کد خبر: افتتاح-نخستین-بخش-تخصصی-بستری-پای-دیاب
۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، در حاشیه  مراسم 25  امین سالگرد تاسیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران  که با شعار نیم قرن تجربه وربع قرن سابقه امروز 13 بهمن ماه برگزار شد، بهره برداری از  نخستین بخش تخصصی بستری پای دیابتی به صورت مجازی و با حضور دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فن آوری و دکتر کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور رسمی آغاز شد.

دکتر باقر لاریجانی رییس پژوهشگاه افتتاح این بخش شامل 16 تخت بستری و دو تخت ایزوله و تجهیزاتی همچون دستگاه ABI ، HBOT ، پدوگرافی و پاپزکی را  گامی مهم در کاهش موارد قطع عضو قابل اجتناب اندام های تحتانی ناشی از ابتلا به بیماری پای دیابتی خواند.

وی با اعلام اینکه شیوع دیابت در جمعیت بزرگسال ایران ۱۱.۴ درصد است، گفت: از هر چهار بیمار دیابتی، یک نفر دچار زخم پای دیابتی مبتلا می شود که در نتیجه مشکلاتی همچون طول مدت بالای بستری در بیمارستان، قطع اندام تحتانی و مرگ و میر را به دنبال دارد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: پای دیابتی به عنوان یکی از عوارض بیماری دیابت بار سنگینی را بر بیماران و نظام ارائه مراقبت های بهداشتی در دنیا  تحمیل می کند به طوری که هرچند بیش از نیمی از  موارد آمپوتاسیون‌های غیرتروماتیک را اختلالات پای دیابتی تشکیل می‌دهند، اغلب این مشکلات با مراقبت های منظم قابل پیشگیری هستند.

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر کشور، با اعلام اینکه در حال حاضر شیوع دیابت در جمعیت بزرگسال ایران ۱۱.۴ درصد است، گفت: متاسفانه در کشور ما شاخص سال‌های از دست رفته‌ با ناتوانی در اثر ابتلا به عارضه پای دیابتی ۵۸۴۸ سال است.

وی تصریح کرد: با توجه به بار حاصل از دیابت و عوارض آن و نیز محدودیت منابع تامین کننده نیازهای بهداشتی-درمانی جامعه، دیابت یکی از اولویت های بهداشتی-درمانی جهان، به ویژه در کشور ما بوده و اتخاذ اقداماتی مؤثر جهت پیشگیری و درمان دیابت به منظور کاهش این بیماری و عوارض آن ضروری می باشد.

رییس پژوهشگاه با اعلام این خبر که پدیرش بیماران دچار عارضه پای دیابتی در این بخش تخصصی از همین هفته آغاز شده است ابراز امیدواری کرد که با بهره گیری از متخصصین چند رشته ای و راهنماهای بومی سازی شده  در این پژوهشگاه بتوان مدلی را برای ارائه خدمت به این بیماران در سطح کشور معرفی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha