کد خبر: اصلاح-سبک-زندگی،-از-بروز-بیماری-قلبی-جل
۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
اصلاح سبک زندگی، از بروز بیماری قلبی جلوگیری می‌کند

دکتر سید علی جمالیان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ با اشاره به اینکه نوع تغذیه با بروز بیماری های قلبی در ارتباط است، اظهار کرد: غذاهای پرچرب، فست فودها، سرخ کردنی ها، نمک و چربی زیاد، همگی باعث می‌شوند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم گرفتگی عروق قلبی اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به این سوال که بیماران قلبی چه تغذیه‌ای باید داشته باشند، افزود: یک رژیم کم چرب و کم نمک برای اکثر بیماران حتی برای افراد بالای ۴۵ سال و همه افراد توصیه می‌شود تا جایی که می توانند رژیم کم چربی و کم‌نمک را داشته باشند اما اینکه ما مجبور شویم به برخی به دلیل بیماری رژیم سخت تر بدهیم، جای خود را دارد.

جمالیان اضافه کرد: یک رژیم کم چرب و کم نمک همراه با دوری از دخانیات و آلاینده ها و استرس و در عین حال داشتن ورزش، برای افرادی که دچار بیماری قلبی هستند بسیار کمک کننده خواهد بود.

این فوق تخصص قلب و عروق در پاسخ به این سوال که باید چه الزاماتی برای داشتن قلب سالم نیاز است، تصریح کرد: اول اینکه افراد باید ورزش و تغذیه مناسبی داشته باشند، از استرس به دور بمانند، اگر بیماری های خطرساز دارند باید آنها را کنترل و اگر ندارد باید از پیدایش آن جلوگیری کنند. بیماری‌های شایع بالا بودن قند، چربی و فشار خون و همچنین چاقی و استرس است که از عوامل و خطرات جدی برای بروز بیماری قلبی هستند که اگر افراد اگر اینها را دارند باید رعایت کنند و اگر هم ندارند باید رعایت کنند که نگیرند.

وی درباره درد سمت راست قفسه سینه هم اظهار کرد: قطعا این موارد هم می تواند مربوط به بیماری قلبی باشد، خیلی از دردهایی که در قفسه سینه از قسمت تحتانی تا قسمت نای می تواند مربوط به بیماری های قلبی باشد ولی شیوع کمتری دارد و معمولا دردهای قلبی در قسمت چپ قفسه سینه، روی قلب، جناغ سینه با انتشار در کتف چپ اتفاق می‌افتد ولی خیلی از اینها هم برعکس ممکن است در کتف راست باشد.

جمالیان افزود: خیلی از افراد با درد کتف یا دست راست مراجعه می کنند ولی شیوع آن در این ناحیه ممکن است کمتر باشد و قطعا مردم دردهایی که در قفسه سینه وجود دارد را باید جدی تر بگیرند.

این فوق تخصص قلب و عروق به مردم توصیه کرد: افراد باید تا جایی که می توانند سبک زندگی را جدی بگیرند و زندگی سالم، روزانه حداقل پیاده روی سبک در حد راه رفتن نیمه تند یا ورزش سبک را داشته باشد و از خوردن غذاهای چرب و پرنمک و فست‌فودها خودداری کنند، از چاقی مفرط و زندگی نشستنی و پشت میزنشینی حضر کنند. بیماری‌های اصلی فشار خون، چربی خون و قند خون بالا را کنترل کنند تا دچار عوارض آن نشوند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha