کد خبر: انجام-روزی-100-هزار-تست-کرونا-در-کشور؛-به-ز
۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۱۶

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی، در سفر به کرمانشاه و در حاشیه نهمین آیین پویش ره سلامت و افتتاح 66 پروژه حوزه سلامت در این استان و آغاز گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا در کشور، اظهار کرد: توفیق پیدا کردیم که امروز در خدمت مردم غیور کرمانشاه باشیم و در معیت استاندار پرتلاش، صبور و پرکار استان و رییس محترم دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سالروز زلزله را پاس بداریم و پروژه های بهداشتی و درمانی که در دوران سخت مدیریت کرونا همراه با تحریم های ظالمانه با موفقیت به نتیجه رسیده را به بهره برداری برسانیم.

شکل گیری بیشترین زیرساخت های نظام سلامت در سال جاری

وی افزود: امسال در پویش ره سلامت بیش از  10 هزار تخت بیمارستانی و صدها خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت را افتتاح می کنیم و این اقدامات حاکی از آن است که امسال که سخت ترین سال جمهوری اسلامی ایران بود، بیشترین زیرساخت های نظام سلامت شکل گرفت.

دکتر نمکی بیان کرد: پیرو فرمایش مقام معظم رهبری و پیگیری رییس جمهور محترم، طرح جدید خودمان را برای مدیریت و کنترل کرونا که بر پایه محله محور و خانواده محور بودن است را آغاز می کنیم. استان کرمانشاه یکی از موفق ترین استان ها در اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت بود. طرحی که بنده از سال گذشته تقاضا کردم همکارانم برای خانواده محور کردن نظام سلامت آغاز کنند تا بتوانیم در هر خانواده یک سفیر سلامت (عمدتا بانوان به عنوان محور خانواده) داشته باشیم. در این راستا مشارکت گسترده بانوان را در عرصه نظام سلامت خواهیم داشت و می توان گفت 20 میلیون سفیر سلامت ازبین بانوان این مملکت به عنوان همراهان در نظام سلامت و در درون خانواده خواهیم داشت. این حرکت در استان کرمانشاه آغاز شده است.

انجام روزی 100 هزار تست کرونا در کشور؛ به زودی

وی افزود: ما در زمینه بیماریابی زودرس و اقناع و آموزش همگانی و فاصله گذاری اجتماعی صحیح، پرهیز از رفتارهای نامناسب برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، تعداد تست هایمان را از 25 هزار به روزی 40 هزار تست و با ورود رپید تست ها به روزی 100 هزار تست خواهیم رساند.

وی با اشاره به گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کویید 19 در کشور که شامل محله محور کردن و خانواده محور کردن مدیریت کرونا است، تصریح کرد: این حرکت بزرگ در سطح ملی که امروز از کرمانشاه و به صورت هماهنگ در سراسر کشور با لطف خداوند و با کمک عزیزانمان در سازمان بسیج، هلال احمر و سازمان های مردم نهاد خیرین محلی، به صورت محله محور و خانواده محور آغاز شده، به منظور موفقیت بیشتر در قرنطینه خانگی، قرنطینه در اماکنی به جز خانه ها برای افرادی که بضاعت و ابزار ماندگاری در منزل را ندارند و حمایت هایی که در طول دوره قرنطینه توسط سازمان های حمایتی اتفاق خواهد افتاد و تسهیل امور بیمارستانی ما در کاهش مرگ و میرها، آغاز می شود. امیدواریم در آینده ای نزدیک بتوانیم با سعی و تلاش در کاهش موارد بستری و کاهش مرگ و میر و کاهش موارد شناسایی شده گام برداریم. اگر در روزهای گذشته و در روزهای آینده مواردی از افزایش آمار را گزارش می کنند، نشان از بیماریابی مستمر و فعال ما است. تردیدی نیست که در ماه های آینده کاهش قابل توجهی در خیز بیماری، موارد بستری و مرگ و میر مشاهده خواهیم کرد.

وی با اشاره به مساعدت های وزارت ارتباطات، استانداران، وزارت کشور، بسیج، هلال احمر، سازمانهای مردم نهاد و از همه مهمتر رسانه ها در مسیر مبارزه با کرونا، گفت: یکی از اصلی ترین اقدامات ما در بسیج ملی مبارزه با کرونا اقناع افکار عمومی و افزایش آگاهی همگانی است که در این راستا همه هنرمندان، رسانه ها، اهل قلم و افراد شناخته شده باید با شیوه های ناب هنرمندانه کمک کنند.

وی با بیان اینکه هرچه مردم بیشتر رعایت کنند و فاصله گذاری و پروتکل ها را بیشتر رعایت کنند با کاهش موارد ابتلا همراه خواهد بود، درخصوص تهیه دستگاه اکسیژن ساز، خاطرنشان کرد: به دلیل بار سنگین بیماری و مصرف بالای اکسیژن برای بیماران کرونایی، در مورد تامین دستگاه اکسیژن ساز در ماه های گذشته با مشکلات زیادی روبرو بودیم. چراکه بیماران مبتلا به کرونا در خارج از بخش ای سی یو در دقیقه حدود 12 لیتر و درون بخش ای سی یو 24 تا 32 لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارند و این مصرف بالای اکسیژن با ظرفیت های فعلی کشور همخوانی نداشت. همکارانم در طول این چندماه تلاش کردند و خوشبختانه امروز مشکل کمبود اکسیژن در اکثر استان ها به حداقل رسیده است و معدود جاهایی است که هنوز با مشکل روبرو باشند؛ در هفته آینده و نهایتا دو هفته آینده نقطه ای در کشور نخواهیم داشت که کمبود اکسیژن ساز داشته باشند. اما توصیه اکید ما این است که مردم به تامین تجهیزات و تخت اعتنا نکنند و با این تصور که کمبود اکسیژن ساز و تخت و تجهیزات برطرف شده، رعایت پروتکل ها را پشت گوش نیندازند. مانند این است که ماشین های آتش نشانی به صف شده باشند و مردم بگویند حال که ماشین آتش نشانی حاضر است، خودمان را آتش بزنیم!

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پایان بیان کرد: ما تا آخرین لحظه به هیچ شهروند ایرانی نخواهیم گفت که تخت خالی نداریم؛ محکم ایستادیم و به این تعهدمان وفاداریم. اما از مردم عزیز هم می خواهیم که رعایت حال همکاران ما را بکنند، همکاران ما روز و شب های سختی را می گذراند، گرچه شبانه روز تلاش می کند تا هیچ شهروندی بدون دریافت خدمت بازنگردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha