کد خبر: افزایش-دو-برابری-تخت-های-ویژه-در-بیمارس
۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۵۴
افزایش دو برابری تخت های ویژه در بیمارستان ها
 
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سید کامل تقوی ‌نژاد، در نشست خبری که در استودیوسلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام ماه محرم و در عین حال تبریک روز پزشک و تشکر از زحمات مجاهدانه پزشکان، تصریح کرد: با تلاش ‌هایی که همکاران حوزه سلامت برای ارتقای نظام بهداشت و درمان در کشور انجام دادند، موفق شدیم در طول دولت‌ های یازدهم و دوازدهم، حدود ۳۶ هزار تخت را در قالب طرح احداث، تکمیل و توسعه تخت‌ های بیمارستانی و طرح تحول سلامت به بهره‌ برداری برسانیم که از این میزان هتلینگ حدود ۵۸۵ بیمارستان فعال، ارتقا یافته است که سه میلیون متر مربع را شامل می‌ شود. همچنین، بهره‌ برداری از ۷۴۸۰ پروژه بهداشتی با زیربنای یک میلیون و ۱۷۰ هزار متر مربع و بازسازی حدود ۱۷ هزار واحد بهداشتی فرسوده را داشتیم.
بهره برداری از ۱۹۲۱ پروژه بهداشتی و درمانی از هفته دولت تا پایان دولت دوازدهم
وی افزود: خوشبختانه پویشی در دست انجام است که در قالب آن ۱۹۲۱ پروژه از آغاز هفته دولت تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌ برداری خواهد رسید. در این پویش ابتدا در همین هفته ۱۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی به نام ۱۶۴ شهید مدافع سلامت آغاز به کار خواهند کرد. بعد از هفته دولت تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰، که به عنوان سالگرد تثبیت جمهوری اسلامی ایران است، ۱۴۰۰ پروژه در اقصی نقاط کشور به بهره ‌برداری خواهد رسید. در عین حال، بعد از ۱۲ فروردین تا پایان دولت، ۳۵۷ پروژه دیگر به بهره‌ برداری خواهد رسید.
جذب ۱۰هزار نیروی تازه نفس تا پایان خرداد امسال
تقوی ‌نژاد ادامه داد: علاوه ‌بر اقدامات عمرانی و تقویت زیرساخت‌ های حوزه سلامت، یکی دیگر از کارهایی که سعی کردیم انجام دهیم، توجه به همکاران و پرسنل و تقویت نیروی انسانی مورد نیاز مراکز درمانی و بهداشتی کشور بود. بر این اساس، نتیجه آزمونی که در آبان ماه سال گذشته برگزار شد، در اسفند اعلام شد و حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای تازه نفس در رشته‌ های مختلف که ۴۵۰۰ نفر از آنها پرستار بودند، تا پایان خرداد در مراکز مختلف به کار گرفته شدند. علاوه بر این، مجوز به کارگیری ۲۲۸۴ نفر را طی دو هفته گذشته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی ابلاغ کردیم و داوطلبین ثبت نام خود را انجام دادند و در روزهای آتی در آزمونی که به طور مستقیم از طریق دانشگاه ها انجام می‌شود، شرکت می‌ کنند.
وی افزود: در عین حال ۳ هزار نفر از باقی‌ مانده افرادی که در آزمون آبان سال گذشته ثبت نام کردند و نمرات بعدی بعد از قبول شدگان را احراز کردند، با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی هماهنگ کردیم و در آینده نزدیک در خدمت مردم خواهند بود.
اخذ مجوز استخدام ۷ هزار نیروی جدید
معاون توسعه، مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت با بیان اینکه مجوز به کارگیری و استخدام ۷ هزار نفر نیرو را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم، گفت: این افراد طی آزمونی که بعدا اعلام خواهد شد، در خدمت نظام سلامت خواهند بود. قولی را که وزیر بهداشت در دیدار با مقام معظم رهبری به پرستاران دادند، مبنی ‌بر جداسازی کارانه از اضافه کار، محقق شد و از ۲۷.۵ درصد جزء‌ فنی بیمارستان‌ ها، کارانه را از اضافه کار جدا کردیم و از اسفند ماه به دانشگاه‌ ها ابلاغ کردیم.
اقدام برای ترمیم وضعیت حقوق و معیشت پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی
وی افزود: همچنین برای ترمیم وضعیت معیشت و پرداختی به همکاران، ۵۰ درصد به فوق ‌العاده ‌های فصل هشتم قانون نظام هماهنگی نظام پرداخت اضافه شده است که در این زمینه دو اقدام انجام شد؛ اول، بحث ارتقای معیشت همکاران و حقوق آنها بوده است و دوم و نکته اساسی این بود که نیروهایی که در بین بخش‌های مختلف بیمارستان ‌ها و مراکز بهداشتی فعالیت می ‌کنند، نیروهای رسمی، پیمانی، طرحی و شرکتی در دریافت اختلاف داشتند، اما دغدغه همکاران برطرف و حقوق این همکاران به هم نزدیک شد.
امتیاز استخدامی برای کادر بهداشتی و درمانی کرونا
تقوی ‌نژاد افزود: اقدام دیگری که طی روزهای اخیر انجام شد، این بود که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای توسعه مدیریت و سرمایه  انسانی، برای افرادی که طی ماه‌ های گذشته در مواجهه مستقیم با کرونا بودند، امتیازاتی قائل شدیم. به طوری که برای کسانی که در این عرصه فعالیت کردند، به ازای هر ماه فعالیت ۲ امتیاز برای استخدام‌ های آتی انجام شده است. سقف این امتیازات ۲۰ امتیاز خواهد بود و تا ۱۰ ماه افرادی که فعالیت کردند، ۲۰ امتیاز را به خود اختصاص می‌ دهند.
معاون توسعه، مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت ادامه داد: بحث پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران نیز انجام شد. اقدام مهم ما این بود که میزان مطالبات کارانه پرستاران و پزشکان را از ۲۴ ماه به زیر ۱۰ماه کاهش دادیم که هم از نظر تامین اعتبار و هم از نظر هماهنگی با سازمان ‌های بیمه ‌گر و تقویت وضعیت درآمدی بیمارستان ‌ها این اتفاقات افتاد.
افزایش دو برابری تخت های ویژه در بیمارستان ها
تقوی ‌نژاد همچنین گفت: خوشبختانه ۳۷۰ بخش ویژه ایجاد شده که به مردم نوید می ‌دهیم که با این توسعه، تخت ‌های ویژه در کشور دو برابر شد. اگر اتفاقات مهمی را در زمینه کنترل بیماری در بیمارستان‌ ها شاهدیم، بخشی از آنها به آماده بودن زیرساخت ‌ها بازمی ‌گردد. همچنین، ۲۶۲ بلوک زایمانی ایجاد شده است. به نوعی باید گفت کمتر شهری در کشور وجود دارد که بلوک ‌های زایمانی در آنها بازسازی نشده باشد. همچنین، ۱۸۳ کلینیک ویژه را در این مدت به بهره‌ برداری رساندیم تا خدمات سرپایی توسعه یابد. حدود ۱۰۰ طرح اورژانس و ۹۷ مرکز بیماری ‌های خاص و سرطان در کشور راه ‌اندازی شده است.
کاهش نرخ فرسودگی تخت های بیمارستانی
وی تاکید کرد: باید توجه کرد که ۳۶ هزار تختی که توسعه دادیم، بازسازی کردیم و راه اندازی کردیم، یک ‌سوم تخت‌ های موجود در کشور هستند. نکته بسیار مهم این است که علاوه بر توسعه این تخت ‌ها، نرخ فرسودگی را از ۵۷ درصد به ۴۳ درصد کاهش دادیم.
بیمارستان هایی که تا ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسند
تقوی نژاد ادامه داد: در پویش راه سلامت تاکنون ۹۶ بیمارستان به بهره‌ برداری می‌ رسد که حدود ۱۱ هزار ۳۵۵ تخت هستند که حدود یک میلیون و ۲۰۳ هزار مترمربع در قالب توسعه و احداث تخت‌ های درمانی تا پایان سال جاری خواهد بود و بعد از آن هم ۲۳ پروژه با ظرفیت ۲۷۹۸ تخت و ۳۰۰ هزار متر مربع داریم که در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید. از ابتدای سال ۱۳۹۴ با الگوی طراحی و رویکردهای معماری اسلامی توانستیم طرح احداث کلینیک‌ های ویژه را در دستور کار قرار دهیم که حدود ۵۰ پروژه با ۱۲۰ هزار مترمربع تا پایان سال جاری به بهره ‌برداری می ‌رسد و ۲۴ پروژه هم با زیربنای ۶۷۰۰ مترمربع در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌ برداری می‌ رسد. ۱۴۸ تخت نیز در حوزه بلوک‌ های زایمانی تا پایان سال جاری اضافه می‌شود و ۹ پروژه دیگر در این حوزه که شامل ۷۰ تخت هستند، در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می ‌رسد.
۲۰ پروژه برای بیماران خاص و مبتلا به سرطان
وی گفت: در زمینه احداث مراکز خاص و سرطان در کشور ۲۰ پروژه در دستور کار هستند که شامل ۳۶ تخت با زیربنای ۱۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع که تا پایان سال و شش پروژه دیگر با ۴۲ تخت و زیربنای ۴۶۰۰ مترمربع در این حوزه در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می ‌رسد. هدف هم این بوده که تشخیص اولیه، ارجاع بیمار به سطوح بالاتر انجام شود. در حوزه طرح بهسازی و توسعه اورژانس‌های کشور نیز با هدف ارتقای کیفیت، افزایش ظرفیت بخش اورژانس و سایر بخش ها انجام می ‌شود، ۵۸ پروژه را داریم که با ظرفیت ۱۲۸۰ تخت در دستور کار است. تکمیل و بهره برداری ۳۱ پروژه از این پروژه‌ ها در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
تقوی ‌نژاد گفت: خوشبختانه برای تکمیل و توسعه فضاهای بهداشتی و ارتقای سرانه آنها از ۴۴ متر به ۷۵ متر در ۱۰۰۰ نفر جمعیت را برنامه ریزی کردیم. حدود ۹۹۴ پروژه با زیربنای ۳۷۴ هزار مترمربع تا پایان سال جاری و ۵۶۰ پروژه نیز با زیربنای ۳۰۵ هزار مترمربع در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره ‌برداری خواهد رسید.
بیمارستان سازی در نقاط مختلف کشور
وی ادامه داد: نکته دیگر بحث گسترش عدالت در تامین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم در اقصی نقاط کشور است. تعداد بیمارستان‌ هایی که قبل از انقلاب وجود داشته بسیار کم بوده است. اکنون ۹۶ هزار تخت را در سال ۱۳۹۲ داشتیم و ۱۲۶ هزار تخت را هم تا پایان مرداد ماه امسال خواهیم داشت. یکی از دلایل پراکندگی این تخت ‌ها این است که دولت بیمارستان ‌سازی را در نقاط مختلف کشور در دستور کار قرار داده است.
وی ضمن قدردانی از تلاشگران حوزه سلامت، گفت: علاوه بر کسانی که به صورت مستقیم در این حوزه فعالیت می ‌کنند، تلاشگرانی هم در پشت صحنه در زمینه تدارکات، تامین دارو و تجهیزات فعالیت می‌ کنند. بخش عمده شهدای سلامت هم در بخش‌ های اداری و سایر بخش ها فعالیت می‌ کردند. در عین حال یکی از بحث‌های جدی این است که در مواجهه با کرونا با توجه به راهبردهای مختلفی که وجود داشت، ما رعایت فاصله ‌گذاری و استفاده از ماسک و به کارگیری پروتکل‌ های بهداشتی را در دستور کار داشتیم، اما باید بحث آماده‌ سازی و تجهیز بیمارستان‌ ها برای پذیرش بیماران کرونایی و تقویت زیرساخت‌ ها را هم مورد نظر قرار دهیم.
۲۸هزار تخت نقاهتگاهی کرونا
تقوی نژاد افزود: در روزهایی که شاهد کرونا بودیم، ۲۸ هزار تخت با کمک ارتش، سپاه، هلال احمر و سایر نهادها به عنوان تخت ‌های نقاهتگاهی به ظرفیت ‌های ما اضافه شده است. البته با رعایت و همراهی مردم و تلاش شبانه روزی همکارانمان نیاز آنچنانی به استفاده از آنها پیدا نکردیم. نکته اساسی این است که مسئولان بخش سلامت و ستاد کرونا در استان‌ ها خیالشان راحت بود که ظرفیت وجود دارد. ما ۸۰ هزار مرکز را آماده داشتیم تا در صورت افزایش بیماران بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیمارستان ها
وی با بیان اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان را برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌ها برای ۲۸۴ مرکز درمانی با حدود ۷۵۰۰۰ تخت در اختیار دانشگاه‌ ها قرار دادیم، گفت: استفاده بسیار خوبی برای افزایش تخت‌های ویژه که حدود ۲۴۰۰ تخت است، در دستور کار قرار دادیم. مساله مهم دیگر تامین تجهیزات مراکز درمانی بود که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در این زمینه برای ۷۸ پروژه در اختیار قرار گرفت. همچنین حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین وسایل و تجهیزات حفاظت فردی در بیمارستان‌ ها و مراکز بهداشتی اختصاص دهیم که بخشی برای دپو و بخشی هم در اختیار همکاران قرار گرفت.
ابلاغ مجوز تمدید استفاده از نیروهای طرحی
تقوی ‌نژاد تاکید کرد: از ابتدای شیوع کرونا موفق شدیم ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی را اضافه کنیم. از نیمه دوم سال گذشته تاکنون مجوز به کارگیری ۲۲ هزار و ۲۸۴ نیرو را به دانشگاه‌ های علوم پزشکی اعلام کردیم. مجوز برای تمدید نیروهای طرحی هم به دانشگاه‌ ها ابلاغ شده است. انگیزه‌ های مختلف از جمله پاداش‌ هایی در اختیار دانشگاه ‌ها قرار گرفت. برآوردی دقیق از میزان نیروی انسانی مورد نیازمان را نیز به دستگاه‌ های مربوطه اعلام کردیم. ما برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای توسعه بخش‌ های بهداشتی و درمانی به ۴۴ هزار نیروی انسانی جدید نیاز داریم که این موضوع در حال پیگیری است.
دریافت وام ۵۰ میلیون دلاری از بانک جهانی
معاون توسعه، مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت همچنین گفت: موفقیت جمهوری اسلامی در زمینه اخذ وام ۵۰ میلیون دلاری از بانک جهانی نیز اقدام بسیار خوبی بود که از دست اندرکارانی که در این زمینه کمک کردند، تشکر می‌ کنم.
تقوی‌ نژاد با بیان اینکه بر اثر تعطیلی بخش‌ های معمولی در بیمارستان ‌ها، درآمد اختصاصی آنها تا ۷۰ درصد کاهش یافته است، گفت: اگر در دی ماه سال قبل ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد را در یک ماه داشتیم این میزان در اسفند به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. باید از عنایت ویژه مقام معظم رهبری تشکر کنیم که با پرداخت یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی موافقت کردند که ۳۰ درصدش در اختیار ما قرار گرفته و انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی کمک کنند که مابقی اعتبار را دریافت کنیم. زیرا تجهیزات بیمارستان ‌ها را از این محل باید تامین کنیم.
وی ادامه داد: حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز طرح‌ های بیمارستانی که باید تا پایان همین دولت به بهره‌ برداری برسد، از محل همین اعتبارات در نظر گرفته شده است. همچنین برای تامین لوازم مورد نیاز حفاظت فردی، حل مسائل سرمایشی برخی بیمارستان ‌ها در نقاط گرمسیری، به این اعتبارات نیاز داریم. در عین حال با توجه به کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها، اعتبار بیمارستان‌ ها صرف تقویت زیرساخت‌ ها و حقوق پرسنل قراردادی و شرکتی می ‌شود و وقتی درآمد کاهش می ‌یابد، در این زمینه مشکلاتی ایجاد می‌ شود.
اعتبار هدفمندی یارانه ها هنوز به وزارت بهداشت نرسیده است
تقوی‌ نژاد گفت: اعتبارات دیگری هم در قانون پیش‌ بینی شده، از جمله هدفمندی یارانه‌ ها و ارزش افزوده که در ارزش افزوده ۳۰ درصد از اعتباری که باید در چهار ماه در اختیارمان قرار می ‌گرفت، ابلاغ شده است، اما در هدفمندی هنوز اعتباری به وزارت بهداشت ابلاغ نشده است که امیدوارم در ماه ‌های آینده این اعتبار را دریافت کنیم.
وضعیت قراردادهای ۸۹ روزه
تقوی ‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرستاران با قرارداد ۸۹ روزه، گفت: این موضوع یک مجوز ویژه بود که در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به تعداد بیماران و ازدحامی که ایجاد شد، انجام شد. این مجوز مقطعی بود و قرار بود افرادی که داوطلب هستند و حتی بازنشسته ‌ها مراجعه کنند. منتها مشکلی که وجود داشت این بود که برخورد یکسان با این موضوع در دانشگاه‌ ها انجام نشد. به عنوان مثال، در دانشگاهی با این موضوع مواجه شدیم که تعداد این افراد که ۸۹ روزه به کارگیری شدند، حتی از تعداد بیماران کرونایی استان بیشتر شد. بنابراین، این موضوع مدیریت نشد. با رایزنی ‌های انجام شده، تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌ ها تا دو هفته قبل هم مشکل داشتند که یکی از این استان‌ ها گیلان بود. تعداد زیادی از مردم گیلان به ویروس کرونا مبتلا شده بودند. بر همین اساس مجبور شدند این نیروها را به کار بگیرند. از محل اعتبارات در اختیار برای بیماری کرونا، بالاترین اعتبار به استان گیلان پرداخت شد. در شرایطی که ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طور مستقیم از سوی سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه‌ ها داده شد که ۲۰۰ میلیارد تومان از این میزان به گیلان داده شد. عمده این موارد تعیین تکلیف شد و جلسه ‌ای با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان داشتیم و تصمیم ‌هایی اتخاذ شد. تعداد اندکی از این پرستاران تعیین تکلیف نشده بودند که باز هم پیگیری می‌ کنیم.
معاون توسعه، مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: این طرح‌ ها بار مالی خاص خودشان را دارند که در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه هم صحبت شده است. امسال حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی افزایش حقوق بوده است. با توجه به اینکه اعتبارات در سال گذشته تصویب شده و دولت نمی ‌تواند بیش از ۱۱۰ درصد تخصیص به دستگاه ‌ها دهد، باید پیشنهاداتی در این زمینه برای سال آینده تنظیم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha