کد خبر: اقتدار-با-خشونت-و-نرمی-و-مهربانی-با-ضعف
۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۲
اقتدار با خشونت، نرمی و مهربانی با ضعف نشان دادن متفاوت است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از  اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز همزمان با نخستین روز از هفته نیروی انتظامی در صبحگاه ویژه این نیرو در ستاد فرماندهی ناجا حضور یافت و به تبیین مولفه‌های قدرت برای شکل گیری و ظهور و بروز پلیس مقتدر در حوزه پیش بینی، پیشگیری و برخورد با قانون شکنان پرداخت.

رئیس قوه قضاییه، دین مداری را اولین مؤلفه اقتدار عنوان کرد و گفت: قدرت و توانایی متعلق به خداوند است و آنچه به انسان مومن و دیندار قدرت می‌بخشد، اتصال به ذات مقدس کبریایی است و مومنان و دینداران به اعتبار ارتباطشان با خدا قدرتمندند.

آیت الله رئیسی از مردم و مردم باوری به عنوان دومین مؤلفه اقتدار یاد کرد و افزود: توجه به مردم و مردم داری از مؤلفه های مهم قدرت در جامعه است و آنچه دشمن ما را از هر اقدام و تعرضی بازداشته، پیوند عمیق حاکمیت با ملت و حضور حماسه آفرین مردم در صحنه و خدمتگذاری خالصانه به مردم است.

رئیس قوه قضاییه از روحیه انقلابی‌گری و خطرپذیری به عنوان سومین مؤلفه قدرت یاد کرد و اظهار داشت: نیرویی که با اعتقاد به خدا و خدمت به مردم آماده خطرپذیری است و خود را همه جا سپر قرار می‌دهد تا مردم و امنیت مردم لطمه نبیند، مقتدر است.

آیت الله رئیسی اول ربیع الاول را یادآور جانفشانی امیر‌المومنین علی (ع) در حفاظت از جان پیامبر بزرگ اسلام دانست و گفت: لیله المبیت و اول ربیع نماد ایثار بزرگ و جانفشانی مولای متقیان در حفظ جان نبی است که درس بزرگی برای همه جوانان ماست.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: روحیه انقلابی از مطالبات مستمر فرمانده کل قوا از همه دست‌اندرکاران کشور از جمله قوه قضاییه، مجلس و دولت و نیروهای نظامی و انتظامی و همه بخش‌های کشور است که باید انقلابی بیاندیشند و انقلابی عمل کنند.

رئیس دستگاه قضا در تعریف روحیه انقلابی اظهار داشت: برخورداری از روحیه انقلابی به معنای آن است که هیچ مانعی را برای انجام وظیفه و خدمت و اجرای عدالت و ایجاد رفاه اجتماعی به رسمیت نشناخته و همه موانع را قابل رفع و خود را در برطرف کردن آنها قدرتمند بدانیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به آغاز حرکت توابین برای خونخواهی امام حسین (ع) و شهدای کربلا در روز اول ماه ربیع، به موضوع زمان شناسی نیز اشاره و تأکید کرد: مهمترین تفاوت عاشوراییان و توابین، زمان‌شناسی است که به ما می آموزد در زمان مناسب به فرمان ولی لبیک بگوییم.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا زمان شناسی و اقدام به موقع را برای همه  دست‌اندرکاران حکومت به ویژه نیروهای مسلح و از جمله نیروی انتظامی در پیشگیری و برخورد مناسب با هر پدیده ضروری دانست.

آیت الله رئیسی از رهبری نظام به عنوان دیگر مؤلفه اقتدارآفرین یاد کرد و گفت: مقام معظم رهبری به عنوان عمود خیمه انقلاب، با هدایت‌های بصیرت آفرین و سخنان حکیمانه شان ارکان حاکمیت و جامعه را در مسیر درست و هدفمند قرار می‌دهند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم مهربانی و تدبیر در انجام مأموریت‌های ناجا تأکید کرد و گفت: خشونت با اقتدار تفاوت دارد و پلیس در برخورد با مردم نباید خشونت داشته باشد.

آیت الله رئیسی بر همین اساس پلیس آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را به دلیل رفتارهای خشونت آمیز در برخورد با عدالت‌خواهان و معترضان منفور دانست و گفت که رفتار خشن با توسل به سلاح علیه مردم و صدای معترضان را خفه کردن اقتدار نیست.

آیت الله رئیسی ادامه داد: نرمی و مهربانی هم با ضعف نشان دادن تفاوت دارد و ضعف نشان دادن مذموم و ممنوع است اما برخورد مهربانانه با مردم امری پسندیده و اقتدارآفرین است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه تأکید کرد که قوه قضاییه از پلیس مردمی و مقتدر که با روش های قانونمند در مقابل قانون شکنان و اشرار و قاچاقچیان و تهدید کنندگان روانی و اجتماعی می‌ایستد، قاطعانه حمایت می‌کند.

آیت الله رئیسی قانونمداری را برای حافظان نظم و امنیت نکته مهم و محوری دانست و افزود: مسئولان و حافظان مرزهای کشور و مرزهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی باید با چشمان باز همه تحولات را رصد کنند و در مقابل هرگونه نفوذ، ناهنجاری و قانون شکنی و تعرض به امنیت و حقوق مردم بایستند.

رئیس دستگاه قضا همچنین به نیروهای انتظامی تأکید کرد که مقتدرانه مقابل سارقان سابقه دار، قاچاقچیان و اشرار بایستند و ناامن کنندگان فضای مجازی را شناسایی کنند و خطاب به ضابطین قضایی متذکر شد اقدام آنها برای تصمیم گیری درست قضات و اجرائیات به موقع، آگاهانه و ماهرانه به اجرای عدالت کمک می کند.

آیت الله رئیسی در پایان از زحمات، تلاش‌ها و خطرپذیری و جانفشانی نیروهای انتظامی از مرزها تا مرکز تقدیر و ابراز امیدواری کرد مردم در مواجهه با پلیس تصویری از پلیسی مهربان، مدبر و مقتدر ببینند.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در سخنانی گرامیداشت هفته ناجا را فرصتی مغتنم برای تبیین عملکرد مدافعان نظم و امنیت و تجلیل از مجاهدت های این نیرو دانست.

وی شعار امسال هفته نیروی انتظامی را «با هم برای امنیت و سلامت» عنوان کرد و این شعار را نمایانگر تلاش همکاران خود در کنار مدافعان سلامت برای صیانت از دو نعمت «آسایش و آرامش» و «صحت» دانست.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی با درک شرایط حساس کشور و با اتکال به خدا و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های انسانی و مادی و معنوی در تمام عرصه ها حضور فعال دارد و با اقتدار مقابل قانون‌شکنان و جامعه ستیزان و هنجارشکنان می ایستد.

سردار اشتری به خدمات نیروی انتظامی در کنار مدافعان سلامت در ایام شیوع کرونا اشاره و کنترل تردد و فاصله‌گذاری اجتماعی و مقابله با سوداگران و احتکار کنندگان اقلام بهداشتی را از جمله این خدمات عنوان کرد.

وی با بیان این که افزایش احساس امنیت و برقرار نظم اجتماعی اولویت نیروی انتظامی است، بر تداوم تلاش های پلیس برای دفاع از جان و مال و ناموس مردم در مقابل اراذل و اوباش و مقابله با اشرار تأکید قرار داد.

فرمانده نیروی انتظامی از همراهی و پشتیبانی قوه قضاییه در اجرای طرح موفق برخورد با هنجارشکنان تقدیر کرد و آن را موجب افزایش امنیت و احساس امنیت عمومی و رضایتمندی مردم دانست.

فرمانده نیروی انتظامی تأکید کرد: برخورد قاطع پلیس با اشرار موجب شد ناامن کنندگان به زندگی و کسب و کار مردم پیام اقتدار و قاطعیت نظام در برخورد با ناامنی را دریافت کنند.

سردار اشتری همچنین از برخورد قاطع قوه قضاییه با اخلالگران بازار ارز و قاچاقچیان و مرتکبان جرایم سازمان یافته و مجرمان در فضای مجازی تقدیر کرد و آن را موجب صیانت از حقوق شهروندی و نظم و امنیت کشور دانست.

فرمانده نیروی انتظامی در پایان گفت که این نیرو برای ارتقاء سازمانی نیز حرفه‌ای گرایی و ارتقاء مهارت‌های علمی و تخصصی و صیانت از سلامت نیروی انسانی و تغییر رویکرد از پلیس الکترونیک به پلیس هوشمند با استفاده از فناوری های نوین را مورد توجه و اولویت قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha