کد خبر: افزایش-شدت-بیماری-کووید-19-در-افراد-بدون
۲۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۳۴
افزایش شدت بیماری کووید 19 در افراد بدون طحال!

دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به افزایش ابتلای کووید 19 در بیمارانی که طحال آنها به علل مختلف برداشته شده است، اظهار کرد: طحال یکی از سیستم‌های مهم دفاعی بدن است و اگر این عضو برداشته شود سیستم دفاعی بدن دچار نقص می‌شود.

وی افزود: معمولا طحال افراد به خاطر تصادف یا به خاطر بیماری مختلف برداشته ‌می‌شود چراکه این عضو از بدن قابل ترمیم و دوخته شدن نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: فردی که طحال وی برداشته شده باشد می‌تواند استعداد ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی وخیم را داشته باشد به همین دلیل به فردی که طحال ندارد واکسن‌های خاصی برای جلوگیری از انواع بیماری‌ها زده می‌شود.

انواع واکسن‌ها‌ برای افراد بدون طحال

مردانی با بیان اینکه واکسن‌هایی که به بیماران بدون طحال زده می‌شود از انواع عفونت‌ها پیشگیری می‌کند، گفت: واکسن پنوموکوک و واکسن هموفیلوس آنفلوانزا زده می‌شود.

وی تاکید کرد: طحال یک ارگان دفاعی بدن است و در صورتی که انسان طحال نداشته باشد، می‌تواند دچار انواع بیماری‌ها شود. برخی بیماری‌ها هستند که عضو طحال را از بین می‌برند به همین دلیل این بیماران استعداد ابتلا به کووید 19 و دیگر بیماری‌های عفونی را بیشتر از سایر افراد جامعه دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: افرادی که طحال ندارند باید بسیار مراقب باشند که به بیماری‌های عفونی دچار نشوند. اگرچه افرادی که طحال ندارند در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند اما حتما واکسن این افراد باید به موقع زده شود.

مردانی گفت: افرادی که طحال ندارند در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال ابتلای آنها به کووید 19 و فوت آنها بیشتر از سایر افراد جامعه است چراکه طحال مواد دفاعی برای مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها ترشح می‌کند که در صورت نداشتن طحال فرد نمی‌تواند در مقابله با انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها از خود مقاومتی داشته باشد.

وی بیان داشت: اگر فرد به بیماری کووید 19 مبتلا شود شدت بیماری نسبت به افراد عادی بسیار زیاد است.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha