کد خبر: امنیت-و-اثربخشی-واکسن-نکته-مهمی-است
۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸
امنیت و اثربخشی واکسن نکته مهمی است

به گزارش فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، دکتر داریوش چیوایی کارشناس مدیریت و اقتصاد سلامت گفت: باید به ریسک‌ها احتمالی واکسن به‌عنوان یک فرآورده دارویی توجه کنیم. تجربه دارویی در خصوص فرآورده‌های دارویی در طول تاریخ داریم و مشکلات بعضی از این فرآورده‌ها مشخص شده است. خیلی از مشکلات فرآورده‌های دارویی مطرح نشده است. برای تهیه‌ی فرآورده‌های دارویی مثل واکسن نیازمند زمان هستیم. این فرآیند از فاز پیش از بالینی شروع می‌شوند و در صورت تائید با قاعده بر روی انسان‌ها آزمایش انجام می‌شود. فاز اول بر روی تعداد کمی از انسان‌ها انجام خواهد شد. در فاز دوم جمعیت بزرگ‌تر می‌شود و نتایج به دقت بررسی می‌شود. در مرحله سوم جمعیت گسترده‌تر می‌شود. در مرحله سوم هم مطالعه ادامه دارد. فعلاً در خصوص واکسن کرونا به فاز سوم ورود نکرده‌ایم. هیچ واکسنی در دنیا تمام این مراحل را پشت سر نگذاشته است. با تأییدیه مرحله اول و دوم امکان تزریق واکسن وجود دارد. تزریق وارد مرحله سوم شود، باید منتظر نتایج در خصوص ایمنی و عوارض باشیم.

چیوایی اظهار داشت: چند پلتفرم در خصوص واکسن کرونا تهیه‌ی شده است که یکی از آن‌ها استفاده از ویروس ضعیف یا کشته‌شده است. پلتفرم دوم استفاده از انتقال‌دهنده است که در این روش ویژگی‌های ویروس بیماری‌زا را به ویروسی که بدن در برابرش ایمنی دارد، وارد می‌کنند. موضوع پر بحث پلتفرم mRNA است که به سلول دستور ژنتیکی می‌دهند. عوارض و اثربخشی این پلتفرم مشخص نیست. افرادی که سابقه آلرژی دارند از دایره مطالعات واکسن خارج‌شده‌اند.

وی افزود: مجوزهای صادر شده برای شرکت‌های واکسن‌سازی معروف دنیا اضطراری است. هنوز هیچ واکسنی مجوز اصلی را اخذ نکرد است. سالی یک و نیم میلیون نفر واکسن آنفولانزا استفاده می‌کنند اما واکسن کرونا متفاوت است و 70 تا 80 میلیون نفر قصد استفاده آن را دارند. در این شرایط اگر تنها یک درصد عارضه نشان دهند، جمعیت زیادی درگیر خواهند شد. اگر تا پایان 2021 واکسن تولید کنیم، کفاف تمام جمعیت دنیا را نخواهد داد.

کارشناس مدیریت و اقتصاد سلامت در ادامه گفت: خیلی از کشورها به واسطه ریسک‌های موجود شروع واکسیناسیون را به تأخیر انداخته‌اند. از 8 میلیارد نفر دنیا تنها 20 میلیون نفر واکسن دریافت کرده‌اند. تا نیمه اول 2021 تنها 7 و نیم میلیارد دز تولید می‌شود که چون دو دوره‌ای است، پاسخگوی نیمی از جمعیت جهان خواهد بود. برای واکسن ابولا از سال 1980 تحقیقات شروع شده و سال 2020 واکسن تولید انبوه شد. واکسن در عین خوبی‌ها مشکلاتی دارد. فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید بر سابقه تاریخی فرآورده‌های دارویی دارد.

چیوایی در خصوص سابقه تاریخی خاطرنشان کرد:  به داروی آرامش‌بخش تالیدومید می‌توان اشاره کرد که در زمانی بچه‌هایی با نقص عضو به واسطه مصرف این دارو متولد شدند. در نتیجه واکسن می‌تواند اثرات سویی داشته باشد که ما نمی‌دانیم چه هست. کنترل بیماری با واکسن مقدور نیست و راه کنترل سیاست‌های بهداشتی قوی است. قرنطینه با سیستم آیتی نکته مهمی است. کندی روند تهیه یک مزیت دارد که عوارض کمتری را تجربه خواهیم کرد.

کارشناس مدیریت و اقتصاد سلامت در پایان گفت: امنیت واکسن نکته مهمی است. کشور ما در سخت‌ترین تحریم‌ها واکسن تولید کرد. چند واکسن در ایران در حال تهیه‌ی است. به واسطه تهدیدات خیلی از پژوهش‌ها در داخل معرفی نمی‌شوند. تصمیم‌گیری یک بحث است و شواهد جز جز بحث دیگری است. بعد بالینی و اقتصادی و تجربه تاریخی نکته مهمی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha