کد خبر: اعلام-گروه-های-هدف-برای-دریافت-واکسن-آن
۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۹:۰۹

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر حمیدرضا رحیمی اظهار کرد: یک خبر نادرست در فضای مجازی در خصوص تأثیر استفاده از واکسن آنفولانزا در مسیر پیشگیری از ابتلای به ویروس کرونا منتشر شده که شایعه‌ای بیش نیست و یک تصور اشتباه بوده و نباید برای مردم باورپذیر باشد.

وی افزود: کووید 19 یک ویروس از خانواده کرونا بوده و آنفولانزا یک خانواده دیگر ویروسی است، ممکن است که علائم مشابهی میان این دو ویروس باشد، اما واکسیناسیون علیه آنفولانزا تأثیری در مبتلاشدن یا عدم ابتلا به ویروس کرونا ندارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه استفاده از واکسن آنفولانزا موجب ایمنی 100 درصدی نمی‌شود و خودمان باید مراقبت‌ها و پیشگیری‌های لازم را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: کسانی که واکسن آنفولانزا تزریق می‌کنند تا 60 درصد از ابتلای به این بیماری در فصل‌های سرد سال به‌دور خواهند بود، هرچند که استفاده از این واکسن برای عموم مردم الزامی نیست.

دکتر رحیمی تصریح کرد: تزریق واکسن آنفولانزای فصلی ویژه افراد در سنین یک تا 5 سال و افراد بالای 65 سال و همچنین بیماران خاص و گروه‌های پرخطر بوده که شامل زنان باردار، پیوندی‌ها، سرطانی‌ها، تالاسمی‌ها، کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی به‌ویژه افراد در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ و دیگر بیمارانی که در لیست وزارت بهداشت ذکر شده ، می باشد و شامل حال تمامی افراد جامعه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه توزیع واکسن‌های آنفولانزا در دانشگاه‌های علوم پزشکی آغازشده است، تأکید کرد: در سال گذشته 11 هزار واکسن آنفولانزا در مراکز بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به گروه‌های هدف تزریق شد و امسال این تعداد به 97 هزار عدد رسیده که به نسبت سال قبل حدود 9 برابر افزایش داشته است.

دکتر رحیمی اضافه کرد: در گام نخست 37 هزار واکسن آنفولانزا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته و 60 هزارتای باقی مانده هم به‌زودی دریافت می‌شود.

دبیر قرارگاه مرکزی دانشگاهی مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با افرادی که پرونده سلامت الکترونیک خود را تکمیل کرده‌اند و جزو گروه‌های هدف در تزریق واکسن آنفولانزا هستند از سوی رابطان مراکز بهداشت تماس گرفته می‌شود تا در زمان معین شده جهت تزریق واکسن به مرکز بهداشت نزدیک محل سکونت شان مراجعه کنند.

وی با تأکید بر اینکه برای زدن واکسن نیازی به گرفتن نوبت حضوری و اینترنتی و پرداخت وجه نیست، بیان کرد: خواسته ما از مردم این است که به جهت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و عدم تجمع در مراکز بهداشتی که به‌صورت مستقیم به این مراکز مراجعه نکنند و منتظر تماس رابطان مراکز بهداشت باشند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیماری آنفولانزا دارای 3 تیپ A،B  و C است و مجموعه‌ای از ویروس‌های عامل این بیماری شناخته شده‌اند که گونه‌های آن هر سال در حال تغییر است، اما عمده بیماری آنفلوآنزای انسانی از نوع و تیپ A است که در سال گذشته گونه 1 H۱N بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha