کد خبر: افزایش-تاب‌آوری-و-مدیریت-مصرف،-رویکرد
۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۵
افزایش تاب‌آوری و مدیریت مصرف، رویکرد اصلی آبفای کشور

"به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)،  حمیدرضا کشفی" در خصوص بازتاب مشکل کمبود و قطعی آب در رسانه‌های کشور اظهار کرد: به‌‌منظور ارتقای خدمات آبرسانی در شرایط تنش و کمبود آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همواره اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده که این اقدامات شامل دو رویکرد اصلی افزایش تاب‌آوری در مقابل تنش‌های آبی و مدیریت مصرف است.

وی افزود: موارد عنوان شده از مهمترین اقدامات لازم در این خصوص است و با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف آب در تابستان ۹۹ از تمامی تاسیسات موجود و حداکثر ظرفیت ممکن در استان‌ها به‌منظور جلوگیری از قطعی آب و عدم جیر‌ه‌بندی استفاده شده و شرایط خدمات‌رسانی این شرکت‌ها طی جلسات متعددی بررسی شد تا مشکلات عدم پایداری به حداقل برسد.

معاون راهبری و نظارت و بهره‌برداری آبفای کشور خاطرنشان کرد: پیشرفت پروژه‌های در دست اجرای شرکت‌های استانی در خصوص کاهش تنش آبی به صورت مستمر طی جلسات مختلف رصد شده و منابع مالی لازم برای پروژه‌های اولویت‌دار استان‌ها از محل ردیف اعتبارات متمرکز ملی پایداری و ارتقای کیفی شهرهای در مواجهه با تنش تامین می‌شود.

به گفته وی، همچنین در خصوص بازسازی و ارتقای کمی و کیفی تاسیسات نیز برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

کشفی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعدادی از این پروژه‌ها در حال اجرا و یا اتمام عملیات اجرایی هستند، به‌منظور تضمین پایداری ارائه خدمات و خروج از تنش، تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز ضروری است تا روند فعالیت‌های مذکور دچار وقفه نشود.

وی با اشاره به مکاتبات متعدد انجام شده در این زمینه، یادآور شد: از جمله این مکاتبات می‌توان به "درخواست برداشت مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در بودجه ۱۴۰۰ در خصوص پایداری و ارتقای کیفی شهرهای مواجه با تنش"، "درخواست ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در خصوص شیوع کرونا"، "مکاتبات لازم جهت جذب اعتبار مناسب در خصوص تقویت آبرسانی مجتمع‌های روستایی از صندوق توسعه ملی" اشاره کرد.

معاون راهبری و نظارت و بهره‌برداری آبفای کشور با اشاره به تلاش‌های انجام شده در زمینه اطلاع رسانی گسترده استانی، گفت: با توجه به پیشنهاد و دستور وزیر نیرو در زمینه اطلاع‌رسانی گسترده استانی با هدف بازتاب خدمات و فعالیت‌های مهم و تاثیرگذار در صنعت آب و فاضلاب کشور به عموم افراد جامعه، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نسبت به تشکیل کارگروه ملی اطلاع‌رسانی و همچنین تعیین سخنگوی آب و فاضلاب اقدام کرده و به صورت هفتگی نسبت به برگزاری جلسات کارگروه مذکور با حضور اعضای کارگروه و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مورد نظر و نشست خبری با اصحاب رسانه اقدام می‌کند.

وی افزود: همواره تلاش شده است تا با توجه به منابع مالی در دسترس نقاط ضعف و تنگناهای خدمات‌رسانی به خصوص در بخش آب شرب در تمامی شرکت‌های استانی شناسایی ‌شده و در ادامه پس از برگزاری جلسات کارشناسی این نقاط ضعف پوشش داده شود.

کشفی با اشاره به موارد خاص پیشنهادی این شرکت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: طبیعتا قطعی و اختلال در خدمات آبرسانی در برخی موارد اجتناب ناپذیر است که از جمله دلایل آن می‌توان به مسائل فنی، قطعی برق، ایجاد شکستگی در خطوط لوله و ... اشاره کرد، اما با این وجود تلاش شده است تا تمامی این موارد نیز در کمترین زمان ممکن رفع شده و با به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم به‌منظور افزایش تاب‌آوری در شرایط تنش‌های آبی مدیریت مصرف است، گفت: در خصوص اقدامات لازم در زمینه مدیریت مصرف، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت‌های تابعه در بخش‌های تدوین استانداردها و قوانین، اجرای راهکارهای فنی و عملی مدیریت مصرف و نیز بخش فرهنگ سازی موارد متعددی را اجرا و پیگیری کرده است که از جمله می‌توان به تصویب قانون بهینه‌سازی مصرف آب شرب شهری و روستایی و تهیه آیین‌نامه اجرایی مرتبط، تدوین استانداردهای مورد نیاز تجهیزات مصرف و تعريف برچسب آب برای تجهیزات آب‌بر اشاره کرد.

معاون راهبری و نظارت و بهره‌برداری شرکت آب‌ و فاضلاب کشور در پایان یادآور شد: تدوین الگوی مصرف آب برای استان‌های مختلف و ابلاغ به شرکت‌های آب و فاضلاب استانی، نصب تجهیزات کاهنده مصرف در اماکن عمومی و اداری، اجرای پروژه‌های بازچرخانی پساب، جداسازی مصارف آبیاری فضای سبز شهرداری با تخصیص فاضلاب تصفیه شده و چاه‌های غیر قابل شرب، ایجاد سامانه و سایت جامع مدیریت مصرف آب کشور و فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف در استان‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha