کد خبر: انتقاد-متخصصان-پوست-از-واگذاری-برخی-اع
۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
انتقاد متخصصان پوست از واگذاری برخی اعمال زیبایی به پزشکان عمومی

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ انجمن متخصصان پوست ایران در بیانیه ای خطاب به وزیر بهداشت خواستار رسیدگی و ساماندهی مداخلات افراد فاقد وجاهت علمی و تخصصی، همچنین جلوگیری از صدور مصوبات مغایر با کوریکولوم آموزشی حوزه تخصصی پوست شد.

این انجمن در بیانیه ای که فرمت الکترونیک آن به امضا اعضا این انجمن رسیده است، خطاب به دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خواستار رسیدگی و ساماندهی مداخلات افراد فاقد وجاهت علمی و تخصصی، همچنین جلوگیری از صدور مصوبات مغایر با کوریکولوم آموزشی حوزه تخصصی پوست شد.

در متن این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفت، آمده است:« متاسفانه از طریق بیانیه منتشر شده در فضای مجازی توسط انجمن پزشکان عمومی مطلع شدیم، بخشنامه ای عجیب و دور از ذهن در جهت واگذاری کلیه اعمال تخصصی رشته پوست به پزشکان عمومی با گذراندن دوره هایی کوتاه مدت، از سوی کمیته ملی صلاحیتهای حرفه ای تهیه و تصویب شده است. بدینوسیله ما جمعی از دستیاران تخصصی  پوست کشور ،متخصصین پوست و اعضای هیئت علمی و بورد تخصصی این رشته مراتب اعتراض شدید خود نسبت به نادیده گرفته شدن حقوق رزیدنتها و متخصصین و علی الخصوص  بیماران نیازمند خدمات تخصصی  این رشته را به شرح ذیل به استحضار می‌رسانیم:

۱-  این موضوع که این مصوبه پیش از حتی ابلاغ رسمی وزارت بهداشت و با بی خبری کامل کل جامعه متخصصین و انجمن متخصصین پوست کشور، توسط انجمن پزشکان عمومی با جزییات کامل بصورت بیانیه اعلام می گردد خود بطور کامل گویای همان دغدغه ای بود که بارها اشاره شده و آن لابی گری جریانی خاص از قدرت و زر و زور برای تسلط بر تخصص های پزشکی و نابودی کامل این رشته ها و خارج نمودن پزشکی از مدار علم و دانش  و تخصص‌ و تجاری سازی و سپردن آن به منفعت طلبان است.به راستی  آیا اولویت های بخش درمان کشور مسایل زیبایی بوده است ؟ چرا این مصوبه درست یک روز قبل از امتحان مهم ارتقای دستیاران پوست با این بیانیه دور از دایره ادب و احترام توسط انجمنی که هیچ ارتباطی با رشته تخصص پوست ندارد منتشر می شود ؟

2-متاسفانه هجوم بی امان به حیطه تخصص پوست که در سالهای اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته و به حدی گسترده شده است که پزشکان عمومی دیگر حتی رغبتی برای ادامه تحصیل و گذراندن دوره تخصص در سایر رشته‌های تخصص پزشکی که بسیار مورد نیاز کشور است، ندارند و تعداد رو به کاهش شرکت کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی در سالهای اخیر و همچنین خالی ماندن ظرفیت برخی رشته‌های مورد نیاز وزارت، خود نشان دهنده بی‌میلی پزشکان عمومی برای اخذ تخصص و فعالیت در سایر حیطه‌های پزشکی است و وزارت محترم بهداشت بدون نیازسنجی واقعی و حل مشکلات معیشتی پزشکان عمومی با مهر تایید بر چنین مصوباتی راه میانبری برای این پزشکان فراهم آورده که بدون کسب علم تخصصی و تبحر کافی کلیه اعمال تخصصی رشته پوست را انجام دهند .

3- در بخشی از بیانیه  انجمن پزشکان عمومی اعلام شده تصمیم اتخاذ شده مطابق شرایط کشورهای اروپایی و آمریکاست. سوال اینجاست آیا نظام آموزشی و درمان این چند کشور خاص که ذی نفعان این مصوبه به آنها استناد کرده اند و سرلوحه و مدینه فاضله خود قرار داده اند با ایران مشابه است؟ آیا دوره پزشکی عمومی و اساسا  تعریف آن  در این کشورها معادل دوره طب عمومی در ایران است ؟ بر چه اساس شورا و کمیسیونی که از آن در بیانیه گفته شده است کشوری مانند آمریکا یا کانادا را که به اذعان مقالات منتشر شده توسط خود همین کشورها که به صراحت عنوان می کنند که در بحث زیبایی دارای “قوانین غرب وحشی” و به نوعی عقب مانده هستند را ملاک تصمیم قرار می دهند؟ آیا مقالات در خصوص میزان آسیب ها در این کشورها و انتقادات فراوان را خوانده اند؟ آیا این کمیسیون و شورا اساسا اطلاع دارد در کانادا و بسیاری ایالات آمریکا ضمن انتقاد از این رویه هم اکنون تلاش برای قانون گذاری در جریان است و صرفا بحث حمایت از این صنعتشان و درآمد بالای دولت از طریق مالیات از شرکتهای تولید کننده محصولات و تجهیزات زیبایی در این کشورها است که سبب ادامه این روند بوده است ؟

برگشت به عقب و تکرار اشتباهات کشورهای تولید کننده و صادر کننده عمده محصولات پوست و زیبایی، برای ایران که در این رابطه عمدتا مصرف کننده است به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. واضح و مبرهن است که بر خلاف رویه مرسوم در کشورهای مذکور ورود به حوزه  زیبایی در ایران نه بر اساس علم و علاقه که صرفا در جهت برطرف سازی نیازهای معیشتی و انتفاع مالی  پزشکان عمومی، پایه گذاری میشود و جالب آنکه در مصوبات اخیر در تنوع پروسیجرهای مجاز حتی از آن کشورها نیز پا را فراتر نهاده ایم و انواع لیزر و کاشت مو را نیز مجاز کرده ایم! حال سوال اینجاست که چرا در تصمیم گیری از مدل های بسیار موفق و گایدلاین های معتبر و بسیار استاندارد در منطقه آسیا و خاورمیانه که مبتنی بر کشورهای دارای جمعیت زیاد و مدلهای مصرف کننده عمده محصولات و تجهیزات پوست و زیبایی هستند استفاده نشده است؟  کشورهایی که آنقدر برای طب عمومی خود ارزش قائل هستند که به هیچ وجه اجازه درگیر شدن آن در بحث اعمال زیبایی را نمی دهند و جالب آنکه سرانه پزشک عمومی بسیار بسیار بهتری نسبت به کشور ما دارند و در زمینه پزشکی و اعمال زیبایی نیز پیشرو هستند.

4- در شرایطی که کشور در تحریم‌های ظالمانه به سر می‌برد و متاسفانه در تامین داروهای اساسی بیماران نیز با مشکل روبرو هستیم، این چه خیانتی به کشور می تواند باشد که با تصویب این تصمیمات نابخردانه حجم بالایی از پزشکان عمومی کار خود را در طب عمومی و خط اول درمان کشور رها نموده و با آموزش های سطحی وارد این حیطه شده و حجم بالایی تبلیغات برای انجام اعمال غیرضروری زیبایی را انجام دهند و در نهایت با ایجاد گرایش بی رویه و نیاز کاذب برای مردم کشورمان به این اعمال، حجم بالایی محصولات و تجهیزات پوست و زیبایی به قیمت خروج گسترده ارز از کشور  توسط همین جریان خاص که امروز به دنبال وضع این قانون است وارد گردد تا موضوع به کام شرکتهای خارجی و به ضرر مردم کشورمان تمام شود.

5-  یکی از اقدامات بسیار مهم وزارت بهداشت و درمان ایجاد رشته‌های تخصصی و آموزش افراد متخصص بر اساس کوریکولوم آموزشی هر رشته و استانداردهای لازم می باشد، آموزش در کشور استانداردسازی شده است یعنی مشخص است بر اساس کدام نیاز سنجی چه تعداد پزشک در هر تخصص گرفته شود ( نیاز سنجی) ، چه کسانی می توانند تخصص بخوانند (پزشکان عمومی که در آزمون تخصص پذیرفته شده و صلاحیت علمی آنها احراز شده است)، چه کسانی آموزشهای این دوره را برگزار کنند (اعضای هیئت علمی که با سالها تحقیق و ارائه مقاله و کار و گزینش صلاحیتشان تایید شده است) و کجا آموزش انجام شود (دانشگاه های علوم پزشکی دارای شرایط استاندارد).

کوریکولوم آموزشی رشته های تخصصی مرتبط با اعمال زیبایی کاملا مشخص است و بند به بند روی آن توسط متخصصین و اعضای هیئت بورد رشته ها با سالیان سال تجربه علمی و عملی کار شده است. لذا تلاش برای دست اندازی و ربودن اعمال تخصصی یک رشته تخصصی با برگزاری دوره های مهارت آموزی،  اقدامی غیرحرفه ای و برخلاف تمامی استانداردهای آموزشی کشور است. اگر اینچنین اقدامی باب گردد تمامی پروسیجرهای سایر تخصص های پزشکی نیز بطور قطع به ترتیب مورد دست اندازی قرار گرفته و توسط تجاری سازان این عرصه و زیاده خواهان بلعیده می شوند.

6-  در رشته پوست عمده مراجعه کنندگان و بیماران به متخصصین این رشته تخصصی از فعالیت در مطب‌ها و کلینیک‌های تخصصی پوست و مو می‌باشد و بحث بستری بیماران و کارانه و... عملا برای متخصصین این رشته وجود ندارد، لذا وقتی  با این حجم گسترده‌، حریم اعمال تخصصی این رشته مورد هجوم سایر پزشکان قرار می گیرد عملا حکم به انحلال و نابودی این رشته داده شده است. هم اکنون نیز متخصصین جوان با اینکه در  وضعیت معیشتی نامناسبی قرار دارند در حال خدمت رسانی به بیماران هستند در حالی که گروهی با مداخله در سلامت مردم در حال ایجاد فقر فرهنگی و ایجاد نیاز کاذب به مسائل زیبایی می باشند. همچنین داشتن مطب و حتی خرید تجهیزات تخصصی برای فارغ التحصیلان این رشته مقرون بصرفه نبوده و ایشان قادر به تامین هزینه های جاری مطب ها نیز نخواهند بود و متخصصین پرورش یافته دانشگاه های ما در این رشته در آینده قادر به رقابت تجاری با سایر پزشکان که این مسیر پر زحمت را طی نکرده اند نخواهند بود مگر آنکه اخلاق حرفه ای و علم را به کنار انداخته و وارد رقابتی تجاری همانند آنچه که طرف مقابل بر آنها تحمیل نموده و هم اکنون نیز در مطب های این مداخله گران مشهود است، بشوند.

7- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است در تمام آئین نامه ها و ابلاغیه های خود از اسناد بالادستی از جمله سیاستهای کلی نظام سلامت کشور ابلاغی مقام معظم رهبری در فروردین ماه 1393 پیروی کند که در آن علاوه بر تاکید بر اولویت پیشگیری بر درمان و ممانعت از تقاضای القایی و نظام سطح بندی و ارجاع (بند 1-2 و بند 5) به تصمیم گیری و اقدام مبتنی بر یافته های متقن و علمی اشاره کرده است (بند 8 ) همچنین میتوان به بند ث ماده 74 قانون برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد که وزارت بهداشت را مکلف نموده که در اجرای" نظام خدمات جامع و همگانی سلامت" با اولویت بهداشت و پیشگیری بر درمان و مبتنی بر مراقبتهای اولیه سلامت ،پزشکان عمومی محترم را  با محوریت نظام ارجاع و پزشک خانواده به کار گیرد. حال با تصویب مصوبه مذکور و روال کار فراقانونی کمیته ملی صلاحیتها و کمیسیونهای معین در می یابیم  که نه تنها توجه به اصول ذکر شده به طور کامل  مغفول مانده بلکه در جهتی مغایر با سیاستهای کلی نظام سلامت کشور ،پزشکان محترم عمومی را به عدول از وظایف اصلی خود و اولویت های نظام سلامت ترغیب نموده که موجب ورود هرچه بیشتر این همکاران به فیلد غیرضروری زیبایی میگردد و ادامه این روند بسیار خطرناک منجر به خالی ماندن اورژانسها و درمانگاهها و مراکز بهداشتی محروم کشور از حضور و خدمات پزشکان عمومی خواهد شد .

8- در این تصمیم آنچه که به هیچ عنوان به آن حتی لحظه ای هم فکر نشده حقوق مردم کشورمان و بیماران نیازمند خدمات تخصصی این رشته بوده است، که تنها در حد منبع تامین مالی شرکتهای خارجی و کمک به معیشت پزشکان مداخله کننده در اعمال تخصصی رشته پوست به آنها نگاه شده است، بیمارانی که روزانه توسط همین جریان مداخله گر آسیب دیده اند و آمار بالای پرونده های آسیب آنان در دستگاه قضایی کشور تکان دهنده و هشدار برای همگان است و امروز همان جریان مداخله گر با لابی گری و استفاده از زور در جهت بسط قانونی این هرج و مرج گسترده در کشور است. سلامتی بیماران این حیطه تخصصی همواره نادیده گرفته شده و حقوق اولیه بیماران به فراموشی سپرده شده است آیا سزاوار است وقتی در کشورهای همسایه این اعمال برای شهروندان توسط متخصص مربوطه انجام می شود و ایمنی و سلامتی بیماران اولویت است در ایران بیماران تنها منبع مالی غیرمتخصصینی باشند که درصدد دور زدن تخصص و زحمت تحصیلات رسمی در این زمینه هستند ؟

در پایان با توجه به موارد فوق الذکر و مشاهده واضح عدم حضور و اطلاع متخصصین این رشته در این تصمیم گیری و رد پای آشکار  نفوذ جریانی منفعت طلب در آن که به وضوح از نحوه اعلام آن نیز بر همگان روشن شده است از حضرتعالی به قید فوریت ضمن دستور لغو و توقف کامل این مصوبه، انجام اقدامات لازم و اتخاذ تصمیمات بازدارنده برای جلوگیری از ادامه این روند در تصمیم گیری ها و حمله به حریم رشته پوست را خواستاریم.

لازم به ذکر است با وجود انواع توهین ها در این مدت و انواع تخلفات و مداخله ها و هجوم رسانه ای به متخصصین پوست و رزیدنتهای این رشته فضای این رشته درست روز قبل از آزمون ارتقا دستیاران با انتشار این خبر ملتهب گردیده است و این فضا به سمت درخواست انصراف دسته جمعی رزیدنتها و اساتید و هیئت بورد این رشته، تعطیلی مطبهای متخصصین پوست کشور و تقاضای انحلال کامل این رشته در ایران در حرکت است و اگر چاره ای فورا اندیشیده نشود و لغو علنی این مصوبه اعلام نگردد عواقب بعدی از هم اکنون مشخص است و مسئولیت هرگونه اقدامات بعدی با مسببین اینگونه تصمیمات است.»/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha