کد خبر: اعمال-رتبه‌بندی-با-در-نظرگرفتن-صلاحیت
۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵
به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، علی الهیار ترکمن در برنامه شامگاه گذشته پرسشگر با اشاره به اینکه رتبه بندی ‌یکی از اصلی‌ترین فرایندها در نظام مدیریت منابع انسانی است گفت: نظام‌های شغلی یا شغل محورند یا شاغل محور. وزارت ‌آموزش و پرورش شغل محوراست و طبق آن کسانی به این حیطه ورود می‌کنند که مجهز به صلاحیت‌های تعیین شده باشند و ‌خود را ارتقا دهند تا بتوانند کیفیت را رقم بزنند.‌ وی افزود: دو دسته صلاحیت بدو ورود به حرفه و دوم حین خدمت و ارتقای مستمر فرایندها داریم که یا برنامه ریزی شده یا ‌خودانگیخته یا از طریق ترکیبی از این دو اتفاق بیفتد.‌ معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش، دستگاهی گسترده است و برنامه ‌ریزی به تنهایی در جایگاه خود کافی نیست و باید انگیزه‌های درونی نیز ایجاد کنیم، به هفت کاربرد رتبه بندی حرفه ای اشاره ‌کرد و گفت: نقطه آغاز رتبه بندی مجهز شدن به این توانایی‌ها و نقطه پایانی آن ارتقای کیفیت است.‌‎ الهیار ترکمن ادامه داد: نباید به این قائل باشیم که رتبه بندی می‌کنیم تا حقوق افزایش یابد و پول توزیع می‌کنیم. مگر مجاز هستیم به توزیع پول؟ هرچیزی سازوکارهای قانونی خود را دارد.‌‎ الهیار ترکمن درباره تقسیم بندی‌های رتبه بندی در دوره‌های قبلی به استاد معلم، مربی معلم و… گفت: اینها واژه هستند و به نگاه‌های قبلی به رتبه بندی برمی گردد که تمایل داشتند خود را شبیه سیستم آموزش عالی و دانشگاه کنند. متاسفانه آموزش عالی ‌زدگی در آموزش و پرورش هم دیده می‌شود. ما بر اساس صلاحیت‌های موجود و پایه‌های اصلی دنبال این هستیم بگوییم هر فرد ‌بر اساس شروع خدمت در یک جایگاه قرار می‌گیرد. از رتبه یک تا ۵ در نظر گرفته شده و مشخص است و هرکدام از معلمان با ‌کسب صلاحیت‌ها در این رتبه‌ها حرکت می‌کنند.‌‎ وی به ابلاغ رتبه بندی در ۱۷ آذر امسال اشاره کرد و گفت: رتبه بندی مبتنی بر سه صلاحیت معلمی است که شامل صلاحیت ‌عمومی، تخصصی و حرفه ای می‌شود.‌‎ الهیار ترکمن ادامه داد: فرایند سنجش صلاحیت‌ها در آیین نامه کاملاً مشخص است. و نتیجه سنجش‌ها منجر به صدور گواهینامه حرفه ‌معلمی می‌شود. صلاحیت عمومی که برای ورود به حرفه معلمی نیاز است، حین استخدام بررسی شده و همه کسانی که استخدام ‌هستند واجد این صلاحیت اند.‌‎ الهیار افزود: صلاحیت تخصصی نیز صلاحیت‌هایی هستند که تخصص حرفه معلمی را ایجاد کرده و به رشته دانشگاهی و ‌مرتبط بودن آن با حوزه تدریس معلم برمی گردد. البته وزن مرتبط بودن رشته با حوزه تدریس، بیشتر از وزن مدرک است.‌‎ وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته حدود ۳۰ درصد نیروهای جذب شده در وزارت آموزش و پرورش با روش غیرعلمی و ‌غیررقابتی وارد شده اند گفت: در دوره ابتدایی معلمان با ۷۰۰ عنوان رشته در ابتدایی تدریس می‌کنند ولی ۴ تا ۵ رشته تخصصی ‌دوره ابتدایی است. ‌‎ معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: صلاحیت حرفه‌ای نیز فرد را در نحوه تدریس موثر و ‌مفید مورد سنجش قرار می‌دهد. مانند آشنایی و به کارگیری روش و فنون تدریس، نمرات ارزیابی عملکرد، دوره‌های ضمن خدمت ‌و….‌‎ الهیار ترکمن با اشاره به اینکه مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل یعنی هفت گروه معروف، مشمول رتبه بندی می‌شوند گفت: در ‌سال ۹۴ یکبار معلمان را در طبقاتی قرار داده بودیم برای آنکه به هم نخورد فرایند تطبیق و ارتقا را در زمان تدوین آیین نامه ‌پیش بینی کردیم. برای رتبه‌های مقدماتی کاری انجام نداده بودیم و باید برای سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای آنها آزمون‌های ‌آنلاینی برگزار کنیم. این آزمون‌ها اصلاً کنکور و امتحان سنتی و کلاسیک نیست. جواب به سوالات آنلاین حتی از طرق مختلف ‌چون اپلیکیشن‌های موبایل مدنظر است که بتواند صلاحیت حرفه ای شان را بسنجد.‌ وی با بیان اینکه در آیین نامه برای هرکدام از رتبه‌ها ملاک‌هایی قید شده است، درباره نقطه ایده آل طرح رتبه بندی گفت: ایده ‌آل این‌است که شخصی که تدریس می‌کند عملکرد موثرتری بروز دهد.‌‎

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha