود ادعای ورود این ۱۳۰۰ تن سرم در سال ۱۳۹۵ درست است یا ورود در دو ماه گذشته؟ منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha