کد خبر: اظهار-تاسف-از-خراب-شدن-تدریجی-باقیماند
۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۳۳
اظهار تاسف از خراب شدن تدریجی باقیمانده حصار 400 ساله طهماسبی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت و به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ احمد مسجدجامعی در دویست و هفتاد و هشتمین جلسه شورا  با بیان این که از وقتی دور قصبه تهران حصار طهماسبی را کشیدند، تهران تبدیل به شهر شد گفـت: ویژگی این حصار که بیش از 400 سال و نزدیک به 500 سال پیش ساخته شده است و در هیچ دیوار شهری نیست این است که در زمان ساخت آن، 114 برج و بارو نیز برایش ساختند، و در هر برج و بارو یک سوره قرآن گذاشتند.

ساخت 114 برج و بارو به نیت 114 سوره قرآن

عضو شورای شهر تهران در ادامه به مقایسه دو دیوار طهماسبی و دیوار برلین پرداخت و اظهار داشت: در زمان اتحاد دو برلین در آنجا حضور داشتم و از این رو دیوار طهماسبی را با دیوار برلین مقایسه می‌کنم. دیوار برلین را گرچه بیش ازچند ده سال از عمر آن نگذشته به عنوان یک مقطع تاریخی حفظ کرده‌اند و بخشی از دیوار را که ناچار به تخریب شدند در بسته‌هایی قرار داده و با مبالغ بالا فروختند و امروزه به عنوان هدیه دست به دست می‌شود.

وی به بیان ویژگی های حصار تهران اشاره کرد و گفت: حصار تهران که نزدیک به 500 سال قدمت دارد و از این بابت که به نیت 114 سوره قرآن،  114 برج و بارو در آن کار گذاشته اند، هیچ دیوار کشی مشابهی هم ندارد، متاسفانه در حصارکشی ناصری کم کم از بین رفت و از همه این دیوارها فقط در ضلع جنوب غربی بازار تهران یک قسمتی باقیمانده است که ما در تهرانگردی از آنجا بازدید داشتیم و با هر منطقی به آن نگاه کنید، لزوم حفظ آن را می بینید.

مسجدجامعی یادآور شد: در یکی از تهرانگردی‌ها که با آقای مهندس افشانی شهردار پیشین رفته بودم ایشان را برای بازدید از این قطعه بردم و به تاٌکید موٌکد  از شهردار منطقه و دیگران خواستند این دیوار را حفظ کنند اما باید گفت در این دوره این دیوار در حال خراب شدن است و این جای تاسف دارد. به نظرم حفظ دیواری که چهارصد سال حفظ شده از بسیاری از پروژه‌های نمایشی ما مهم‌تر است به دلیل اینکه این دیوار هویت شهری ماست. از طرف دیگر مبعث پیامبر(ص) نزدیک و سال 1399 در حال پایان است. لازم است در سال پایان شورای پنجم و سال  1400 این دیوار را حفظ کنیم.

عضو شورای شهر با بیان این که علت بی‌توجهی به وضعیت این دیورا را درک نمی‌کنم گفت: قطر این دیوار زیاد است. ما باید مصالح، ارتفاع، پایه‌ها و چیزهایی را که در آن به کار رفته است بررسی کنیم. تنها نمونه باقیمانده در حال از بین رفتن است و این تخصص و رشته آقای دکتر حناچی است. اگر در زمان مدیریت دیگران این دیوار آسیب می‌دید به این اندازه دلخور نمی‌شدیم. در باره حفظ این دیوار به جد تذکر می‌دهم حتی الان که تذکر می‌دهیم معاون ذی‌ربط در حال صحبت کردن با این وآن است ولی دست کم این تذکرات من برای ثبت در حافظه تاریخ خوب است.

وی ضمن بیان این نکته که در مورد حفظ این دیوار من تاکید و اصرار دارم گفت: این دیوار میراث شهر تهران و به نوعی میراث معنوی ماست، اگر مبنا نظام اداری هم باشد، دستور صریح آقای مهندس افشانی است و چه فرقی بین آقای مهندس افشانی و آقای دکتر حناچی است. از آقای اعطاء و آقا ی سالاری و خانم نژاد بهرام که در کمیسیون معماری هستند خواهشمندم پیگیری نمایند.

مسجدجامعی در ادامه پیشنهاد خود را برای حفظ این دیوار بیان داشت و گفت: جادارد برای سال آینده مطالعاتی در باره حصار نخستین تهران که به آن جنبه شهریت داد انجام شود. در دوره‌های قبل هم مطرح کردم که حدودی برای آن مشخص شود و بگوییم فضایی که در آن برج و بارو ساخته بودند کجا واقع است، در همه جای دنیا اینها را حفظ می‌کنند آیا اینها از جاهایی نیست که در ویترین بگذاریم؟ متاسفانه انگار ملاک ما برای ویترین های شهر، چیزهای دیگری مثل دوچرخه است.

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: خواهشمندم به میراث هویتی شهر تهران، میراث تاریخی شهر تهران، میراث معماری شهر تهران و میراث آئینی شهر تهران توجه و آن را حفظ کنیم و اجازه ندهیم بیش از این باقیمانده این دیوار و بخشی از دروازه محمدیه از بین برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha