به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا دکتر عبدالرسول رنگرزی گفت:امروزه روند پرشتاب توليد و عرضه انواع منابع اطلاعاتي در حوزه علوم پزشکي، پژوهشگران  و دانشگاهیان را  نيازمند کسب مهارت هاي سواد اطلاعاتي نموده که همان توانایی و مهارت تشخیص نیاز اطلاعاتی و توانمندی دستیابی به اطلاعات علمی، ارزیابی و استفاده از آنها در راستای پژوهش و تحقیقات می باشد.

 مجری این ماموریت کشوری  افزود: در سال های اخیر موضوع کلان مناطق آمایشی و واسپاری ماموریت های کشوری به آنها در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است. این ماموریت ها  غالبا بر اساس ویژگی های هر کلان منطقه و پتانسیل آنها واسپاری می گردد. در همین راستا مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت پیشگام در واسپاری ماموریت های کشوری در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت، با توجه به پتانسیل های موجود در کلان منطقه۹ آمایشی ماموریت کشوری تهیه بسته های آموزش های مجازی سواد اطلاعاتی جهت دانشجویان و اعضای هیات علمی را به این کلان منطقه واگذار نمود.

وی گفت: این ماموریت کشوری با همکاری  و حضور پررنگ مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه ها و دانشکده های کلان منطقه ۹ آمایشی شامل دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، بیرجند، گناباد، سبزوار، خراسان شمالی، تربت حیدریه و دانشکده های علوم پزشکی نیشابور، اسفراین و تربت جام در چهار فاز تهیه پروپوزال، نیازسنجی، تولید محتوا و تولید فیلم های آموزشی  با موفقیت طبق زمانبندی مشخص شده به انجام رسید.

مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: موضوعات این محصولات آموزشی آشنايي با ابزارها و شاخص هاي علم سنجي، آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی علمی، آشنايي با نرم افزار هاي مديريت منابع علمی، دسترسي به متن کامل منابع اطلاعاتي علمی، توانايي استفاده از نمايه نامه ها و پايگاه هاي اطلاعاتي، آشنايي با موتورهاي جستجو، معرفی پایگاه های ارائه دهنده محتواهای چندرسانه ای پزشکی، نظام ها و شاخص هاي رتبه بندي دانشگاهها، سامانه های نوپا و سایر موارد نیازسنجی شده است.

 وی خاطرنشان کرد: که این اعتقاد همواره وجود داشت که  این ماموریت در تمامی مراحل تهیه پروپوزال، نیازسنجی، تولید محتوا و تولید فیلم های آموزشی به معنای واقعی کلمه با همکاری تمامی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه ۹ آمایشی انجام گیرد تا به یک تجربه موفق کار گروهی آمایشی در کشور بیانجامد.

دکتر رنگرزی تاکید کرد: این پایان راه نیست و روند سریع تغییرات در حوزه منابع علمی می طلبد که این ماموریت تداوم داشته و با توجه به تجربیات بدست آمده و تسلط بیشتری که دانشگاه های کلان منطقه در این خصوص بدست آورده اند و با انگیزه مضاعف در آینده شاهد تولیدات بیشتر و متنوع تری از  این کلان منطقه در حوزه آموزش های سواد اطلاعاتی حتی در عرصه بین المللی خواهیم بود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha