کد خبر: اظهارات-عجیبی-درباره-نهاد-ریاست‌جمه
۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۱۰
اظهارات عجیبی درباره نهاد ریاست‌جمهوری در حال پخش شدن است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی درباره آخرین روند مذاکرات هسته‌ای و توافق احتمالی با طرف‌های برجام گفت: از نظر ما تاکنون هرآنچه باید در میز مذاکرات مورد گفت‌وگو قرار بگیرد به بحث میان طرفین گذاشته شده است. دیدگاه ما برای همه طرف‌ها کاملاً روشن است و ما بر این دیدگاه‌ها تأکید داریم.

وی افزود: گفت‌وگوها به جایی رسیده است که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را اتخاذ کنند. ما تصمیمات خود را اتخاذ و اعلام کرد‌ ‌ایم و منتظر هستیم طرف‌های مقابل به شمول ایالات متحده آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اعلام کنند تا بتوانیم بر اساس آن در دوره بعدی مذاکرات، روشن‌تر صحبت کنیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: درباره رفع تحریم‌ها در بخش‌های اصلی اقتصاد ایران مانند انرژی، مالی، بانکی، بیمه و غیره اتفاق نظر وجود دارد، با این حال اگر در مورد همه موضوعات در دستور کار مذاکرات، توافق حاصل نشود عملاً توافقی شکل نگرفته است و اگر در همه موارد توافق شکل بگیرد می‌توانیم از یک توافق شکل‌گرفته صحبت کنیم.

ربیعی با تأکید بر اینکه هر توافقی الزاماً دربرگیرنده رفع تحریم‌های ظالمانه در حوزه اقتصاد علیه ایران خواهد بود، گفت: بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه که اگر رفع تحریم‌ها امکان‌پذیر باشد حتی یک روز نباید تعلل کرد، دولت خود را متعهد می‌داند صرف‌نظر از حاشیه‌ها مذاکرات را با عزم کامل ادامه دهد و مصمم هستیم رفع تحریم‌ها را در اولین فرصت محقق کنیم، اما عجله‌ای هم نداریم در طول زمان باقی‌مانده از تصدی دولت بخواهیم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، از حقوق خود صرف‌نظر کنیم.

وی اضافه کرد: در صورتی که نتوانیم تا پایان دولت آنچه مدنظر ماست به تحقق برسیم بنابر تشخیص تصمیم‌گیرندگان عالی نظام دولت سیزدهم این قضیه را به‌عهده خواهد گرفت. همه اینها به سیاست نظام و آنچه در مذاکرات پیش می‌رود منوط است و این‌که نظرات ما تأمین شود یک لحظه هم تعلل نخواهد شد اما اگر دیدگاه‌ها تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد.

ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره مباحث مطرح‌شده درخصوص کشتی حامل سوخت ایران به لبنان گفت: روابط ایران و لبنان به‌عنوان دو کشور برادر و دوست روشن است و علاقه دو کشور بر اساس روابط دوجانبه بنا شده است و ادامه خواهد پیدا کرد. ما همیشه روابط تجاری رو به پیشرفتی با ملت لبنان داشته‌ایم و مصمم به تقویت این روابط در همه ابعاد هستیم که به شکوفایی و امنیت دو ملت کمک خواهد کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: همه از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در تأمین انرژی آگاه هستند و ایجاد بازارهای جدید همواره مورد توجه ما بوده است و لبنان می‌تواند بازارهای جدیدی برای ما ایجاد کند، لذا هرگاه درخواست اقتصادی مشابهی برای ما شکل بگیرد آن را با جدیت بررسی خواهیم کرد.

ربیعی در ادامه با رد این ادعا که تعامل خوبی بین دولت و دستگاه‌های نظارتی وجود ندارد، گفت: دولت اقدامی خارج از چارچوب قانونی انجام نداده است و از ابتدای این دولت تعامل بسیار خوبی بین دولت و دستگاه‌های نظارتی وجود داشته است. از هرگونه شفافیتی استقبال می‌کنیم و پیشگام شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات بوده‌ایم.

وی افزود: متأسفانه عده‌ای بر اساس سیاست خود این موضوعات اتهامی را رها نمی‌کنند که امیدواریم قوه قضائیه به‌سرعت درخواست مطالبه اسناد و مدارک را بکند و برای روشنگری افکار عمومی این اسناد را منتشر کند. البته از هرگونه تصمیم مجلس برای بررسی صادقانه، منصفانه و به‌دور از سیاست‌زدگی استقبال کرده و می‌کنیم اما نمی‌توانم نگویم کاش به‌جای اینکه وقت خود را صرف اموری کنند که ده‌ها دستگاه نظارتی و اطلاعاتی برای آن رصد دارند و نظارت می‌کنند، یک سری لوایحی را که دولت به مجلس ارسال کرده است، مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: با پیگیری معاونت حقوقی دولت مشخص شد 10 لایحه مورد نیاز برای زندگی روزمره مردم اعلام وصول نشده است پس به‌نفع کشور است که این لوایح در دستور کار مجلس قرار بگیرد. لایحه ارتقاء نظام سلامت اداری، لایحه مدیریت تعارض منافع، لایحه تجارت لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین تروریسم، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی و درخواست حذف چهار صفر، لایحه شفافیت، لایحه شوراهای حل اختلاف از جمله لوایح معطل‌مانده‌ای است که برای زندگی روزمره مردم واجب‌تر هستند.

ربیعی گفت: اخیراً اظهارات عجیبی درباره نهاد ریاست‌جمهوری در حال پخش شدن است که بیشتر شبیه داستان‌سرایی آن هم از نوع تخیلی است، حیف است که بگویم ژول ورنی است.  برداشت‌های فضایی بی‌ربط به هم که نمی‌دانم در پاسخ به این قصه‌پردازی‌ها چه می‌توان گفت جز این که به گویندگان و سازندگان آن بگویم "دست‌کم از خدا بترسید و آن‌قدر مسائل را پیچیده درست نکنید". این از آنجا سند برده و آن می‌خواهد توطئه کند و مواردی از این قبیل که فکر می‌کنیم اینها استفاده کوتاه‌مدت دارد در حالی که همه اینها ذره ذره بر روح و روان جامعه اثر می‌گذارد و فکر نکنیم با بیان این مطالب 100 نفر هورا می‌کشند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اگر مطالب درست، شفاف و برای سالم‌سازی هست، حتماً بیان شود و این به اصلاح جامعه کمک می‌کند اما وقتی خودمان می‌دانیم اینها قصه‌پردازی است و افکار عمومی را به‌سمتی می‌برد که قضاوت نسبت به همه کشور را شکل می‌دهد به‌مصلحت عمومی نیست و اگرچه بیان این موضوع، ربطی به سؤال نداشت اما چون جای دیگر خوانده بودم مطرح کردم.

سخنگوی دولت درباره طرح مباحثی مبنی بر رایزنی و فشار برخی دولتمردان دوازدهم برای حضور در دولت سیزدهم اظهار داشت: عباراتی مانند فشار کاملاً درست است و از سال‌های گذشته همراه با تحریم وارد شده است و اما در پاسخ صریح به سؤال شما باید بگویم نه، اینها همه اتهامات ناصحیح است که در این هشت سال گذشته به دولت وارد شده است آنچه به عهده دولت بوده ساماندهی مقاومت در برابر فشار حداکثری آمریکا بود به‌موازات فشار ناامیدکننده برخی رسانه‌ها و تریبون‌ها حالت مضاعف به خود گرفت و رنج و مشقت شهروندان را بیشتر کرد و همه فشارها به دولت می‌آمد که خوشبختانه دولت بر آن مقاومت کرد و آمریکا را به آنجا رساند که بر شکست فشار حداکثری اقرار کند.

وی ادامه داد: آنچه از واژه فشار بر دولت ما شکل گرفته، تحمل آن سکوت بوده است البته بسیار طبیعی است چنانچه رئیس جمهور منتخب تشخیص دهد هر کس را برای همکاری و هر مسئولی را نظر داشته باشد، اعلام می‌کند و آن فرد هم مخیر به تصمیم‌گیری است و این با برداشت شما کاملاً متفاوت است. البته اگر دولت طرف مشورت در این رایزنی‌ها قرار بگیرد، دلسوزانه و بی‌طرفانه نظرات خود را خواهد گفت اما این را که دولت افرادی را به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد کرده باشد تکذیب می‌کنم.

ربیعی تصریح کرد:  میان رئیس جمهور و رئیس جمهور منتخب تا جایی که من اطلاع دارم درباره کابینه دولت سیزدهم اصلاً صحبتی نشده است و هرآنچه است انتقال تجارب و در اختیار قرار دادن فهم اداره کشور است و امیدواریم در این هفته‌های پایانی طرح این‌گونه مباحث باعث نشود روند بسیار خوبی که از انتقال تجارب شکل گرفته است و اعتقاد داریم انتقال قدرت مانند دست به دست دادن مشعل است و دولت‌های بعد باید بر فراز مسیرهای طی‌شده ادامه دهند و نواقص را برطرف کنند و بگذاریم این سنت حسنه‌ای که با رفتن رئیس جمهور به دفتر رئیس جمهور منتخب و ملاقات‌های بعدی، انجام شده است و تلاش صادقانه برای انتقال تجارب، رویه‌ای میمون و مبارک برای دولت‌های بعدی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha