کد خبر: انواع-هشدارها-در-برابر-کرونا-و-جایگاه-ا
۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۴۸
به گزارش گروه بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت) به نقل از cdc، کشور هایی که در آنها ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است به سه دسته تقسیم می‌شوند: سطح 1.باید‌ مراقب باشید،  اقدامات احتیاطی معمول را انجام دهید. سطح 2.هشدار، اقدامات احتیاتی پیشرفته و تخصصی نیاز است. سطح 3.هشدار جدی، از سفرهای غیرضروری خودداری کنید. کشور ایران در سطح دوم قرار دارد. این یعنی به یک حمل و نقل پایدار برای جامعه و احتیاطات اولیه برای مسافرانی که مشکوک بوده یا مبتلا هستند، نیاز است. نکات کلیدی این سطح: 1.در ایران بیماری تنفسی ویروس کرونا یا کووید19 بصورت پایداری در حال گسترش است، که ناشی از ویروس ناوِل کرونا است. 2.این ویروس می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. 3.افراد مسن و افرادی که دارای شرایط پزشکی مزمن و همیشگی هستند، بهتر است مسافرت های غیرضروری‌شان را به تعویق بیاندازند. 4.مسافران باید از تماس با افراد بیمار خودداری کرده و دست‌های خود را بصورت مداوم با آب و صابون، حداقل به مدت 20 ثانیه بشویند و یا از ضدعفونی‌کننده‌های الکی، که خلوصشان از 60 تا 95 درصد است، استفاده کنند.
وضعیت فعلی چگونه است؟
ویروس کرونای جدیدی که اخیرا در چین پدیدار شد، در تعداد دیگری از نقاط مختلف جهان نیز کشف شده است. بسیاری از موارد کووید19 بخاطر سفر به/از چین و یا تماس و ارتباط نردیک با این افراد ایجاد شده اند، اما در ایران گسترش پایدار این ویروس گزارش شده است. گسترش پایدار بدان معنی است که بدون آگاهی از اینکه از کجا و چطور  این ویروس افراد را مورد هدف قرار داده است، افراد به این بیماری مبتلا هستند و شیوع آن همچنان ادامه دارد. بیماری حاصل از این ویروس از خقیف تا شدید متغیر است. علائم آن شامل تب، سرفه و مشکلات تنفسی می شوند؛ در برخی افراد گلودرد و اسهال نیز گزارش شده است. این ویروس در بیمارانی که ذات الریه داشته اند، اختلالات شدیدی ایجاد کرده و در مواردی حتی باعث فوت این افراد شده است. علائم حیاتی و خطرناک این بیماری هنوز مشخص نیست، اما افراد مسن و افرادی که دارای شرایط پزشکی خاص هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار گیرند.
مسافران برای محافظت از خود و دیگران چه کاری می توانند انجام دهند؟
همانطور که اشاره شد افراد با شرایط پزشکی خاص و افراد مسن در خطر بیشتری قرار دارند، بنابرین بهتر است تا قبل از سفر به این کشور با ارائه دهندگان خدمات درمانی صحبت کنند و سفرهای غیرضروری را به تعویق بیاندازند. اگر شما به ایران سفر می کنید، مراحل زیر را انجام دهید: 1.از تماس با افراد بیمار خودداری کنید. 2.از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خود با دست‌های نشسته و آلوده اجتناب کنید. 3.دستان خود را اغلب با آب و صابون برای حداقل بیست ثانیه بشویید و از ضدعفونی‎‌کننده‌های الکلی(60تا95درصد) برای باکتری زدایی استفاده کنید. البته اگر دستها بصورتی واضح آلوده هستند، استفاده از آب و صابون در اولویت است. 4.دست های خود را بعد از دستشویی، قبل از غذا خوردن، بعد از سرفه یا عطسه بشویید. اگر طی 14 روز گذشته در ایران بوده و احساس تب، مشکل در تنفس دارید یا سرفه کرده و احساس بیماری دارید: 1.حتما به دنبال مشاوره پزشکی باشید. قبل از مراجعه با آنها تماس گرفته و درباره‌ موقعیت هایی که در آن قرار داشته اید و علائمتان با آنها صحبت کنید. 2.از تماس دیگران جدا خودداری کنید. 3.درحالی که بیمار هستید سفر نکنید. 4.هنگام عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال و در صورت عدم دسترسی، با آرنج خود (نه با دستانتان) بپوشانید. 5.دستان خود را با آب و صابون و موادضدعفونی کننده تمیز نگه دارید و بلافاصله بعد از سرفه یا عطسه آنها را بشویید.
اطلاعات پزشکی
ارائه دهندگان خدمات بهداشتی باید تاریخچه‌ دقیق سفر بیماران مبتلا به تب یا علائم حد تنفسی دریافت کنند. بیمارانی که در ایران بوده و پس از دو هفته خروج از این کشور احساس بیماری کرده و این علائم را از خود نشان داده، خود را آلوده در نظر بگیرید و سریعا به پرسنل کنترل عفونت‌ها و بخش بهداشت محلی خود اطلاع دهید. البته این به آن معنی نیست که شما بیمار هستید، بلکه تنها به شما کمک می کند تا از این بیماری پیشگیری کرده و درصورت مبتلا شدن، تحت درمان قرار گیرید.
مترجم : معین حبیبی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha