کد خبر: افزایش-اختلالات-عصبی-در-دوران-کرونا-اف
۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۳۰
افزایش اختلالات عصبی در دوران کرونا/ افراد نسبت به سلامت روانی خود دقت کنند!

دکتر امیرحسین جلالی ندوشنی روانپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به مشکلات عصبی که در بعضی از افراد مبتلا به کووید 19 به وجود می‌آید، اظهار داشت: قاعدتاً بسیاری از مردم بعد از درگیری با بیماری‌های عفونی به مشکلات عصبی دچار می‌شوند.

وی گفت: در دوره‌ای که یک بیماری عفونی همه‌گیر در جامعه وجود دارد در اثر ابتلا به این بیماری و یا حتی بدون ابتلا؛ در اثر زندگی در شرایطی که یک بیماری همه‌گیر عفونی وجود دارد شانس ابتلا به اختلالات اعصاب و روان به طور جدی افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل افراد باید نسبت به سلامت روانی خود دقت نظر به خرج دهند و بیش از زمان‌های ‌دیگر از خود مراقبت داشته باشند.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به طولانی شدن زمان بیماری، افزود: استفاده از دارو هم برای افرادی که مشکلات عصبی آنها طولانی مدت شده بستگی به نوع بیماری دارد و نمی‌توانیم به شکل کلی به آن پاسخ دهیم اما اصولاً در اثر مواجهه با استرس افراد ممکن است دچار علائم روانشناختی موقت شوند.

جلالی ندوشنی بیان داشت: به افرادی که دچار علائم روانشناختی موقت شده‌اند به اصطلاح اختلال انطباقی یا اختلال سازگاری گفته می‌شود و در خیلی از مواقع بعد از برطرف شدن استرس یا عامل ایجاد کننده علائم روان شناختی ممکن است رفع شوند و نیاز به دارو نداشته باشند.

وی ادامه داد: معمولاً حمایت روانی و تجویز داروهای خیلی محدود ممکن است علائم را برطرف کند اما اگر شدت علائم زیاد باشد و برای بیمار رنج زیادی ایجاد کند برای وی دارو تجویز می‌شود اما معمولا علائم بعد از برطرف شدن عامل استرس دست کم بیش از دو هفته ادامه پیدا می‌کند.

این روانپزشک تاکید کرد: اگر استرس باعث اختلال جدی در عملکرد روز‌مره فرد شود و فرد نتواند کار کند و تکالیف خانوادگی و اجتماعی را به جا بیاورد در این صورت باید فکر کنیم که احتمالا یک اختلال روانپزشکی نیازمند درمان دارویی پیش آمده است.

جلالی ندوشنی با اشاره به مصرف برخی داروهای خودسرانه مانند آلپرازولام، كلرديازپوكسايد و ... برای رفع اضطراب، استرس و همچنین بی‌خوای گفت: استفاده از داروهای خودسرانه به خصوص این گروه از داروها بدون تجویز پزشک قاعدتاً  کار مناسبی نیست و می‌‌تواند عوارض و عواقب جدی مانند وابستگی به این داروها را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این داروها ضد اضطراب و استرس هستند و استفاده خودسرانه آنها می‌تواند باعث شود که مشکل اصلی بیمار به خوبی دیده نشود، تصریح کرد: در نتیجه بیمار دقیق معالجه نمی‌شود و عملاً مشکلات اضطرابی فرد مزمن باقی خواهد ماند.

این متخصص مغز و اعصاب بیان داشت: داروهایی که در گروه رفع اضطراب و بی‌خوابی قرار دارند به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند. این گروه از داروها را نمی‌توان خودسرانه مصرف کرد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha