کد خبر: افزایش-۹۳-درصدی-تأسیس-املاکی-ها-طی-۱۱-سا
۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۹:۰۰

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، کمال علی پور خنکداری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس  با انتقاد از افزایش قارچ گونه دفاتر مشاوران املاک در کشور به ویژه کلانشهرها، گفت: سود سرشار دلال بازی در بازار مسکن موجب شده که بسیاری از افراد اقدام به تأسیس دفاتر مشاوران املاک می کنند که این مسئله تأثیر به سزایی در تلاطم آفرینی در بازار مسکن دارد.

علی پور خنکداری

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس آمارها در سال 76، حدود 12 هزار دفتر مشاور املاک در کشور فعالیت داشت، اما در سال 97 این میزان به حدود 160 هزار دفتر رسیده است که این نشان دهنده رشد قارچ گونه دفاتر مشاور در کشور است.

دلالی در بازار مسکن صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارد

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی دلالی در بازار مسکن صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارد که این مسئله عامل اصلی افزایش دفاتر مشاوران املاک است، اما سوال پیش می آید که چرا وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه مشاوران املاک برای مدیریت صدور مجوز دفاتر اقدامی صورت نداده اند.

علی پور خنکداری ادامه داد: مجلس در ادوار گذشته مصوبه ای را تصویب کرد که  بر اساس آن سقف فاصله برای صدور تأسیس دفاتر مشاوران املاک برداشته شد، این مسئله دست اتحادیه را برای صدور گسترده و چشمگیر مجوز فعالیت دفاتر باز گذاشت، این در حالی است که مجلس برای افزایش اشتغال زایی و کاهش انحصار در این حوزه اقدام کرد، اما اتحادیه بدون در نظر گرفتن سرانه جمعیتی اقدام به صدور مجوز کرد.

در یک شهر 50 هزار نفری حدود 2 هزار دفتر مشاور املاک فعالیت می کند

وی گفت: به طور مثال در شرایط کنونی در یک شهر 50 هزار نفری حدود 2 هزار دفتر مشاور املاک فعالیت می کند، این امارها نشان دهنده صدور مجوز بدون در نظر گرفتن شاخص های جمعیتی و عوامل مختلف تأثیرگذار در بازار مسکن است.

اتحادیه مشاوران املاک مقصر اصلی رشد چشمگیر املاکی ها در کشور است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: قطعا اتحادیه مشاوران املاک مقصر اصلی رشد چشمگیر املاکی ها در کشور است، زیرا اتحادیه در این حوزه علمی و کارشناسی برخورد نکرده است، بنابراین این بخش باید هرچه سریع تر ساماندهی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha