کد خبر: امکان-پیشگیری-از-۸۰-درصد-مرگ-های-زودرس-ن
۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱

به گزارش  گروه استان های  خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در متن پیام دکتر «عبدالرسول همتی» معاون بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز جهانی قلب (۸ مهر ۱۳۹۹- ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰) آمده است:

در سال های اخیر، آمار مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته و بیماری های قلبی عروقی، همچنان نخستین عامل مرگ و ناتوانی در دنیا است، به همین دلیل فدراسیون جهانی قلب با همکاری سازمان بهداشت جهانی، ۲۹ ماه سپتامبر هر سال را به عنوان «روز جهانی قلب» تعیین کرد که در سال جاری مصادف با هشتم مهر است.

این روز را باید برای یادآوری مخاطرات و عوارض بیماری های قلبی عروقی و چگونگی پیشگیری از این بیماری ها و بسیج همگانی برای مبارزه با این بیماری ها به ویژه در بحران کنونی کووید ۱۹ مغتنم شمرد.

این بیماری ها نخستین علت مرگ در استان فارس را نیز به خود اختصاص می دهد و سالانه در افراد ۳۰ تا ۷۰ سال استان موجب نزدیک به ۴۳ مرگ و میر در صد هزار نفر جمعیت می شود.

در حال حاضر، بیماری های قلبی عروقی سبب سالانه مرگ بیش از ۱۷ میلیون و نهصد هزار نفر در دنیا می شوند که پیش بینی شده تا ۱۵ سال آینده این میزان به ۲۳ میلیون نفر در سال برسد.

از ۸۰ درصد مرگ‌ های زودرس ناشی از بیماری‌ های قلبی عروقی با کنترل چهار عامل خطر مهم شامل مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، فعالیت بدنی و مصرف الکل، می توان جلوگیری کرد.

این در حالی است که عوامل خطر قابل اصلاح در گروه سنی بالای ۳۰ سال شامل فشار خون بالا با شیوعی معادل ۲۲ درصد، کلسترول خون بالا با شیوع ۴۰ درصد و همچنین مصرف روزانه سیگار و اضافه وزن به ترتیب با شیوع ۱۰ و ۵۷ درصد در استان فارس، نیاز به مداخله جدی و همه جانبه دارند.

لازم است با افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع، سیاستگذاران و تصمیم گیران برای رسیدن به اهداف پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی استفاده کرد.

از این رو، همه افراد جامعه موظفیم همه تلاش خود را در محافظت از این ارگان مهم بدن در برابر عوامل خطرساز به کار گیریم و در این راستا لازم است یادآوری شود که در بحران کووید ۱۹، بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یکی از مهمترین گروه های پُرخطر در معرض خطر آلودگی با این ویروس و مرگ ناشی از ابتلا به آن هستند، بنابراین توجه به این قشر از بیماران، اهمیت بسیاری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha