اقتصاد مهم‌ترین پیامد سالخوردگی جمعیت است/کمبود نیروی کار منجر به  افزایش سن بازنشستگی می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، محمدجواد محمدی رئیس کمیته مطالعات سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه یه روز تازه گفت: مهم‌ترین پیامد سالخوردگی جمعیت اقتصاد است. اولین پیامد اقتصادی سالخوردگی جمعیت هم کاهش افراد در سن کار است. زمانی که جامعه‌ای به سمت سالخوردگی پیش می‌رود، جمعیت فعال کم می‌شود. در این وضعیت رشد اقتصادی تأثیر منفی می‌گیرد. افزایش مصرف‌کننده در جامعه نیز منجر به کاهش پس‌انداز می‌شود.

محمدی اظهار داشت: ژاپن سالخورده‌ترین کشور دنیا است و خیلی از کشورها مثل ایران بیش از 33 درصد جمعیتشان سالخورده هستند. در سال 1390 حدود 71 درصد جمعیت ما در سن کار بودند اما در سال 1395 به 70 درصد رسیده است. این روند ادامه دارد و افراد در سن کار کمتر شده‌اند. در وضعیت فعلی صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی ما توان برآوردن کردن نیازهای واقعی جمعیت سالخورده کشور را ندارند. خیلی از افراد در سن کار را از دست داده‌ایم. در سال‌های اخیر مصرف‌کننده از تولیدکننده پیشی گرفته است. در سال 1960 رشد اقتصادی ژاپن 15 درصد بوده و در سال 2020 نزدیک صفر شده است.

وی افزود: زمانی که افراد در سن کار کم شوند و امکان تولید نباشد، دولت‌ها با کاهش درآمدها مواجه خواهند بود. در نتیجه وضعیت اقتصادی مردم متأثر از این شرایط خواهد بود. افزایش تعداد سالمندان هزینه‌های بهداشتی درمانی را بالا می‌برد. هزینه‌های بهداشتی از محل پس‌اندازهای خانواده‌ها تأمین می‌شود.

رئیس کمیته مطالعات سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در سال 1430، 33 درصد جمعیت 90 میلیونی ایران سالخورده خواهند بود. باید نیازهای مصرفی این جمعیت برآورده شود.

محمدی در ادامه خاطر شنان کرد: علت اصلی سالخوردگی جمعیت کاهش باروری و کاهش مرگ‌ومیر است. تنها راهکار افزایش فرزند آوری است تا ساختار متعادل جمعیتی داشته باشیم. کمبود نیروی کار منجر به  افزایش سن بازنشستگی می‌شود. درنتیجه رفاه نیز کاهش می‌یابد.

رئیس کمیته مطالعات سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: طرح جهانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که 20 ماده آن تصویب شده است. این طرح مشوق‌های خوب مثل معافیت مالیاتی، پرداخت وام مسکن، توزیع یارانه و تسهیلات برای ازدواج دارد. امیدواریم همراه با بودجه 1400 این قانون نیز مصوب شود. هم‌اکنون 33 درصد جامعه یا فرزند ندارند یا تک‌فرزند هستند که این افراد در آینده به اجبار باید والدین خود را به خانه سالمندان بسپارند.

گفتنی است «یه روز تازه» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha